Gå til innhold

TEST: Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gir fra seg høyfrekvent lyd" ???

 

Som eier av nettopp denne disken stiller jeg meg undrende til denne bemerkelsen, ettersom min disk nesten ikke lager lyd i hele tatt. Svært lite lyd ved idle, og svak lavfrekvent brumming ved lesing/skriving. Om du har en "normal" PC hva støynivå angår, vil disken ikke være hørbar.

 

...har HW fått en "defekt" disk... (?)

Lenke til kommentar

Dere kunne kanskje ha nevnt denne delen som dere snakker om i WD200GB testen:

Med en totalt kapasitet på 187 GB er man over den såkalte 137 GB-grensen. Dette betyr i korte trekk at man ikke får utnyttet mer enn 137 GB av denne disken med mindre du har et hovedkort som støtter 48-bits adressering og et OS som støtter det samme. De fleste eldre hovedkort har fått BIOS-oppdateringer som legger til denne støtten, og nyere hovedkort har dette som standard. Man må også ordne litt i registeret til Windows for å utnytte hele plassen. Mer om dette kan du lese her.  :shrug:
Lenke til kommentar
Dere kunne kanskje ha nevnt denne delen som dere snakker om i WD200GB testen:
Med en totalt kapasitet på 187 GB er man over den såkalte 137 GB-grensen. Dette betyr i korte trekk at man ikke får utnyttet mer enn 137 GB av denne disken med mindre du har et hovedkort som støtter 48-bits adressering og et OS som støtter det samme. De fleste eldre hovedkort har fått BIOS-oppdateringer som legger til denne støtten, og nyere hovedkort har dette som standard. Man må også ordne litt i registeret til Windows for å utnytte hele plassen. Mer om dette kan du lese her.  :shrug:

 

Sleit litt med dette jeg også, ettersom XP plata mi ikke skjønte at jeg ville formatere ALLE 200GB - Ikke bare de oppgitte 137GB :/

 

Løsningen var å installere XP med "integrert" servicepack 1. Har du tilgang (& lisens :p) til en slik nyere XP'cd trenger du ikke bekymre deg for dette problemet (såfremst HK'et ditt støtter 48-bits adressering).

Lenke til kommentar

Bra test!

 

Vi får vite det som trengs, støynivå, bruksområdet og varmeproduksjon. Er forsåvidt Enig med b|real om at dere kunne ha tatt med det der med at disken er over 137GB grensen, dermed bra at omtalen kan diskuterest i forumet.

 

Følte bare for å sei det. Ikkje vett eg, men sånn som eg har merka det så har hw.no fått litt pepper i det siste, ville bare si at de gjør en god jobb :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er sterkt uenig i det som sies om støyen. Jeg har akkurat samme disken, og det er ikke den jeg hører når jeg skrur på maskina hvertfall. Og maskina mi er ikke noe støy-monster heller. Den er ganske stille, og legger ikke merke til noe støy fra disken. Så jeg synes det er en missvisende test om dere sier at den disken støyer. Da må dere ha fått en med feil på, eller bare vært uheldige.

Lenke til kommentar
Når det gjelder støy så oppfattes jo den forskjellig fra person til person.

Kanskje litt drøyt å "slakte" den fordi annmelder mente den lagde mye støy.

 

En "høyfrekvent lyd" er ganske konkret. Selv har jeg kabinettet i hodehøyde uten sidedør, så om det eksisterte en høyfrekvent lyd, burde i såfall jeg registrert den.

 

...virker som om HW har vært uheldig med disken de fikk tilsendt (?)

Lenke til kommentar

Virker som om folk har litt forskjellige erfaringer med disse diskene. Hvis man søker litt på forumet finner man flere tråder om dette hvor mange er høyst uenige om støynivået til disken. F.eks

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=93164

 

Det kan derfor tyde på en av to ting:

 

1. Enten er det forskjell på diskene

2. Eller så ligger lyden fra disken i et frekvensområde som ikke alle hører. Sistenevnte er absolutt ikke umulig. Personlig blir jeg nesten lammet av en slike "få-bikjer-til-å-slutte-å-bjeffe"-enheter som lager en veldig høyfrekvent lyd, mens andre ikke hører dem om de holder dem intil øret.

Lenke til kommentar
Virker som om folk har litt forskjellige erfaringer med disse diskene. Hvis man søker litt på forumet finner man flere tråder om dette hvor mange er høyst uenige om støynivået til disken. F.eks

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=93164

 

Det kan derfor tyde på en av to ting:

 

1. Enten er det forskjell på diskene

2. Eller så ligger lyden fra disken i et frekvensområde som ikke alle hører. Sistenevnte er absolutt ikke umulig. Personlig blir jeg nesten lammet av en slike "få-bikjer-til-å-slutte-å-bjeffe"-enheter som lager en  veldig høyfrekvent lyd, mens andre ikke hører dem om de holder dem intil øret.

 

 

Jepp har opplevd det selv, går på Media Kommunikajson, har mye om slike lyder etc på skolen, faktisk veldig morsomt! :)

Lenke til kommentar

Hmmm, kan ikke si at jeg likte resultatet av denne testen. Spessielt med tanke paa temperatur og stoynivaa.

 

JEg har en Shuttle XPC som er kjent for aa vere liten, hadde egentlig tenkt aa kjope en Maxtor, men naa er jeg veldig usikker.

 

Skal bruke det til video editering.

Er det noen som kan anbefale en bra 120GB disk?

skal ikke braake for mye og skal ha grei ytelse. Innslag mottaes med takk :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...