Gå til innhold

Nordmenn: er de patriotiske?


Anbefalte innlegg

Vi nordmenn vil gjerne tro vi er så spesielle. Det er vi ikke og det må pressen ta på seg mye av skylden for sier Olaf Aagedal ved Diakonhjemmet Høgskole.

 

Han har forsket på patriotisme og nasjonalisme gjennom flere år.

 

Aagedal er også sterkt kritisk til alle undersøkelsene Hundreårsmarkeringen la fram i fjor hvor inntrykket som ble skapt i mediene var at nordmenn omtrent var verdensmestere i nasjonal stolthet.

 

– Den store feilen ved Hundreårsmarkeringens spørreundersøkelser var at de ikke klarte å sette de norske tallene i internasjonal målestokk sier Aagedal.

Altså; vi synes selv vi er en fantastisk gjeng, i følge sitatet. For meg virker det litt patriotisk. Det er typisk norsk å være god. Men vi må altså bare se til å lære oss at andre er mer patriotiske enn oss. Vi må rett og slett lære oss at det er typisk norsk å tro vi er så gode, mens vi i virkeligheten ikke er mer enn halvgode. Vil det bygge opp under patriotismen? Nei, sier jeg. Look to Norway! Heia Drammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke patriotisk. Jeg er ikke stolt over å være norsk, men jeg er veldig glad for å være det. Jeg tror ikke jeg kunne drept noen kun fordi de er fra et annet land (i krig). Jeg ville ikke ofret livet for å unngå union med Sverige. Jeg holder ikke nødvendigvis med Norge i idrett. Hva har jeg gjort for å bli født i Norge? Ingenting. Så å være stolt av det synes jeg er latterlig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Egentlig så er jeg stolt av å være norsk men prøver egentlig å skjule det siden jeg syns egentlig det er en uting å vær det åpenlyst. Liker ikke at folk er veldig patriotiske.

 

Foressten her er hele listen:

1 USA

2 Venezuela

3 Australia

4 Austerrike

5 Sør-Afrika

6 Canada

7 Chile

8 New Zealand

9 Filippinane

10 Israel

11 Danmark

12 Ungarn

13 Irland

14 Uruguay

15 Italia

16 Portugal

17 Finland

18 Spania

19 Japan

20 Storbritannia

21 Slovenia

22 Russland

23 Noreg

24 Sør-Korea

25 Tsjekkia

26 Sveits

27 Frankrike

28 Taiwan

29 Tyskland

30 Polen

31 Slovakia

32 Sverige

33 Latvia

34 Bulgaria

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

patrotisme går jo nedover til fleir innvandrar som kjem, mest sansynleg fordi innvandrarane er ikkje stolt over å være norsk fordi dei ikkje er det norske i det heile tatt.

 

Og nei, sjølv om media og politikera trur at folk blir norske, berre om mann har statsborgerskap, tar dei nokk grundig feil.

Lenke til kommentar
Og nei, sjølv om media og politikera trur at folk blir norske, berre om mann har statsborgerskap, tar dei nokk grundig feil.

 

ja, de er ikke ordentlig norsk før de ter seg som nordmenn

Om de har norsk statsborgerskap, men banker dattera som hadde sex før ekteskap fordi det stod i koranen at man ikke kan det er de ikke så mye norsk etter min mening

Endret av Sniper_Elite
Lenke til kommentar
Nordmenn har liten grad av nasjonal selvhevdelse i seg. Vi skammer oss over språket vårt og liker å snakke engelsk med utlendinger. Er mest opptatt av fyll og mat på 17.Mai , og har generelt lav selvtillit. Det står dårlig til!

 

Vi skulle nok krevd at verdens befolkning lærte seg det flotte utbredte språket norsk som nå snart hele 5 millioner mennesker snakker.

 

Hvordan ville du at man skulle feiret 17. mai? Man går i tog, man har det morro, man "feirer" som man ønsker? Skulle heller jaktet på utlendinger for å få opp selvfølelsen litt?

Lenke til kommentar

Robocoop: Hvorfor er det feil å være gode til å snakke Engelsk? Engelsk er en globalt språk og det er både viktig og lurt å være flinke i dette. Norsk er vårt språk ja, men det er et lite og ubetydelig språk i den store sammenhengen.'

 

Selv så synes jeg at sitatet i signaturen min fra Einstein summerer opp min holdning mot patriotisme ganske bra.

Lenke til kommentar

Nordmenn er kanskje ikke så patriotiske som de engang var når det gjelder ord. Handlinger derimot er en helt annen greie.

 

Bare se hvor mange som går mann av huse for å kjøpe norske epler, og skryte overfor alt og alle hvor ufattelig mye bedre norske epler er enn alt annet. Beklager å måtte si det, men de aller aller fleste norske eplene er ikke egnet til annet enn grisefor. Det finnes et par varianter som er bra, dersom de kommer fra rett sted, men den store mengden som blir solgt er rett og slett av ubrukelig kvalitet. Enten er de forferdelig melete, eller så er de bittre som bare det.

 

Bare se hvordan folk oppfører seg i "syden". De flokker seg til norske barer, går på butikker som selger geitost og knekkebrød og går mann av huse for å skaffe seg VG og Dagbladet (og gjerne også norske kanaler på parabol om man skal oppholde seg der mer enn et døgn).

 

Eller prøv å observer en gang, om du har muligheten, (det er faktisk ganske morsomt) en nordmann på foretningsreise som blir spurt om hvordan Norge er. Vedkommende legger ut i det vide og breie om hvor feiende flott og fantastisk Norge er. Alle vakre fjell og daler. De fantastiske skiturene på viddene. Hvor uendelig flott det er å fiske her, og så videre. Ganske morsomt. Særlig når man med stor sannsynlighet kan tro (eller enda bedre faktisk vet) at det nærmeste vedkommende kommer slike opplevelser er å stable familien inn i Holmenkolltraktoren, skru på 4x4 (meget viktig det) og brøyte vei opp til hytta, hvor helgen går med til slalom og utfor.

 

Nei. Nordmenn er kanskje ikke så patriotiske i ord og holdninger lengre, menn i gjerninger er de jammen like patriotiske som før.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Eg lurar virkeleg på kem som har blitt stilt dei spørsmåla og kor.

I Oslo er det jo ikkje patrioisme, fordi 1/3 av dei er jo ikkje norske, det er jo ein selvfølge.

 

Achh, jeg klarte ikke å la være å kommentere denne. Det var riktignok ikke så mange "ikke norske" i Oslo da jeg ble født tidlig på 70-tallet (av helnorsk slekt må du vite, men det kom litt tysk blod inn engang på 1700-tallet), men det var tydeligvis nok til at det på en eller annen måte forandret min fysiologi slik at jeg er ute av stand til å føle patriotisme. En følelse som alle mennesker utenfor Oslo er i stand til å føle.

 

Men fra spøk til alvor. Jeg følte meg faktisk litt mindre patriotisk etter å ha lest Oleoh sin kommentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...