Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp ny satadisk


Anbefalte innlegg

Dette er vel forumet å henvende seg på tror jeg. Skal prøve å være så kort og konsis som mulig.

 

Har kjøpt meg en 750 spinpoint hd.

 

Har fra før en Sata og en IDE disk på et gammelt 754 socket hovedkort.

 

Sata disken fungerer som systemdisk.

 

Har 3 ledige sataporter på HK. Har prøvd å koble den nye til alle 3 uten ønsket resultat.

 

Sata som i dag er systemdisk er koblet til en sataport på HK som jeg ikke ser hva heter (pga mye kabler). Det er en ledig ved siden av denne. I tillegg til dette har jeg to satakontakter med navnene "pri sata" og "sec sata"

 

Når jeg kobler til porten ved siden av sata som allerede er i drift finner hverken bios eller windows den nye disken.

 

Når jeg kobler på pri eller sec portene finner bios den nye disken og ønsker å installere den... Jeg får opp en eller annen RAID (kan det stemme?) meny der jeg kan sette den opp. Jeg får dog en waring som forteller at jeg nå vil slette alt på min(e) DISCS (merk s på slutten, derfor jeg valgte å avslutte, redd jeg slettet alt på de to som allerede er i bruk)

 

Jeg trenger hjelp.. Har aldri gjort dette før, og er redd for å ødelegge data fra før av...

 

Setter UENDELIG stor pris på de som gidder.. Og please- ikke bruk alt for teknisk "hardware-språk", da jeg mest sannsynligvis ikke vil skjønne noenting av det hehehe ;)

Endret av panzerkiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som ikke finner sin nye disk er ikke klar over at den må initialiseres i Diskbehandling før den dukker opp.

 

Et annet problem med SATA kan være at kontrolleren ikke håndterer 3 Gbps disker. Mange disker leveres derfor med en jumper som setter hastigheten til 1.5 Gbps.

 

HK har ofte to separate SATA kontrollere, med 2 kontakter hver. Du kan i BIOS velge om den skal i RAID eller ikke, og du skal ikke ha RAID.

Du må også sjekke i Enhetsbehandling om driverene til den andre kontrolleren er installert.

Lenke til kommentar
De fleste som ikke finner sin nye disk er ikke klar over at den må initialiseres i Diskbehandling før den dukker opp.

 

Et annet problem med SATA kan være at kontrolleren ikke håndterer 3 Gbps disker. Mange disker leveres derfor med en jumper som setter hastigheten til 1.5 Gbps.

 

HK har ofte to separate SATA kontrollere, med 2 kontakter hver. Du kan i BIOS velge om den skal i RAID eller ikke, og du skal ikke ha RAID.

Du må også sjekke i Enhetsbehandling om driverene til den andre kontrolleren er installert.

 

Dette ble litt mye for meg, enda du svarte så bra som jeg kunne bedt om hehe :)

 

Er en annen mulighet å kjøpe et sata kontrollkort (pci) og bare plug and play derfra...? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...