Gå til innhold

Erfaringer med komplett.no's ferdig-PC-er


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter ny pc til min mor og søsken og har funnet en grei løsning i denne. Er jo en veldig bra pc til 6000,- og burde være mer enn nok for deres bruk. Det blir en del spilling der og denne burde duge.

 

Ferdig-pc er den greieste løsningen, da jeg bor langt unna de nå. Og det virker som nettbutikkenes løsninger er bedre enn hva Dell og andre kan tilby. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med komplett's ferdig-PC-er og servicen deres, skulle noe gå galt. Og hvordan er det med garantien, går den ut hvis du tar saken i egne hender og skrur opp maskina selv?

 

Kom gjerne med andre forslag, har lite greie på ferdig-pc selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de to ferdigpcene jeg har sett har de i alle fall vært skikkelig bygd.

De setter på sånn fint klistremerke over kabinettdøren, så det kan være deres utvidede garanti ryker om du starter å pille inni den, det bør du i alle fall forhøre deg om.

 

Det har heldigvis ikke vært behov for service på de maskinene. Men etter det jeg erfarer er Komplett veldig proffe på service, i alle fall når feilen er målbar og komponentene innenfor garantitid.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg kjøper en pc uten å "plukke i den"(har ikke peiling på det uansett), som jeg har konfigurert selv, så vil den holde i en stund altså?

 

Og hvis fks. en ting ikke funker som skjerm eller skjermkortet, så er det bra support/garanti?

Eller hvis Vista ikke funker, så fikser de det?

Er det trygt å handle der da? Mamma er litt i tvil å handle på nett :( Hvis man kjøper en pc der, så er det vel sikkert å få den uten svindel osv..(kanskje litt dumt spørsmål men :p)

 

Lurer på det fordi jeg ser litt på PC-er tin konfen å liker tilbudene til komplett og at man kan velge deler selv, men mamma syns ikke det er smart å handle på nettet med så dyre varer fordi eksperter har sagt det er lett for svindel osv.. i avisene :(

 

 

Takk for alle svar :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Det er fint :)

 

Har de et "fysisk" sted jeg eventuelt kan hente PC-en (hvis absolutt nødt pga. mor), eller hvis mamma liker å klage på en butikk?

 

 

Så i alt er det er trygt sted å handle der det er kun seriøse folk å ikke svindlere? :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

All support går nok dessverre via mail eller telefon. De har noen henteautomater, men de hjelper jo ikke så mye om det er menneskelig kontakt du er interessert i. Du må nesten spørre kunder fra Sandefjord for å vite mer om det.

 

Alternativt har du jo sjekke ut datakjeden butikkene. En uavhengig kjende som benytter (meg bekjent i alle fall) komplett.no/norek som hovedleverandør. Disse har fysiske utsalgssteder i alle store byer (www.datakjeden.no)

Lenke til kommentar

Maskinene er som sagt over meget solid bygd, og kommer med alt riktig installert osv. på hardware siden, og all hardware er testet. Så vidt jeg vet tester de alt med Windows om du kjøper det også. Alle maskinene jeg handler for meg selv eller venner og bekjente nå kommer ifra der i gården, og det begynner å bli noen. Aldri hatt noen problemer med noen av dem heller. Kjøper du byggesett eller komponenter derimot, så er ikke disse testet siden de forlot fabrikken, og da vet du aldri før du starter opp. Når man har det bygget av folk som ikke gjør annet hele dagen og man er sikker på at alt går riktig for seg (kontra hvordan noen av mine PC-er var bygd før, lagt utover gulvet osv. og klokka hinsides all fornuft med vannkjøling osv.) hehe :) Det har hvertfall gjort datahobbyen min mye enklere.

Lenke til kommentar

Det er fint :)

 

Satser på å bestille der uten noe problemer da

 

Ser litt på www.datakjeden.no når jeg får tid

 

 

Hvis du konfigurerer denne selv: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10309 , de bygger den vel sammen, sånn du får kabinnettet med all "innmaten" i?

 

Der kan man bare velge 32-bit sammen med den PC-en, og jeg har tenkt til å ha 64-bit pga. 4GB RAM, er det noe stort problem å bestille Windows Vista Ultimate 64-bit OEM uten om den pakken?

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Jeg mailer faktisk komplett nettopp angående dette i dag og fikk i svar at fordi komplett kun førte 32bit OS så var det slik, og at da måtte man bestille 4GB identisk minne i tillegg, for så å innstallere disse selv (som er meget enkelt), og at da brøt man heller ikke garantien eller noe slikt.

 

Jeg hadde benyttet(og skal benytte) sjansen til å kjøpe 4 gig til for 600kr... 8GB totalt.

 

Bestill fra komplett som "Whitebox" altså uten OS, så kjøper du VISTA 64 online, den er ikke så verst dyr ifra enkelte nettsteder. 777kr og opp hvis jeg husker rett :)

Lenke til kommentar
Er det lett å ødelegge noe, eller å finne det hvor det skal?

 

Det er ganske vanskelig å kåle ting til, for å si det slik. Det eneste ulykkestilfelle du realistisk sett kan ha er statisk elektrisitet, ved at du f.eks har plastsko og tepper i huset. Da risikerer du fort å sende noen titusener volt inn i minnebrikka.

 

Nesten alle hovedkort har samme oppsett nå. Hvis du trykker på denne siden og trykker på bildet av hovedkortet der, så ser du en stor oransj sak i midten. Det er kjøleribbe for chipsettet til hovedkort. Til høyre er prosessor. De fire gule og svarte slotene under er for minnebrikker. Det er relativt greit å sette disse inn, bare utvis normal forsiktighet, og vær forsiktig med statisk elektrisitet. De kan dessuten bare settes inn i èn retning :) Det er temmelig fot i hose, og som sagt, vanskelig å gjøre feil. Bare slå av maskinen, koble av strøm, åpne lokk, sørg for at du ikke er statisk (ta på forskjellige metalliske objekter f.eks), og sett de forsiktig inn i slotten. Noen ganger må man være littegrann bestemt men du skal IKKE trenge å bruke mye makt. Da står den antagelig feil vei :)

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for alle svar :D

 

 

En ting til mens jeg først er i gang:

 

Kjører Vista mye bedre med 8GB enn 4 GB RAM? Skal ikke kjøpe PC-en før om 1 måned, men bare spør nå.

På Komplett.no kan man bare velge 4 GB, og ikke mer. Har veldig lyst på å få en rask maskin, med en rask Vista. Derfor lurer jeg på om det er mye vits i å kjøpe 4 GB ekstra (8 Gb totalt i maskinen etterpå)?

 

Er det 4 GB i en brikke, eller er det 2 brikker med 2 GB hver?

Lenke til kommentar
8GB er per dags dato bare bortkastete penger

 

600kr er ikke mye penger å "kaste bort" for 4 gig med RAM i min oppfatning. Får litt flashback til når vi "bare" trengte 640kb hehe. Når jeg kjøpte maskinen jeg sitter på nå, så sa alle at en hel gigabyte med RAM var sykt og at jeg kastet bort masse penger, så dette har jeg hørt før hehe. Det kan også være enorm forskjell på peak bruk og jeg har også stygg tendens til å multitaske mye.

Lenke til kommentar

Greit nok at det "kun" er 600kr men det er 600kr han kan bruke på andre ting. Jeg har selv en stygg tendens selv til å multitaske men det er sjeldent at jeg har brukt mer enn 3GB, og når man kommer til det punktet at 4GB med ram er for lite så koster nok 4GB til med ram sikkert mindre enn 600kr.

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for alle svar :D

 

 

En ting til mens jeg først er i gang:

 

Kjører Vista mye bedre med 8GB enn 4 GB RAM? Skal ikke kjøpe PC-en før om 1 måned, men bare spør nå.

På Komplett.no kan man bare velge 4 GB, og ikke mer. Har veldig lyst på å få en rask maskin, med en rask Vista. Derfor lurer jeg på om det er mye vits i å kjøpe 4 GB ekstra (8 Gb totalt i maskinen etterpå)?

 

Er det 4 GB i en brikke, eller er det 2 brikker med 2 GB hver?

Du trenger 64-bit OS for kunne gjøre nytte av mer en 4 GB minne.

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for alle svar :D

 

 

En ting til mens jeg først er i gang:

 

Kjører Vista mye bedre med 8GB enn 4 GB RAM? Skal ikke kjøpe PC-en før om 1 måned, men bare spør nå.

På Komplett.no kan man bare velge 4 GB, og ikke mer. Har veldig lyst på å få en rask maskin, med en rask Vista. Derfor lurer jeg på om det er mye vits i å kjøpe 4 GB ekstra (8 Gb totalt i maskinen etterpå)?

 

Er det 4 GB i en brikke, eller er det 2 brikker med 2 GB hver?

Du trenger 64-bit OS for kunne gjøre nytte av mer en 4 GB minne.

Vet det, hvis jeg sa noe annet, så mente jeg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...