Gå til innhold

[Løst] QoS med Linksys-ruter hjelper ikke for IP-telefon


Anbefalte innlegg

Har en Telenor ADSL-linje på 6000/500 og IP-telefon fra dem. Kjøpte for en stund siden en Linksys WRT150N-ruter for å bli kvitt problemet med hakking på telefonen ved bruk av linja.

 

Etter å ha prøvd mange forskjellige innstillinger i ruteren ser det ikke ut til at QoS-funksjonen hjelper noe nevneverdig. Lyden forblir hakkete, hovedsaklig ved torrentnedlasting men også ved vanlig nedlasting merkes det godt på kvaliteten. Har også prøvd å begrense antall tilkoblinger i torrentprogrammet helt ned til 10 samt begrensning av opp og nedhastighet, men det har ingen effekt selv om hastigheten bare er noen få KB/s.

 

Klarer ikke å finne noen andre som plages med dette, alle ser ut til å være fornøyde med QoS. Så nå er det store spørsmålet om det er innstillingene i ruteren som er helt på villspor eller noe annet?

Endret av RPA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ruteren er satt til å koble opp linja og er koblet direkte til et Thomson Speedtouch 510i modem. IP-telefonadapteret er koblet alene på port 4 på ruteren. Har prøvd å ha denne mellom modemet å ruteren, men det ser ikke ut til å virke da ruteren ikke får koblet opp linja. Mener å ha prøvd dette med modemet til å koble opp linja før Linksysruteren ble kjøpt inn, uten videre hell.

 

Ellers har jeg prøvd å sette både port 4 og mac-adressen til adapteret på høyeste prioritet.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut til at jeg fikk ordnet dette. Etter å prøvd utallige innstillinger på ruteren ser det nå ut til at QoS fungerer som det skal. Har tidligere prøvd å prioritere etter LAN-portene på ruteren og på mac-adresser, men når jeg nå på nytt prøvde med mac-adresser fungerte det. Det skal også sies at det ble forandring av noen andre innstillinger i samme slengen bla UPNP og DMZ, så jeg er egentlig ikke helt sikker på hva som gjorde utslaget.

 

Nå kan jeg belaste linja maks med både torrenttrafikk, uten begrensninger på ant. tilkoblinger og opphastighet, samt vanlig nettrafikk uten at det blir hakking i lyden. Det eneste som merkes er at lydkvaliteten blir litt dårligere ved belastning.

 

Modemet er sikkert ikke av beste sort det heller, men inntill videre får det være med det så lenge det virker nå. Jeg har også prøvd å ha telefonadapteret mellom modemet og ruteren uten hell før, men takk for svarene uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...