Gå til innhold

Den o' store Siviløkonom tråden!


Anbefalte innlegg

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=S...mp;type=studier var inne og såg på Bachelor til Siviløkonom (økonomi og administasjon). Noen skoler krever ca 5 i snitt, men noen som tar imot alle. HiM og HiBu, er disse skolene mindre bra? Hvor vanskelig er det å komme inn der, søker antall osv?

 

Tenker selv og satse på BI som har en grense på 4.7 eller Hist som har grense på 5,1, og ha HiM eller HiBu som plan b. Hva sier dere til dette?

Hvilket snitt må man minimum ha for å være relativt sikra utdanning? har nå 4,2 etter avgangsfagene ifjor (VG1 Musikk), men regner med jeg får jobba meg opp til 5 og helst litt høyere.

 

Foresten står bare matte X og Y osv? Vi har T og P så senere P2 og R1. Hvilken matte kreves. Har forstått det som man trenger bare vanlig P matte?

 

Takker for svar. :)

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke vanlig men på prestisje studier som siviløkonom er kan man det at man må gå gjennom det. Vet at slikt også finnes i England, bl.a min søster måtte gjennom et slikt intervju før hun fikk studieplassen sin.

 

Nei, feil. Er ikke en intervjuprosess for utenlandsstudenter. Period. . .

Og ja; jeg snakker om prestisjeuniversitetene – i USA.

 

England er en helt annen sak. . .

Lenke til kommentar
http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=S...mp;type=studier var inne og såg på Bachelor til Siviløkonom (økonomi og administasjon). Noen skoler krever ca 5 i snitt, men noen som tar imot alle. HiM og HiBu, er disse skolene mindre bra? Hvor vanskelig er det å komme inn der, søker antall osv?

 

Tenker selv og satse på BI som har en grense på 4.7 eller Hist som har grense på 5,1, og ha HiM eller HiBu som plan b. Hva sier dere til dette?

Hvilket snitt må man minimum ha for å være relativt sikra utdanning? har nå 4,2 etter avgangsfagene ifjor (VG1 Musikk), men regner med jeg får jobba meg opp til 5 og helst litt høyere.

 

Foresten står bare matte X og Y osv? Vi har T og P så senere P2 og R1. Hvilken matte kreves. Har forstått det som man trenger bare vanlig P matte?

 

Takker for svar. :)

 

Jeg blir siviløkonom ved HiM til neste sommer etter å ha gått alle 5 årene der. Jeg har ikke noe sammeligningsgrunnlag, men mange forelesere har også kurs i Bergen (gjelder BØK-kursene). De har slitt litt med søkertallene til akkurat øk&adm-studiet da de satser på SCM og nysatsningen innen sport og idrett. Om jeg skulle kommet med noen råd ville jeg ikke anbefalt å søke HiM med mindre du har interesse for SCM som fordypning i mastergradsdelen av siviløkonomtittelen. Gå de to første årene som er obligatorisk + ett år fordypning i logistikk/SCM og så en av de to SCM-gradene som fører til siv.øk.

Lenke til kommentar
Når det står på søkehåndboka 2008 at alle kom inn på en skole ifjor, er det ikke så hardt å komme inn da? Betyr det at alle som består kravet "generell studiekompetanse" kom inn. Isåfall kan jo nesten alle bli siviløkonom.

 

I Norge er det en gang slik at alle har mulighet til alt, så i prinsippet; ja. Man må dog ha et snitt over en viss karakter for å komme inn på masterstudie.

Lenke til kommentar

Det er mange siviløkonomstudier i Norge, selv om det er variasjon i kvalitet og anseelse. Det er mulig for alle som har generell studiekompetanse å komme inn på ett eller annet siviløkonomstudie. Å komme seg gjennom studiet er en annen sak, og mange steder er det også opptakskrav for masterdelen.

Endret av Pjotrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...