Gå til innhold

Problemer med mer enn 2 gb minne, 64bit vista


tundra

Anbefalte innlegg

Jeg har vista business 64 bit OS, og hadde tenkt å ha 8 GB minne. Hovedkortet er et Asus M2n-Plus SLI Vista edition. Jeg hadde satt i alle brikkene da jeg skulle installere OS, men fant fort ut at det ikke gikk. Leste på microsoft.com at jeg måtte ha en oppdatering (KB929777) for å kunne bruke mer enn 3 GB minne. Så jeg lot det stå bare den ene 2GB brikken i pcen mens jeg installerte, deretter installerte jeg alle oppdateringene inkludert den KB929777. Etterpå forsøkte jeg med alle minnebrikkene igjen, men fortsatt samme problem. Rett før vista skal boote flasher det i en blåskjerm, mener det står noe med ACPI der, men den er der bare et 10dels sekund før pcen restarter. Jeg har også oppdatert bios, og jeg har forsøkt med 2 x 2GB-brikker, men samme problem. Alle slotene på hovedkortet er i orden, og alle minnebrikkene fungerer. Hvordan fikser jeg dette? Har prøvd å søkt rundt på nett, men finner bare den om oppdatering KB929777, som ikke fungerte for meg. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Produsenten har oppgitt både timings og spenning.Antageligvis butikken hvor du handlet også.

 

Skal stå f.eks 5-5-5-15 (timings) 2.1v ved 800MHz

 

Edit:Har du prøvd begge brikkene hver for seg?Dette for å utelukke defekt brikke.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Har kjøpt minnebrikkene i løsvekt på den lokale pc-sjappa. 4 stk Apacer 2 GB UNB PC2-6400 CL5, P/N: 78.A1GA0.9K4. Jeg får ta å søke litt rundt å se hva jeg finner. Har ikke så mye erfaring med minnebrikker/instillinger i BIOS. Trodde det var bare å pakke dem inn og tut og kjør :)

Lenke til kommentar

lucky666: ja jeg har prøvd alle fire brikkene hver for seg, i alle slotene, hver eneste brikke fungerer, i hver eneste slot, men kun alene.

 

Jeg har nå sjekket apacer.com for specs på brikkene, men det står svært lite om brikkene. Eneste jeg fant ut var at de kjører på 1.8v. Men det står ingenting om timings...

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg det til å fungere med to stk brikker, altså 4 GB til sammen. Når jeg setter i de to andre, piper det i pcen. I asus sin liste over støttede minnemoduler til kortet står ikke mine brikker oppført. De eneste brikkene med størrelse på 2gb som står der, er brikker av merket elpida (som jeg ikke finner i salg noe sted). Når pcen piper, er det tegn på at minnebrikkene ikke støttes når jeg har fire av dem (det virker jo med to), eller kan det være feil innstillinger som gjør det? Bør jeg sette memory timing til 2T f.eks.?

Lenke til kommentar

Det står på auto nå, men skal forsøke endre. Så det kan hende at jeg med rette innstillinger kan få det til å virke, selv om det piper hvis jeg setter inn alle fire brikkene?

 

 

Edit: Har endret til de innstillingene som skal stå, men fortsatt piper det om jeg setter i alle fire brikkene... Må jeg ha andre brikker da? Så forresten at et annet kort fra asus støttet mine minnebrikker, men da kun to av dem og ikke fire stk. Kan det være det som er problemet her? Eller finnes det noen andre innstillinger som jeg har oversett? Hvilke eventuelt andre brikker vil kunne fungere når det kun er elpida brikker som står i oversikten over fungerende brikker til dette kortet? Vet noen om det er mulig å få kjøpt elpida brikker noe sted??

Endret av tundra
Lenke til kommentar

De fleste brikker fungerer nok på hovedkortet ditt.I oversikten over fungerende brikker,har Asus kun testet noen få.

 

Du kan kutte strømmen til strømforsyninga,og ta ut batteriet noen minutter.Husk at alle innstillinger i bios da blir resatt,og du må sette de innstillingene du vil ha i bios på nytt.

 

Test så med fire brikker.

 

Hvilken hardware har du ellers?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...