Gå til innhold

Østerrike-saken, er livstid riktig?


Anbefalte innlegg

"Det burde jeg skjlnne selv", "Det er det eneste riktige". Synes du selv at dette høres ut som rasjonell argumentasjon?

 

ok, hva mener du er riktig for en mann som har voldtatt dattera si i over mange år og fått henne gravid så mange ganger?

 

Jeg ser ikke på det som min oppgave å dømme. Jeg har verken tilstrekkelig kjennskap til loven eller saken til å ta en slik avgjørelse.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samfunnet vil da på ingen måte være sikrere om han sitter i fengsel hans kriminelle handlinger var av en slik art at sannsynligheten for gjentagelse er svært lav.

 

Hva mener du.. at man bare skal la mannen få vandre fritt i gatene? Og hva vet du om at han ikke hadde gjort noe lignende mot noen andre eller hvem det måtte være om jeg tør spørre?? Nå mener jeg jo selvfølgelig ikke at han skulel gjort det eksakte identiske av hva han gjorde mot dattera.. Men hvem vet..

 

Så når det ikke er samfunnets sikkerhet du tenker på så tenker jeg at motivasjonen din utelukkende er hevn.

 

Lynsjemobben lenge leve.

 

Som jeg sa så er det jo selvfølgelig for samfunnets beste at slike personer blir låst inne!

Lenke til kommentar
"Det burde jeg skjlnne selv", "Det er det eneste riktige". Synes du selv at dette høres ut som rasjonell argumentasjon?

 

ok, hva mener du er riktig for en mann som har voldtatt dattera si i over mange år og fått henne gravid så mange ganger?

 

Jeg ser ikke på det som min oppgave å dømme. Jeg har verken tilstrekkelig kjennskap til loven eller saken til å ta en slik avgjørelse.

 

Hva gjør du da i en tråd hvor nettopp dette er temaet hvis du ikke klarer å gjøre deg opp en mening?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på det som min oppgave å dømme. Jeg har verken tilstrekkelig kjennskap til loven eller saken til å ta en slik avgjørelse.

 

 

Kanskje du burdte sette deg inn i saken mer før du kommer med motargumenter og svarer på spm som ikke er rettet til deg engang...

Lenke til kommentar
Hva mener du.. at man bare skal la mannen få vandre fritt i gatene? Og hva vet du om at han ikke hadde gjort noe lignende mot noen andre eller hvem det måtte være om jeg tør spørre?? Nå mener jeg jo selvfølgelig ikke at han skulel gjort det eksakte identiske av hva han gjorde mot dattera.. Men hvem vet..

 

Av den enkle grunn at hans handlinger bærer sterke preg av eskalering, og forholdene som skapte handlingforløpet ikke lengre er til stede.

 

Som jeg sa så er det jo selvfølgelig for samfunnets beste at slike personer blir låst inne!

 

Du vet at a si at noe er en selvfølge ikke av seg selv gjør noe til en selvfølge? Jeg forstår ikke hvorfor det er en selvfølge at det er til samfunnets beste at slike personer blir låst inne.

Lenke til kommentar
ok, hva mener du er riktig for en mann som har voldtatt dattera si i over mange år og fått henne gravid så mange ganger?

Som jeg forklarte for et par timer siden - jeg vet ikke. Vi vet at han har begått mange forbrytelser, men det er fortsatt veldig lite vi vet om hvorfor.

 

Samfunnet, (dvs barna hans også) blir befridd fra en mann som har voldet mye skade.. ingen har garantier for om han skulle gjøre noe lignende igjen eller volde noen andre skade, og for meg så er det rett og rimelig at han får straff for det han har gjort og samfunnets måte å gjøre det på er å låse personen inne bak fire vegger.. ironisk nok! Jeg vet ikke hvordan jeg skal få det mer tydeligere frem, jeg synes det er utrolig at du må spørre i det hele tatt jeg.. Jeg forstår ikke deg eller hva din hensikt er med dette..

Som du sier, han har voldet skade. Det betyr ikke at han vil gjøre mer skade i fremtiden. Ingen har heller garantier for at du ikke vil begå alvorlige forbrytelser, men det er ikke grunn god nok til å sperre deg inne på livstid.

 

Hvorfor er det rett og rimelig at han får straff (i betydningen gjengjeldelse antar jeg)? Samfunnet tar ikke friheten fra en forbryter kun som hevn. Det er i større grad for individualprevensjon, rehabilitering, allmennprevensjon og inkapasitering.

 

Min hensikt med dette forklarte jeg for et par timer siden, i samme innlegg som referert ovenfor. Sitat: "Vi vet fryktelig lite om saken, og det jeg reagerer på er tendensen til å hoppe på og forhåndsdømme."

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på det som min oppgave å dømme. Jeg har verken tilstrekkelig kjennskap til loven eller saken til å ta en slik avgjørelse.

 

Kanskje du burdte sette deg inn i saken mer før du kommer med motargumenter og svarer på spm som ikke er rettet til deg engang...

 

Nå er jeg en av de få som faktisk trenger mer informasjon om en sak hvor jeg skal dømme en person, enn en sak jeg skal debatere.

 

Og at jeg svarte på spørsmålet var en feil som utelukkende skyltes at jeg hadde litt for mange faner oppe.

Lenke til kommentar
Hva gjør du da i en tråd hvor nettopp dette er temaet hvis du ikke klarer å gjøre deg opp en mening?

Er det et krav i alle debatter at man skal vite nøyaktig hvor man står? Den minste tvil og man er diskvalifisert? Hva med dem som ønsker å lære mer om hvorfor andre har den meningen de har? Skal man da ikke få lov til å stille spørsmål for å få klarhet i dette, hvis man ikke selv allerede har bestemt seg for hva man mener?

Lenke til kommentar

Slike svin som kidnapper og voldtar dattera si i 24 år.

Tenk å leve 24 år i fengsel?

 

Livet til datteren er ødelagt for alltid, skjønner dere ikke det?

 

Tenk at faren til datteren smelte dattera si på tjukka 7 ganger. Mens 3 barn var i kjelleren hele tiden og aldri hadde sett dagslys, tenk på den 20 åringen som aldri hadde sett dagslys som sannsynligvis kommer til å dø nå - for hun ligger i koma og sjansene for at hun overlever er imponerende lave.

 

Han har ødelagt livet til dattera si og ungene han påførte henne når han misbrukte henne.

 

 

Slike perverse svin som dette her som ødelegger andres liv skulle blitt kastrert og steinet til døde.

Tenk på alt han har gjort.

Tenk på hvor mye han slipper unna, nå som han kanskje ikke har så lenge å leve igjen.

 

La dette svinet LIDE.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man svare på sånt? Jeg er faktisk mer bekymret for at du vil begå lovbrudd.

 

Det finnes ingen måte å reversere skadene han har påført. Så løsningen er å synke ned til hans nivå? I beste fall er vi like ille selv, og kan da ikke beskylde ham for å være en skade for samfunnet.

Lenke til kommentar

Handleliste: 1 stk billett til Østerrike, 1 stk tapetkniv, 2 liter legesprit, sigaretter og 1 stk drill ...

 

Er det slik vi vil ha det?

 

Det hjelper nok lite å synke til samme nivå som dette menneske. Om det i det hele tatt er mulig.

 

Får han 15 år dør han nok i fangenskap, vi vet jo at barnemisshandlere og voldtektsmenn har laveste rang i fengslet, så vi får bare håpe at fengselsvaktene velger å se bort når han får juling av de andre innsatte. Det er vel bare rettferdighet. Noe offisielt som offentligheten får vite om kan derimot ikke finne sted. Det kan ikke være slik det også nevnes over her, at høy publisitet skal bidra til hardere avstraffelse. Det blir helt feil.

Lenke til kommentar

vis voldtekt har en øvre straffe ramme, så kan man likesågodt voldta 1000stk som 1stk, fordi det uansett er en øvre strafferamme på det?

det syns jeg blir helt feil, denne mannen har brutt en rekke grov lover og burde få livstid uten tvil, vis han slipper ut som en fri man etter 15 år, vil det gjøre at han "vinner" saken. det jeg frykter nå er at folk og media gjør han til en antihelt..

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Rart er det jo, men det ville vel vært rarere om et menneske som ble dømt for et drap fikk 21 års fengsel, og en person som ble dømt for 20 drap fikk 420 års fengsel. Det er jo liksom ikke helt realistisk. Uansett har vi jo forvaringen, så i praksis vil han vel sitte til han dør, uansett hvor gammel han blir.

Lenke til kommentar

Spiller egentlig lite hva slags straff han får. Det er vel egentlig ikke det som er "intressant" i denne saken. Han får vel sansynligvis forvaring og blir sittende inne resten av sitt liv. Ikke for å straffe han, men for å fjerne han ifra gatene. Er vel ikke akkurat noen straff som kan bli gitt som vil utøve rettferd i denne saken. Her handler det vel kun om å få mannen vekk.

 

Det som er "intressant" og viktig er hvordan dattera og barna hennes blir tatt vare på. Det er lite som kan kompansere for et liv innesperret i en kjeller.

Lenke til kommentar
vis voldtekt har en øvre straffe ramme, så kan man likesågodt voldta 1000stk som 1stk, fordi det uansett er en øvre strafferamme på det?

I det tilfellet er vi vel begge enige om at det er en gjentagelsesfare som legger grunnlag for forvaring.

 

det syns jeg blir helt feil, denne mannen har brutt en rekke grov lover og burde få livstid uten tvil, vis han slipper ut som en fri man etter 15 år, vil det gjøre at han "vinner" saken. det jeg frykter nå er at folk og media gjør han til en antihelt..

Jeg tror ikke han vil se det som at han "vinner" uansett. Fyrens liv er ødelagt av mediefokuset allerede.

 

Det er vel litt rart hvis han får mildere straffi antall år enn antall år han har holdt dem innesperret.

Fordi det da ikke er "øye for øye"?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke fyren skal få komme ut i samfunnet igjen, når man har gjort noe så galt.

Noen av dere har vel lest den artikkelen i VG eller Dagbladet om barndommen hans, var vel ikke store greiene tydligvis. Tyranisert hjem og greier. Nesten ikke rart han ble sånn.

Lenke til kommentar

Om han skal få komme ut i samfunnet igjen avhenger av om han i fremtiden vil være en fare for samfunnet. Hvor "galt" det er har lite med det å gjøre. Overført til norske forhold vil han, om det er en gjentagelsesfare, bli idømt forvaring. Og om han er mentalt syk vil han bli tvangsinnlagt på en psykiatrisk institusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...