Gå til innhold

HP 2133 Mini-note tråden


stormx

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg testet maskinen før helga (søstera har kjøpt), og må si jeg likte den. Virket litt tung kanskje. Hadde vært fett å prøve å legge inn OSX på den, hvis det er mulig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på denne selv og synes dette er førstevalget på grunn av tastaturet. Jeg har testet en del andre modeller, og det går jo knapt skrive noe på de, så små er tastene, og så klemt inn i hverandre. HP's netbook har dessuten etter min mening det desidert beste designet; for meg har de fleste andre netbooks et slags leketøy design.

 

Men: tror nok ikke jeg ville ha kjøpt 2133; jeg venter heller litt på 2140. Den har 10.1" skjerm istedet for 8,9" og en variant kommer med 16:9 1366x768 pixels monitor. Der har de også byttet ut prosessoren fra VIA til Atom; rapportene jeg har er at 2133 med VIA er ganske treg og blir bra varm.

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg også for å kjøpe denne fra komplett. Har nettopp installert Windows 7, og foreløpig har jeg ikke opplevd mange problemer. Jeg synes alt går veldig kjapt og greit, og jeg synes VIA C7-M 1.6 GHz er tilstrekkelig til det jeg bruker den til. Jeg har særdeles lite erfaring med bærbare PCer, men jeg synes ikke denne virker treig til tross for at jeg til daglig bruker PCen i signaturen... Jeg skriver like kjapt på denne som på mitt enorme Logitech G15, så det er ingenting å utsette på tastaturet. Skjermen er ganske god, uten at jeg kan sammenligne side om side med andre netbooker. Oppløsningen er perfekt, 1024x600/1024x576 som andre netbooker leveres med er altfor lav oppløsning. Batteriet virker å være ganske godt, jeg har brukt PCen på batteri stort sett hele kvelden med installering av programmer og kopiering av filer, og nå har jeg 37% igjen (1 time og 22 min).

 

Men det er selvsagt noe å utsette på. For det første synes jeg vifta lager en litt irriterende høyfrekvent lyd. Det virker unødvendig at vifta skal lage en slik lyd... Men når vifta går på laveste hastighet, som den stort sett gjør, i hvert fall på batteri, er den veldig stillegående. Jeg opplevde i stad da jeg vekket den fra "sleep" at vifta gikk konstant på full hastighet. Jeg måtte sette den tilbake i sleep og på igjen for at den ble normal. Jeg kunne også tenkt meg å få skjermen lenger bakover.

 

Jeg har spilt av litt forskjellige videoer også, Media Player Classic og Coreavc ser ut til å gi best ytelse. 720p og 1080p h.264 fungerer dessverre dårlig, kankje fungerer det noe bedre i Windows XP? Det er i hvert fall ikke mulig å se på pga. lav framerate. Typiske divx/xvid filmer på 700 MB og serier som Top Gear osv. fungerer helt fint. Samtidig kan jeg nevne at høytalerne er ganske gode, jeg har hørt langt verre på "store" laptoper.

 

Byggekvaliteten virker å være god, alt virker solid. Designet er også ganske pent, selv om dette er subjektivt. Alle disse netbookene ser ut til å være av blank plast som viser fingeravtrykk alt for lett. En befrielse å slippe det... Jeg kommer til å teste med Arch Linux senere, men jeg tror batterilevetiden er bedre i Windows, dessverre.

 

EDIT: Jeg kan også nevne at fullskjerm-youtube-filmer går tålelig bra, men ikke HD-filmene. Men nok en gang, lyden fra høytalerne er god.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Kan dere anbefale HP 2133? Jeg har tenkt å kjøpe meg en mini laptop å det står mellom HP 2133 og ASUS Eee 1000H.. :hmm:

 

Kan absolutt anbefale den, til tross for svake punkter som er nevnt tidligere. Jeg har ikke prøvd Asus Eee 1000H, så jeg kan ikke sammenligne opp mot den. Min mening er uansett at 1024x600 er for lav oppløsning til å jobbe med, og derfor er nesten alle netbooks utelukket. Er vel egentlig bare 2133 for øyeblikket som har "høy" oppløsning. Dell mini 10 og hp 2140 kommer litt lenger fram i tid med høyere oppløsning så vidt jeg forstår.

 

 

Kan for øvrig nevne at Windows 7 ser ut til å fungere mer smertefritt enn XP. Alt av drivere var på plass, og jeg har foreløpig ikke hatt en nettverkskabel tilkoblet PCen. :) (trådløs fungerte også med en gang) Jeg trengte kun skjermkortdrivere til Vista for å få Age of Empires 2 til å fungere, disse fant jeg på hp sine hjemmesider.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle knipse noen bilder. Det var temmelig overraskende å dra fram båt-ankeret av en 15"-pc, så da måtte jeg ta noen sammenligningsbilder.

 

PCen sammen med en cola-flaske og strømforsyningen:

post-45232-1236986814_thumb.jpg

 

Sammen med 15"-PCen:

post-45232-1236986882_thumb.jpg

 

Og ovenfra:

post-45232-1236987003_thumb.jpg

 

 

Jeg installerte for øvrig hele Adobe CS4-pakka, og Photoshop fungerer i hvert fall helt fint. :)

 

 

TIdligere prøvde jeg å installere Windows XP med en ekstern dvd-rom, men under installasjonen fikk jeg beskjed om at det ikke ble funnet noen disker... Er det nødvendig med noen ekstra SATA-drivere under installasjon for å gjenkjenne harddisken? Det er snakk om XP med SP3.

Lenke til kommentar
TIdligere prøvde jeg å installere Windows XP med en ekstern dvd-rom, men under installasjonen fikk jeg beskjed om at det ikke ble funnet noen disker... Er det nødvendig med noen ekstra SATA-drivere under installasjon for å gjenkjenne harddisken? Det er snakk om XP med SP3.

 

Nei, det skal ikke værew nødvendig. Jeg installerte også XP sp3 fra en ekstern DVD-Rom, og det fungerte smertefritt.

 

Edit:

Å installere Ubuntu over WUBI fungerte også smertefritt.

Har tenkt å teste Minien med TinyCore Linux snart.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg lurte på om noen andre enn meg har hatt problebmer med at PC-en går i heng plutselig.

Plutselig stopper bare plutselig opp, og den eneste måten å få den i gang igjen på, er å slå av PC-en ved hjelp av på-knappen.

Kjører XP på den.

 

Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...