Gå til innhold

HP 2133 Mini-note tråden


stormx

Anbefalte innlegg

Er det standard 2.5" disk i den, eller 1.8"? Hvis førstnevnte må det jo være kurant å bytte ut med en SSD falshdisk når de når anstendig pris. Det burde jo hjelpe litt på strømtrekk og diskstøy.

Uansett bragte bildene dine av maskinen opp en stor normal bærbar frem større mengder sikkel herfra. Jeg tror kanskje mitt bruksområde er innen målgruppen: Jeg har alltid med kamera på turer, ferie o.l., og drasser da som regel med min altfor store bærbare for å se gjennom bilder på kveldene, rydde opp i dem, lese litt epost, surfe litt, mekke litt nettsider osv.

Da er de øvrige kandidatene uaktuelle med sine små skjermer med elendig oppløsning. HP'n ser da ultimat ut for min del, iallfall med XP installert. Håper bare den synker litt mer i pris enn de første antagelsene. Jeg leste nemlig en antatt pris på ca. 3800 eller så her i landet, vi får vente og se...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det standard 2.5" disk i den, eller 1.8"? Hvis førstnevnte må det jo være kurant å bytte ut med en SSD falshdisk når de når anstendig pris. Det burde jo hjelpe litt på strømtrekk og diskstøy.

Uansett bragte bildene dine av maskinen opp en stor normal bærbar frem større mengder sikkel herfra. Jeg tror kanskje mitt bruksområde er innen målgruppen: Jeg har alltid med kamera på turer, ferie o.l., og drasser da som regel med min altfor store bærbare for å se gjennom bilder på kveldene, rydde opp i dem, lese litt epost, surfe litt, mekke litt nettsider osv.

Da er de øvrige kandidatene uaktuelle med sine små skjermer med elendig oppløsning. HP'n ser da ultimat ut for min del, iallfall med XP installert. Håper bare den synker litt mer i pris enn de første antagelsene. Jeg leste nemlig en antatt pris på ca. 3800 eller så her i landet, vi får vente og se...

Det er nok standard 2.8" disk ja. Det finnes selvsagt allerede guider for hvordan disken byttes ut.

 

PC-en blir bare bedre for hver dag som går, etter hvert som jeg bruker den stadig mer. Jeg gikk for øvrig rett over til XP, ingen vits i å tynge den ned med Vista. (Installerer for øvrig også Ubuntu for å teste litt).

 

Skjermen er svært bra - bedre enn på min eldre Macbook Pro når det gjelder lysstyrke. 160 gb harddisk er også kjekt for oss som breier oss litt ;-)

 

Når det gjelder pris, så ville jeg vel ikke ha alt for store forhåpninger med det første. HP går visst for et litt annet segment enn Asus, Acer og MSI, og satser mer på bedriftsmarkedet. Jeg ville sagt at PCen er verdt pengene, men det er jo lov å håpe at den kommer med en litt sprekere prosessor om ikke alt for lenge :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hizzz: Ble det til at du måtte betale toll? hadde han merket pakken med noe spesiellt? Hva ble den totale prisen fra denne selgeren, med frakt, toll og varen?

Pakken var merket som gave med verdi på 1000 kroner, men ble stoppet i tollen. Som den ærlige person jeg er, oppga jeg alle mine utgifter, slik at det ble beregnet mva - 25 prosent. (Ikke toll).

 

Totalt kom pcen på litt over 5.000 kroner. Altså ikke noe kupp prismessig. Men med tanke på at minipcen helt har tatt over for min Macbook Pro, er det jo et godt kjøp likevel.

 

Jeg hadde vel kanskje likevel vurdert å vente til MSI Wind kommer. Du får da en bedre prosessor, men litt mindre harddisk. Wind-en har visst både fått skryt for skjerm og tastatur, så det burde være et trygt valg. Bare synd den er så forsinket...

 

Men bare for å la det være sagt, jeg angrer ikke et sekund på mitt kjøp, selv om det ikke ble så billig :-)

Lenke til kommentar
Er det standard 2.5" disk i den, eller 1.8"? Hvis førstnevnte må det jo være kurant å bytte ut med en SSD falshdisk når de når anstendig pris. Det burde jo hjelpe litt på strømtrekk og diskstøy.

Uansett bragte bildene dine av maskinen opp en stor normal bærbar frem større mengder sikkel herfra. Jeg tror kanskje mitt bruksområde er innen målgruppen: Jeg har alltid med kamera på turer, ferie o.l., og drasser da som regel med min altfor store bærbare for å se gjennom bilder på kveldene, rydde opp i dem, lese litt epost, surfe litt, mekke litt nettsider osv.

Da er de øvrige kandidatene uaktuelle med sine små skjermer med elendig oppløsning. HP'n ser da ultimat ut for min del, iallfall med XP installert. Håper bare den synker litt mer i pris enn de første antagelsene. Jeg leste nemlig en antatt pris på ca. 3800 eller så her i landet, vi får vente og se...

Det er nok standard 2.8" disk ja. Det finnes selvsagt allerede guider for hvordan disken byttes ut.

 

PC-en blir bare bedre for hver dag som går, etter hvert som jeg bruker den stadig mer. Jeg gikk for øvrig rett over til XP, ingen vits i å tynge den ned med Vista. (Installerer for øvrig også Ubuntu for å teste litt).

 

Skjermen er svært bra - bedre enn på min eldre Macbook Pro når det gjelder lysstyrke. 160 gb harddisk er også kjekt for oss som breier oss litt ;-)

 

Når det gjelder pris, så ville jeg vel ikke ha alt for store forhåpninger med det første. HP går visst for et litt annet segment enn Asus, Acer og MSI, og satser mer på bedriftsmarkedet. Jeg ville sagt at PCen er verdt pengene, men det er jo lov å håpe at den kommer med en litt sprekere prosessor om ikke alt for lenge :-)

 

Er en standard 2,5" ja! ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fra en liten test på Techwarelabs (konklusjonen):

 

Of all of the designs on the market currently available HP has done the absolutely best job of integrating the Via C7-M platform into a notebook. It has the hands down best appearance, design, and functionality.

 

I had some debate with several users and members of my staff over the award for the HP 2133. Initially I was leaning towards our Awesome Hardware award, but it simply falls short in the performance category. However, for sheer design and appearance brilliance and stand alone quality of the HP 2133 its is nearly a perfect product. So it consequently receives my Editor's Choice Award as a laptop I will keep and use happily.

 

Og:

 

While the 2133 can certainly do the job the fact remains that with the Intel Atom on the scene with its good performance, and the relatively high cost of the HP 2133 we expect to see much more sales of Atom equipped laptops than with the HP 2133.

 

Ellers har min HP 2133 blitt min hovedmaskin, og helt erstattet Macbook Pro. Det er bare på et område den faller gjennom - glem å skulle spille av noe særlig video - i hvert fall om du har den billigste versjonen...

Lenke til kommentar
her var det dødt..

noe liv ?

Sjekker innom av og til, men har inntrykk av at de fleste som velger seg minipc, går for Asus, Acer eller venter på MSI Wind :-)

Som trådstarter føler jeg meg som en temmelig stor hypokrat når jeg har gått og kjøpt meg en Aspire One :blush: Er i grunnen fornøyd med den, men sikler fremdeles etter designet, byggekvaliteten og skjermen til 2133. Det eneste som holder meg tilbake fra å kjøpe en 2133 og kaste One på dør pr idag er prisen i Norge som tilsvarer godt og vel to stk vanlige netbooks. Synd at de ikke kan få noen fornuftige priser på den.. :(

Lenke til kommentar
Som trådstarter føler jeg meg som en temmelig stor hypokrat når jeg har gått og kjøpt meg en Aspire One :blush: Er i grunnen fornøyd med den, men sikler fremdeles etter designet, byggekvaliteten og skjermen til 2133. Det eneste som holder meg tilbake fra å kjøpe en 2133 og kaste One på dør pr idag er prisen i Norge som tilsvarer godt og vel to stk vanlige netbooks. Synd at de ikke kan få noen fornuftige priser på den.. :(

Det er naturlig at HP-en blir dyrere enn de billigste netbookene, ettersom byggekvaliteten er en helt annen. Men det ryktes at HP vurderer en billigere utgave av Mini-Note. Men da er vel man på Acer, Eee og MSI-nivå igjen :-)

 

Prisen er ikke så gale på HPen, men den skulle hatt en bedre prosessor :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderer å kjøpe meg denne, men jeg er ikke spesielt god på data, så det er en del ting jeg lurer på. Ser flere steder at det blir snakket om at dette er en god PC nr. 2, men for en bruker som ikke er så avansert, kan jeg bruke denne som nr. 1? Det jeg bruker PC-en min til nå er 80% surfing. Annet er f.eks. iTunes, samt laste inn bilder. Flytter til Praha om ikke så lenge for å studere fysioterapi, og da vil det være aktuelt med Office. Vil det gå bra? Er det kanskje til og med mulig å spille spill på den? Dette gjør jeg svært skjeldent, men en gang i blant spiller jeg et spill som heter Football Manager, om noen har kjennskap til det. Tror ikke det skal være et alt for krevende spill for en datamaskin.

 

Hva er det grunnleggende som skiller denne og "vanlige" PC-er?

 

Blir veldig glad om noen tar seg tid og svarer på spm :)

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg denne, men jeg er ikke spesielt god på data, så det er en del ting jeg lurer på. Ser flere steder at det blir snakket om at dette er en god PC nr. 2, men for en bruker som ikke er så avansert, kan jeg bruke denne som nr. 1? Det jeg bruker PC-en min til nå er 80% surfing. Annet er f.eks. iTunes, samt laste inn bilder. Flytter til Praha om ikke så lenge for å studere fysioterapi, og da vil det være aktuelt med Office. Vil det gå bra? Er det kanskje til og med mulig å spille spill på den? Dette gjør jeg svært skjeldent, men en gang i blant spiller jeg et spill som heter Football Manager, om noen har kjennskap til det. Tror ikke det skal være et alt for krevende spill for en datamaskin.

 

Hva er det grunnleggende som skiller denne og "vanlige" PC-er?

Siste først: Det grunnleggende som skiller denne fra "vanlige" PC-er er selvsagt størrelsen. Den er LITEN. Oppløsningen på skjermen er høy. Ubehagelig høy, mener enkelte, som synes skriften på skjermen blir litt for liten. Det synes ikke jeg... ;-) Tastaturet er også litt mindre enn vanlig, men ikke mye. Jeg synes det er godt å skrive på. Men det er et aber med maskinen, prosessoren er ikke av de heftigste. Den er ikke spesielt godt egnet til å se video på, og spille? Det har jeg ikke testet, men tviler på at dette er maskinen til denne bruken.

 

Derimot er den perfekt for surfing. Den takler Office utmerket - her vil du ikke ha noe problem. Itunes og innlasting av bilder er heller ikke noe problem. Men husk at jo flere oppgaver du utfører *samtidig*, jo treigere vil det gå.

 

Hos meg har dette blitt hjemmemaskin nr. 1. Men jeg har en reserve som jeg kan ty til om det er noe jeg vil ha litt kjappere unna ;-)

 

Maskinen er solid og godt bygd - og har svært god innebygd lyd. Men du bør uansett vurdere MSI Wind, eller Eee/Asus One før du tar et valg :-) Intel Atom-prosessoren er nemlig et hakk hvassere enn den som HP har i Mini-Noten foreløpig.

Lenke til kommentar

Takk for meget godt svar.

 

Størrelsen er jeg klar over, og det er akkurat det jeg er ute etter. Har en relativt liten PC nå også, HP Pavilion med 14", men vil ha den mye mindre.

 

Er det stort sett bare størrelsen og prosessoren som utskiller seg? Syns liksom det er så rart at den er forhåndsvis billig, i alle fall i forhold til "vanlige" PC-er.

 

Og når du sier at den ikke er beregnet for video, det betyr filmer..? Regner med f.eks. youtube går bra?

 

Som dere skjønner, veldig dårlig peiling på dette.

Lenke til kommentar
Takk for meget godt svar.

 

Størrelsen er jeg klar over, og det er akkurat det jeg er ute etter. Har en relativt liten PC nå også, HP Pavilion med 14", men vil ha den mye mindre.

 

Er det stort sett bare størrelsen og prosessoren som utskiller seg? Syns liksom det er så rart at den er forhåndsvis billig, i alle fall i forhold til "vanlige" PC-er.

 

Og når du sier at den ikke er beregnet for video, det betyr filmer..? Regner med f.eks. youtube går bra?

 

Som dere skjønner, veldig dårlig peiling på dette.

Minien er nok betraktelig mindre, ja. ;-) Den er billig, men det synes ikke så godt på byggekvaliteten. Den virker tvert imot ganske solid, selv om jeg ikke har tenkt å kaste rundt på den ;-)

 

Jeg ville anbefalt å gå for den kraftigste prosessoren, 1,6 ghz. Det vil du ikke angre på.

 

Jeg har sett noen tv-serier på Mininoten, det har gått helt fint. Men jeg har også opplevd hakking på nettvideo, men det kan skyldes at jeg har hatt mye skrot kjørende samtidig...

 

For å se mer om video, se denne lenken:

http://www.hp2133guide.com/hp-mini-note-xp-movie-playback/

 

Du bør uansett nedgradere til XP, evt. legge inn linux, dersom du går for mininoten.

Lenke til kommentar

hva er egentlig så mye bedre med byggekvaliteten på denne kontra Aspire one... jeg tipper begge kommer fra samme fabrikk (ref trackpad-løsningen), og Aspire One er blitt trukket fram av flere magasiner for sitt gode design. Jeg klarer ikke se noe pro ved denne maskinen bortsett fra oppløsning på skjerm. ikke rart vi ikke hører noe særlig om denne.

Lenke til kommentar
hva er egentlig så mye bedre med byggekvaliteten på denne kontra Aspire one... jeg tipper begge kommer fra samme fabrikk (ref trackpad-løsningen), og Aspire One er blitt trukket fram av flere magasiner for sitt gode design. Jeg klarer ikke se noe pro ved denne maskinen bortsett fra oppløsning på skjerm. ikke rart vi ikke hører noe særlig om denne.

 

De bruker nok samme trackpad-løsning, men tviler på at det er samme maskin. Hengslene er helt annerledes, portplasseringen er helt annerledes, CPU er en annen, skjermen er en helt annen... ;-)

 

Men leser du litt, så vil du se at jeg hele tiden anbefaler folk å også ta en titt på MSI Wind og kompanjonger. De har bedre CPU til lavere pris. Men er tastatur og skjerm alfa og omega, så bør man i hvert fall vurdere HP mini-note. :-)

 

I stedet for å forsøke å svare på hva som er pro med denne, viser jeg til tester som er gjort (her er en oversikt):

http://www.hp2133guide.com/hp-2133-reviews/

 

Men noen av deres oppsummeringer:

LAPTOP Magazine ReviewWhile it’s somewhat bigger and pricier than other mini-notebooks, the HP 2133 Mini-Note offers a few features that the others don’t, including an adult-size keyboard and a design more suited to business users. If all you need is a low-cost laptop that can run Windows, you may want to wait for the 9-inch version of the Eee PC. But if you require more from your mini-notebook and don’t mind paying for it, the HP 2133 Mini-Note delivers the goods.

 

Notebooks.com ReviewThe HP 2133 Mini-Note is not the cheapest compact notebook you can buy, but it is the best value hands down. While other notebooks in this category look and feel like they should be sold at Toys R Us, the 2133 comes across as a serious business computer at a price that’s unbelievable.

 

GottaBeMobile ReviewWhile the strengths of the HP 2133 are its mobility, functionality, and configurability, I do have a few niggles. I’m not a fan of the trackpad. Designed to mirror the wide-screen display it is too wide for my tastes and working with the two buttons I’m clumsy at best.

 

CNet ReviewDespite an underpowered CPU, the HP 2133 Mini-Note PC offers the best balance of small size, comfort, and functionality we’ve seen in a mininotebook, making it fast a favorite for on-the-go use.

 

Og så en liten EDIT:

HP har vel understreket at denne maskinen er rettet mot undervisningssektoren, men den lå plassert under business-seksjonen på HP USA sist jeg sjekket.

 

Den har dog bluetooth, Expresscard-port og parkering av harddisk ved fall.

Endret av hizzz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering når det gjelder HP 2133:

 

HP blir kraftig kritisert for Suse-linuxen som følger med enkelte maskiner. Men det kan være svært vanskelig å få installert Ubuntu eller liknende - i hvert fall for enkelte utgaver av maskinen.

 

Men den siste Mandriva RC1 funket nesten ut av boksen - man må bare bruke ndiswrapper for å få det trådløse nettverkskortet til å fungere.

Lenke til kommentar
Ser egentlig ganske stygg ut, håper virkelig den kommer i børstet aluminium også.

Ser jo ut til å være bygget over samme lest som HP 2133, så den kommer nok i en litt enklere versjon, regner jeg med ;-) Den der var vel lakkert for å passe til moteshowet...

 

Så ut som om de har brukt den ekstra plassen til å øke tastestørrelsen, så den blir nok tilnærmet 100%. Blir spennende å se spesifikasjonene etter hvert :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...