Gå til innhold

Hvor stor blender trenges? -vidvinkel til Nikon


Anbefalte innlegg

Foreløpig står et av disse objektivene på ønskelista:

 

Tokina 12-24 f4

Tokina 11-16 f2.8

Sigma 10-20 f4-5.6

 

Hvor stor blender trenger jeg til innefotografering uten blitz med et slikt objektiv? Tokina 11-16 virker fristende, men sigma er rimelig på bruktmarkedet og brennvidden passer meg ypperlig..

 

Det skal sies at objektivet skal brukes til både sport og lanskap i tillegg, men det er spesielt innefotografering på frihånd og uten blitz jeg er interessert i nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor stor blender trenger jeg til innefotografering uten blitz med et slikt objektiv?

Størst mulig ;)

 

Vær dog obs på at å ta bilder innendørs uten blitz kan være vrient selv med ekstremt store blendere. Det er ikke bare å knipse i vei slik man kan gjøre ute på en normalt overskyet dag.

Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå, er det ingen grunn til å ikke skulle gå for 11-16mm f2.8 fra tokina, slik du beskriver bruken din.

De optiske kvalitetene ser ut til å være høyere enn på 12-24mm f4 fra samme produsent.

 

Faktum er vel at min Nikon 12-24mm F4 AFS ligger svært dårlig an i kamerabaggen min etter at 11-16-overraskelsen fra tokina kom.

Lenke til kommentar
Slik det ser ut nå, er det ingen grunn til å ikke skulle gå for 11-16mm f2.8 fra tokina, slik du beskriver bruken din.

De optiske kvalitetene ser ut til å være høyere enn på 12-24mm f4 fra samme produsent.

 

Faktum er vel at min Nikon 12-24mm F4 AFS ligger svært dårlig an i kamerabaggen min etter at 11-16-overraskelsen fra tokina kom.

 

11-16 står høyt på ønskelisten, MEN da får jeg et "hull" i brennviddene mellom 16 og 18 mm. Tokina 12-24 er dessuten tilgjengelig på bruktmarkedet til 2900,- og oppover..

 

Noen som har ide om hva Tokina 11-16 kommer til å koste i butikken?

Lenke til kommentar
11-16 står høyt på ønskelisten, MEN da får jeg et "hull" i brennviddene mellom 16 og 18 mm. Tokina 12-24 er dessuten tilgjengelig på bruktmarkedet til 2900,- og oppover..
De to mm trenger du ikke bekymre deg over, så lenge 16 mm er dekket. Cropper du litt i ytterkanten av bildet, har du samme utsnitt uten nevneverdig tap av bildekvalitet, du vil knapt klare å se forskjell dersom du tar høyde for det når du tar bildet (med tanke på arbeidsavstand).

 

Noen som har ide om hva Tokina 11-16 kommer til å koste i butikken?
Rafo Engros har satt prislappen rett under 5000 kr.
Lenke til kommentar

Enig- dette med hull i zoomområdet er for de fleste av oss bare en kunstig problemstilling.

 

Jeg bruker utelukkende 12-24mm f4, 35mm f2, 50mm f1.4, 85mm f1.4 og 105mm f2.5- Jeg tenker aldri at jeg blir begrenset av disse hullene mellom fastobjektivene mine.

 

Jeg ville uansett gått for 11-16, rett og slett pga bildekvaliteten, fleksibiliteten i 12-24mm er interessant, men la oss være ærlige- når du først ønsker deg noe videre enn 18mm på APS-C så er det fordi du ønsker å gå WIIIDEE- så de fleste ender jo opp med å være konstant på den videste enden uansett.

Lenke til kommentar

En tommelfingerregel sier at lukkertida ved håndholdt fotografering bør være kortere enn 1/brennvidden. F.eks ved 11mm bør den være kortere enn 1/11 sekund. Tommelfingerregelen har noe slingringsmonn avhengig av hvor stødig du klarer å holde kameraet.

 

I denne tråden finner du noen testbilder med Tokina 11-16 f/2,8.

 

Blant annet ett innendørsbilde tatt på 1/13s med 11mm og ISO400.

Lenke til kommentar
En tommelfingerregel sier at lukkertida ved håndholdt fotografering bør være kortere enn 1/brennvidden. F.eks ved 11mm bør den være kortere enn 1/11 sekund. Tommelfingerregelen har noe slingringsmonn avhengig av hvor stødig du klarer å holde kameraet.

Det blir ikke helt presist på et kamera med cropsensor, eller med sensor i det hele tatt. Den regelen er beregnet på brukere av 35mm film. Det betyr at du i utgangspunktet må gange resultatet med 1,5 eller 1,6. Det betyr at en 11mm gir en minimum lukkertid på mellom 1/15 og 1/20s.

 

Spesielt når denne tommelfinger-regelen brukes feil på lengre brennvidder blir det et problem. En 50mm har som kjent utsnittet til en 75-80mm med cropsensor. Det er ganske stor forskjell på 1/50s og 1/80s. Selv så øker jeg heller iso fra 200 til 400 for å unngå å gå under 1/100s med 50mm. Høyere enn det øker jeg ikke hvis ikke lukkertiden er farlig lav, men uansett er det bedre med støy enn bevegelsesuskarphet. I det hele tatt er det få faktorer som truer kvaliteten til et bilde enn for lav lukkertid. Better safe than sorry, er mitt motto.

 

I tillegg kommer det at bevegelsesuskarphet inntreffer tidligere med sensor enn på film. Jeg antar at det er på grunn av at lyset går ned i brønner, og ikke treffer en glatt overflate.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å regne sånn:

- Skalaen kan ikke gå ned til 0mm

- 20-40 mm er 5% av skalaområdet mens 100-200 mm som er 50% av skalaområdet. Likevel er ikke sistnevnte 10 ganger "bedre".

 

Skulle jeg valgt et fantasiobjektiv som dekker 50% av området og later som fysiske lover, økonomi og praktiske hensyn ikke eksisterer ville jeg valgt 10-110 mm.

Lenke til kommentar

Videste vidvinkel som er produsert er visstnok 6mm, så vi ønsker oss en funksjon fra 6mm til 200mm med topp på 40mm. Derfra regner vi integralet av funksjonen og sammenligner med utsnitt for objektivparken vår for å finne vektet dekningsprosent. Formen på grafen kan vi selvsagt debattere lenge, eventuelt kan vi basere den på statistikk fra f.eks Flickr eller lignende. Uansett ligger jeg dårlig an med kun fastobjektiver… :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...