Gå til innhold

Nytt hovedkort, trenger jeg å legge inn OS på nytt


Ronnie

Anbefalte innlegg

Ja, teksten i emnet sier vel det jeg er ute etter. Jeg har planer om å kjøpe meg nytt hovedkort og RAM. Når jeg har byttet denne hardwaren må jeg da legge inn Win XP på nytt eller er det bare å sette inn alle kortene og diskene og trykke på start knappen.

 

Ronnie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan variere fra maskin til maskin. Noen takler det nye oppsettet med en gang, mens andre må reinstalleres. Jeg råder deg til å prøve, og se om det virker først, hvis ikke, installer på nytt. Du kan ikke ødelegge noe ved å prøve deg fram på den måten. Hvis du skal skifte fra AMD til Intel, eller motsatt vei, burde du reinstallere på grunn av at det er to helt forskjellige chipset. Lykke til :wink:

Lenke til kommentar

Hvis du IKKE bytter chipset, så holder det med å avinstallere evt. kort-spesifikke programmer (Fjerne Asus-probe hvis du skal sette inn et MSI-kort ol.)

 

Skal du derimot bytte chipset, så BØR du fjerne ALLE drivere fra systemet. Ihvertfall "kaste dem ut", slik at systemet oppdager alle enhetene på nytt etter at du har montert det nye hovedkortet. Dette gjør du ved å gå inn i kontrollpanelet -> System -> Hardware- Device Manager og fjerne ALLE enhetene som er er mulig. Da mener jeg ALLE. SKjermkort, diskettstasjoner, harddisker.. ja til og med klokka på hovedkortet. Så skrur du av systemet, mekker og så skrur på maskina med "tom" Windows og nytt hk.

 

Windows vil da "oppdage" alt på nytt og etter et par rebooter skal maskina være oppe og gå. Det er ihvertfall sånn jeg gjør det. Funka fett å gå fra single-cpu til dual uten å reinstallere(inkl bytte av hk og chipset da) ;)

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar, jeg skal ikke endre fra AMD til Intel. Men bare fra ASUS P4T med den gamle socket 423 hovedkortet til Intel, til socket 478. Har bestillt et ASUS P4G8X/DELUXE/GD med 2 stk. Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200, og har fra tidligere en Intel P4 2,4 Ghz PC400 prossessor.

Da vil jeg nok som flere antyder putte hovedkortet inn å trykke på start knappen og se hva som skjer.

Ronnie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...