Gå til innhold

Er AoC inspirert av Barbarian?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Begynte å tenke på Barbarian som jeg pleide å spille på gode gamle c64, og da kom jeg på samtidig at det lignet en del på AoC. Barbarer som slåss og så er det om å gjøre å hugge hodet av hverandre og så får man en lettkledd "barbarinne" om man vinner. Kan det hende at Funcom er inspirert av dette spillet? At de husket hvordan det var å være barbar på 80-tallet? :hmm:

barbarian.jpg

Endret av Bellicus
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Conan the barbarian stammer fra 1930 tallet, så det spillet der er inspirert av conan, ikke omvendt.

men helt ærlig, trodde du aoc var inspirert av dette?

Endret av Christeven
Skrevet (endret)
Conan the barbarian stammer fra 1930 tallet, så det spillet der er inspirert av conan, ikke omvendt.

Trur jeg hadde satt penga mine på det jeg og. Inspirasjonen til Barbarian kan vel tenkes å være de samme historiene.

Edit: Det bildet får meg forresten til å ønske jeg kunne huske mer av 80-tallet.

Endret av kvitrafn
Skrevet

Jeg mente kanskje heller om Barbarian er inspirert av Conan og at AoC er inspirert av Barbarian og Conan. Kanskje det ikke ville vært noe AoC om det ikke hadde vært for Barbarian?

Skrevet (endret)
Jeg mente kanskje heller om Barbarian er inspirert av Conan og at AoC er inspirert av Barbarian og Conan. Kanskje det ikke ville vært noe AoC om det ikke hadde vært for Barbarian?

AoC og Barbarian er inspirert av Conan The Barbarian. At det finnes et spill på C64 (som jeg forøvrig spilte en del) som inneholder en sverdsvingende barbar betyr ikke at et MMO fra 2008 basert på Conan-universet henter sin inspirasjon fra dette.

Hadde aldri Barbarian blitt laget, så ville vi fremdeles hatt AoC om 19 dager.

Begge er sverdsvingespill.

Ville vi ikke hatt - f.eks - Grand Prix 4 dersom Pitstop fra 1983 ikke fantes?

Begge er bilspill

Endret av Olsenhower
Skrevet (endret)

som olsenhower sier, man kan ikke tro at aoc er inspirert av alt som har barbarer i seg, kan sikkert finne flere dusin nintendo/playstation/sega/pc osv spill som har barbarer i seg. Det spillet der var bare en ripoff av "arnold filmene" ;) Som ble spilt inn i 1982, spillet er fra 87, så kan si med 99% sikkerhet at det spillet der ble laget med den filmen i tankene. bare se den nesten copyrightbrytende likheten:

10102058AArnold-Schwarzenegger-Cona.jpg

Bare lurer litt bellicus, er du seriøs eller kødder du bare? for når du ser det spillet så er det to identiske muskelmenn som slår på hverandre, og et og annet innsekt, hva i det spillet tror du var avgjørende for utviklingen av AoC?

Endret av Christeven
Gjest Slettet-QqZexW9o
Skrevet

Funcom stabben er hardbarka Arnold fans så derfor har de også brukt Arnold som modell. Hører du noe annet om dette er det bare svada.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Var det jeg tenkte meg:

Inspirasjon fra Barbarian og Conan?

Bellicus - Bergen:

21.05.2008 kl 00:23

Spilte du Barbarian på commodore64? Husker det spillet handlet om barbarer som hugget hodet av hverandre. Er spillet inspirert av Conan filmen der Arnold hadde hovedrollen? Eller er det tegneseriene som har gitt mest inspirasjon?

Gaute Godager:

Hei Bellicus Det er klart jeg spilte Barbarian! Må innrømme at broren min (Tjalve) og jeg brukte komf-bengene våre til C64 stuff på begynnelsen av 80 tallet. Art-Direction er faktisk litt inspirerte av det syndige-burleske-Milius Conan the Barbarian + Frazetta selvsagt... Lore messig er vi ikke inspirret av filmen...

http://www20.nrk.no/meldinger/webmelding.a...es&bla=Last

http://www.nrk.no/nyheter/1.5738105

Endret av Bellicus
Skrevet (endret)

Les svaret hans en gang til du. Er en forskjell på å ha spilt det og bli innspirert av det. Noe han ikke sier han har blitt, de har sikkert spilt street fighter også, betyr ikke at spillet er innspirert av det fordet.

Endret av Christeven
Skrevet
Les svaret hans en gang til du. Er en forskjell på å ha spilt det og bli innspirert av det. Noe han ikke sier han har blitt, de har sikkert spilt street fighter også, betyr ikke at spillet er innspirert av det fordet.

Det er jo naturlig å tro at siden Gaute Godanger og broen satt og spilte Barbarian en gang på 80-tallet, så er dette en av tingene som har ført til at flere hundre tusen kommer til å spille Age of Conan på fredag. Tenk kaos-teori:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sommerfugleffekt

Sommerfugleffekt er et begrep som teknisk sett omhandler sensitivitet i forhold til startbetingelser innen kaosteori. Idéen er at små variasjoner i startbetingelsene i et dynamisk system, kan forårsake store variasjoner i systemets oppførsel på lang sikt. Slik sensitiv avhengighet har man også i ikke-dynamiske systemer; ta for eksempel en ball som plasseres på toppen av et fjell. Avhengig av små variasjoner i plasseringen, ender den opp med å rulle ned i et av mange mulige dalfører.
Skrevet

Er veldig spekulativt dette da, men man vet jo aldri. Eneste som har svaret på dette må være gaute selv, og i å med han ikke nevnte noe lignede så har jeg liten tro for det. men som sagt man vet jo aldri :p

Men hvis man tenker over det så kan det meste "stamme" fra sommerfugleffekten.

Skrevet (endret)

tror du virkelig aoc ikke hadde hatt release 23 mai om det spille ikke hadde blitt laget? For det er dusinvis av spill og langt flere filmer med barbarer i hovedrollen, biroller og statistroller. Og hundrevis av tegneserier, figurer og annet smårusk. Og jeg er helt sikker på at Gaute og co som fantasy fanatikere har lest, spilt og sett veldig mye av dette. Så at de har spilt et commodore64 spill en eller annen gang tror jeg ikke har noe med spillet å gjøre.

Funcom gutta har i utallige intervjuer sakt at det var Robert E.Howard sine historier, og conan tegneseriene som er innspirasjonen til spillet. Conan bøkene ble skrevet flere tiår før det commodore64 spillet og ville vært her like fult og nøyaktig samme innholdsmessig om det spillet hadde blitt laget eller ei. Noe man trolig ikke kan si om spillet. Så funcom gutta hadde hatt nøyaktig det samme materialet å jobbe med.

Endret av Christeven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...