Gå til innhold

Kjøp av kamera med direktevisning til en grei pris.


Anbefalte innlegg

Har lenge ønsket meg digitalt speilreflekskamera og nå bestemt meg.

Nå er tiden inne for å kjøpe.

 

Har ikke store mengden med krav til kameraet, men vil gjerne at skjermen har direktevisning.

Har tittet mye på eos serien, og er vel bare 450 som har det i en grei nybegynner pris eller?

Finnes det isåfall andre som har dette?

 

Ønsker også ett stort utvalg objektiver. Trenger ikke vridbar skjerm.

 

Takker for tips og anbefalinger.

Endret av syklitengutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lenge ønsket meg digitalt speilreflekskamera og nå bestemt meg.

Nå er tiden inne for å kjøpe.

 

Har ikke store mengden med krav til kameraet, men vil gjerne at skjermen har direktevisning.

Har tittet mye på eos serien, og er vel bare 450 som har det i en grei nybegynner pris eller?

Finnes det isåfall andre som har dette?

 

Takker for tips og anbefalinger.

 

Du har no eit knippe her. http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988 i tillegg har du Olympus.

Beste LiveView løysinga er det nok Sony som har, og beste skjærmløysinga har Sony i lag med Olympus..(Vribar skjerm) Så om det er viktig for deg bør du kikke på desse..

Lenke til kommentar
Har lenge ønsket meg digitalt speilreflekskamera og nå bestemt meg.

Nå er tiden inne for å kjøpe.

 

Har ikke store mengden med krav til kameraet, men vil gjerne at skjermen har direktevisning.

Har tittet mye på eos serien, og er vel bare 450 som har det i en grei nybegynner pris eller?

Finnes det isåfall andre som har dette?

 

Takker for tips og anbefalinger.

 

Du har no eit knippe her. http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988 i tillegg har du Olympus.

Beste LiveView løysinga er det nok Sony som har, og beste skjærmløysinga har Sony i lag med Olympus..(Vribar skjerm) Så om det er viktig for deg bør du kikke på desse..

 

Det er vel kun Oly E-330 som har ekte direktevisning, med en egen CCD i speil/prismehuset. Kameraet er perfekt for barnefamilier, mindre perfekt for andre. Synd ikke flere har valgt den løsningen, den gir det beste fra to verdener, men man må leve med litt mindre lys i søkeren. (Men, husk generelt er 50% reduksjon lite for øyet, som er en logaritmisk detektor). Kontrastbasert AF er ikke like raskt/presist som fasedeteksjon i søkeren.

Hvis direktevisning er viktig, vurder også om ikke vridbar LCD er lurt.

 

Jeg vet ikke om kameraet er i omsetning lenger.

 

For øvrig synes jeg 4/3 gjengen burde laget et høyhastighetskamera, gjerne uten optisk søker, men med superrask autofokus, 50+ bilder per sekund (gjerne med 2x/4x binning), og "lock-on-target" autofokus.

Lenke til kommentar
Det er vel kun Oly E-330 som har ekte direktevisning, med en egen CCD i speil/prismehuset.
Sony Alpha 300 og 350 har nesten samme løsning.

 

I Sony-modellene mister du søkerbildet (fordi pentaspeilet forandrer geometri for å lede lyset vekk fra okularet og inn på en separat bildesensor), men ellers fungerer løsningen akkurat som Olympus sin gamle. Og da blir også søkerbildet bedre når du ikke bruker liveview.

Lenke til kommentar

Sony A350 benytter omtrent samme løsning som Oly E330 gjorde, dvs. live view (direktevisning!? WTF??) basert på egen sensor plassert "i"

prismehuset.

 

Fotografi var veldig begeistret over løsninggen, som gir lynrask, fasedetekterende AF også i live view.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hehe. Takker for svar, men blei ikke stort klokere.

Har lest endel og forstår det som at eos450D har direkte visning.

Det har ikke 400D.

Grunnen til at jeg har tittet litt på canon er at den ligger godt i henda mine.

 

Objectivet som følger med 450 er også bedre enn det som følger med 400 er det ikke?

Har 400 og 450 bildestabilisator?

 

Har aldri prøvd ett sony eller olympus kamera.

Lenke til kommentar
Hehe. Takker for svar, men blei ikke stort klokere.

Har lest endel og forstår det som at eos450D har direkte visning.

Det har ikke 400D.

Korrekt. De Canon-husene som har liveview (jeg antar det er det du mener med "direkte visning") er 450D, 40D og proffmodellene 1D MkIII og 1Ds MkIII (de to sistnevnte er antageligvis en smule utenfor ditt prisområde ;) )

 

Objectivet som følger med 450 er også bedre enn det som følger med 400 er det ikke?

Har 400 og 450 bildestabilisator?

Ingen av dem har bildestabilisering i huset (IE bildestabilisering ved å bevege på bildebrikken). Canon (og Nikon) begynte med bildestabilisering i gode gamle dager når man brukte film, og den eneste måten å stabilisere bildet på var ved å gjøre det i optikken. Og det har de fortsatt med.

 

Kitobjektivet som følger med 400D er den gamle og utskjelte EF-S 18-55 f/3,5-5,6. Kitobjektivet som følger med 450D er den nye EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS som har både bedre optisk ytelse og bildestabilisering.

 

Har aldri prøvd ett sony eller olympus kamera.
Det bør du gjøre.
Lenke til kommentar

live view er viktig i den forstand at jeg tar endel action bilder der det er mye bevegelse i bildet. Sportsbilder, bilder fra og av båter, etc. En annen grunn til at live view er vikig er fordi andre også kommer til å bruke kameraet endel og for å gjøre det enkelt kan de se bildene på skjerm istedet for gjennom søker. Jeg trenger ikke noen mer avansert live view enn det som er på mange digitalkameraer idag.

 

Jeg trenger absolutt ikke noe dyrt proffkamera, men ønsker at det kan ta rundt 3 bilder pr sek. ikke noe lavere.

 

Nå har jeg titta endel på nett på de stedene jeg pleier å handle (netshoposlo og komplett) og der har de ett heller labert utvalg av sony og olympus kameraer. Noen linker til gode sider å handle dette fra? Hvilken modeller burde jeg så titte på?

 

Det eneste ekstrautstyret jeg vil kjøpe i første omgang er egentlig en bæreveske/ryggsekk og ett ekstra batteri.

 

Hvordan er dette objektivet:

Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX.

 

Kunne få dette objektivet sammen med Nikon D80 og 2 minnebrikker for 6000. D80 har det live view?

 

Må også ha med at jeg liker å ta endel bilder i mørket og leke meg med eksponeringstider.

Endret av syklitengutt
Lenke til kommentar
live view er viktig i den forstand at jeg tar endel action bilder der det er mye bevegelse i bildet. Sportsbilder, bilder fra og av båter, etc.
Med Sony Alpha 300 og 350 som eneste unntak, så er live view slik det per i dag er implementert i speilreflekskameraer ubrukelig til sports-/actionfotografering. Til det bør du bruke den optiske søkeren.

 

Grunnen er rett og slett at slik Canon, Nikon og Olympus (med unntak av E-330) implementerer liveview, så er ikke den fasedetekterende autofokusmodulen aktiv når liveview er påslått. Speilet må vippes opp for å kunne bruke liveview, og da leder du lyset vekk fra AF-sensoren. For å autofokusere må da kameraet vippe ned speilet og fokusere, og i løpet av den tiden det tar har du ikke bilde på skjermen. Du kan heller ikke bruke følgefokus som er nærmest en nødvendighet ved actionfotografering.

 

EOS450D og Nikon D300 (og muligens noen Olympus-modeller, jeg har ikke full oversikt) har også kontrastdetekterende autofokus som kan aktiviseres under liveview, men denne er mye tregere enn fasedetekterende, og neppe rask nok til å ta f.eks. båtbilder.

 

Sony er som nevnt et unntak, siden deres liveviewløsning baserer seg på en ekstra bildesensor som sitter i søkeren. Dermed er speilet nede hele tiden, og autofokusmodulen er aktiv akkurat som vanlig.

 

Jeg trenger ikke noen mer avansert live view enn det som er på mange digitalkameraer idag.
Live view på speilreflekskameraer er generelt mindre avansert (eller i hvert fall mindre brukervennlig) enn den du finner på kompaktkameraer. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Hvordan er dette objektivet:

Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX.

Et greit allround-objektiv, men det har en del av de vanlige feilene du vil finne i objektiver med stort brennviddeomfang (fortegning, noe kromatisk aberrasjon). Ganske skarpt, fint for utendørsbilder og andre bilder i godt lys. Men det er ikke så veldig robust og ikke særlig støvtett. Som "walkaround"-objektiv til altmuligfotografering er det ganske bra.

 

Kunne få dette objektivet sammen med Nikon D80 og 2 minnebrikker for 6000. D80 har det live view?
Niks. Men det har en stor og fin optisk søker.
Lenke til kommentar

Du finner uansett ikke et speilreflekskamera som har både høy seriebilderate og kompaktkameralignende liveview. Det er rett og slett ingen som lager noe sånt. Kanskje når Canon EOS 50D eller Nikon D400 eller hva nå Sony har på trappene kommer så får du det, men så langt må du velge.

 

Personlig ville jeg gitt blanke i liveview, siden den optiske søkeren uansett er langt overlegen til actionfotografering: du får bedre kontrast i søkeren (en skjerm er ikke god i lyse omgivelser), du har bedre presisjon og kontroll på kameraet og arbeidsstillingen er mye mer behagelig.

 

Jeg ville kanskje holdt en knapp på Canon EOS 30D som rimelig action-hus, siden det er å få tak i til en grei pris nå som 40D er ute, og har en god seriebilderate på 5 bps. D80 har dårligere seriebilderate, men er ellers vel så bra og har noe bedre søker blant annet. Pentax K10D har vel også 3 bps, men jeg kan egentlig ikke uttale meg om hvor bra det er til sportsfotografering (Tim? Er du her?). Jeg kan heller ikke si noe om Olympus sine budsjettmodeller på den fronten.

Lenke til kommentar

ok. takk for svar.

Så da vil kanskje eos 400 være grei pluss nikon D60 D80 etc være gode alternativer da hvis jeg ser bort ifra live view. De har alle ca 3 bilder pr sek.

f.eks. et eos 400D med 18-55mm og sigma 70-300mm objektiv.

Vet disse objektivene ikke er "top of the state" men holder som start til en nybegynner med speilrefleks. Etter å ha tatt noen tusen bilder så vet jeg sikkert hva jeg skulle ønske objektivene kunne klare bedre så komme tilbake med spørsmål etter objektiver som tilfredstiller de mangler jeg har.

 

Eller ikke?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Canon EOS 450D i to uker nå og er veldig fornøyd. Det er mitt første speilrefleks, har tidligere hatt et ultrazoomkamera. 450D er intuitiv og grei å finne ut av, uten å lese for mye bruksanvisninger og et langt morsommer kamera å eksperimentere med enn jeg trodde på forhånd.

 

Har ventet på dette siden januar og ble ikke skuffet når jeg fikk sett det i butikken og var heller ikke i tvil om at jeg skulle velge 450D kontra 400D.

 

Canon har uansett god kvalitet og noen ganger kan man gå seg litt vill i tester og anbefalinger. Om du føler dette er et kamera du er interessert i, bør du sjekke det ut.

 

Jeg kjøpte også Canon EF-S 55-250mm IS, som også virker veldig bra. Men her har jeg ikke fått testet ut så mye enda.

 

Lykke til!

Hilsen en glad amatør

Lenke til kommentar
ok. takk for svar.

Så da vil kanskje eos 400 være grei pluss nikon D60 D80 etc være gode alternativer da hvis jeg ser bort ifra live view. De har alle ca 3 bilder pr sek.

Ikke glem Pentax og Olympus ;)

 

Som Simon sier (heh), det er viktig å kjenne på kamerahusene og vite at du kjøper noe du er komfortabel med.

 

(Når det er sagt, så vil jeg si det D80-tilbudet er et røverkjøp, i hvert fall hvis det er nytt - men jeg er kanskje ikke helt upartisk ;) )

 

f.eks. et eos 400D med 18-55mm og sigma 70-300mm objektiv.

Vet disse objektivene ikke er "top of the state" men holder som start til en nybegynner med speilrefleks. Etter å ha tatt noen tusen bilder så vet jeg sikkert hva jeg skulle ønske objektivene kunne klare bedre så komme tilbake med spørsmål etter objektiver som tilfredstiller de mangler jeg har.

 

Eller ikke?

Som startpakke er det nok veldig greit, ja. Det du kanskje kan oppdage er at objektivene blir litt lite lyssterke til actionfotografering så du ender opp med lengre lukkertid enn ønskelig (spørs veldig på hvor lyst det er når du tar bilder). Men lysstyrke koster dessverre flesk :hm:

 

Det kan eventuelt være verdt å kjøpe et kit og så tråle bruktmarkedet på f.eks. foto.no etter greie bruktkjøp. Et av mine favorittobjektiver til sportsbruk er en gammel 80-200 f/2,8 som jeg kjøpte brukt i god stand.

Lenke til kommentar

Det er mulig at trådstarter har kjent på alle aktuelle modeller, men jeg tviler på det. Det har ikke engang jeg gjort, og neppe så mange andre heller. Derfor forstår jeg ikke hvorfor trådstarter overser at det finnes andre merker enn Canon og Nikon, og heller velge å gå bort fra sitt i utgangspunktet viktigste krav til sin nye slr?

 

Du skrev da vitterlig at god liveview er det eneste viktige valget. Hvorfor ikke velge en produsent som faktisk har laget en fungerende liveview? Hvorfor ikke velge Sony A350 som har en tilfredstillende liveviewfunksjone som kompaktkamerabrukere vil kjenne igjen? Søkerbildet blir jo svart under eksponering med optisk søker også.

 

Ut fra tråden leser jeg at merkevarene Canon og Nikon er det eneste ufravikelige krav, og det er jo litt trist. Det betyr enkelt og greit at trådstarter ikke ender opp med det beste kameraet til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Du skrev da vitterlig at god liveview er det eneste viktige valget. Hvorfor ikke velge en produsent som faktisk har laget en fungerende liveview? Hvorfor ikke velge Sony A350 som har en tilfredstillende liveviewfunksjone som kompaktkamerabrukere vil kjenne igjen? Søkerbildet blir jo svart under eksponering med optisk søker også.
Nå dukker det jo opp senere i tråden at det tiltenkte bruksområdet er actionfotografering, og jeg står på min påstand om at selv en så bra liveview-implementasjon som den du finner i Alpha 300 og 350 er ubrukelig til actionfotografering sammenlignet med en god optisk søker.

 

Men hvis jeg kan få lov til å være fryktelig bastant, så vil jeg si følgende:

 

Hvis liveview er viktigst: velg Sony Alpha 300 eller 350

Hvis seriebildehastighet er viktigst: velg Canon EOS 30D

Hvis ingen av delene egentlig er så viktige: velg og vrak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...