Gå til innhold

Fryser militæret bil lån ?


OPL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg var inne i fjor var det flere i troppen min som hadde vansker med å få dekket bilutgiftene sine. Du må besøke en økonomisk rådgiver, og mase mye for å få til noe som helst.

 

Og ingenting er automatisk, så de fryser ikke bare alle lån.

Endret av potet.
Lenke til kommentar
Fryser militæret bil lånet og årsavgift når jeg går inn i førstegangstjeneste, må jeg si ifra eller fryser de bare alle bank lån jeg har ?

 

Nei. Men boliglån blir fryst, og Forsvaret dekker rentekostnadene.

 

De fryser også studielån/renter

 

Stemmer, stemmer. Men ikke billån, som trådstarter spurte om :) Det finnes sikkert unntak fra det også, dersom man klarer å komme med en jævlig god grunn, men i utgangspunktet tar de seg i alle fall ikke av billån.

Lenke til kommentar
Fryser militæret bil lånet og årsavgift når jeg går inn i førstegangstjeneste, må jeg si ifra eller fryser de bare alle bank lån jeg har ?

 

Nei. Men boliglån blir fryst, og Forsvaret dekker rentekostnadene.

 

De fryser også studielån/renter

 

Stemmer, stemmer. Men ikke billån, som trådstarter spurte om :) Det finnes sikkert unntak fra det også, dersom man klarer å komme med en jævlig god grunn, men i utgangspunktet tar de seg i alle fall ikke av billån.

 

Det er mulig å komme rundt det hvis man refinansier bil lånet og får det til å bli et hus lån på papiret.

Lenke til kommentar
Fryser militæret bil lånet og årsavgift når jeg går inn i førstegangstjeneste, må jeg si ifra eller fryser de bare alle bank lån jeg har ?

 

Nei. Men boliglån blir fryst, og Forsvaret dekker rentekostnadene.

 

De fryser også studielån/renter

 

Stemmer, stemmer. Men ikke billån, som trådstarter spurte om :) Det finnes sikkert unntak fra det også, dersom man klarer å komme med en jævlig god grunn, men i utgangspunktet tar de seg i alle fall ikke av billån.

 

Det er mulig å komme rundt det hvis man refinansier bil lånet og får det til å bli et hus lån på papiret.

 

Selvsagt, men da er det fortsatt huslånet, og ikke billånet, som fryses ;)

Lenke til kommentar

Synes det er ganske dårlig av militæret, jeg kommer til å tape rundt 500k det året jeg skal inn også gidder de ikke engang betale for lånet. Hvordan skal jeg klare og beholde bilen med den lønna til militæret? Da må jeg selge bilen pågrunn av det da :( Ganske dårlig gjort.

Lenke til kommentar

Synd men sant. Har også blitt innkalt til førstegangstjenesten, har fast jobb og et bil lån, å betale den ut er ikke noe problem, men jeg har ikke plass til den for å avskiltet den for å slippe forsikring og årsavgift. Skjønner ikke poenget med at forsvaret skal ha inn folk som betaler skatt til staten. Taper jo mye penger og må heller punge ut:s Betaler heller skatten min enn å være i miøitæret å tape enda mer penger.

Lenke til kommentar
Synes det er ganske dårlig av militæret, jeg kommer til å tape rundt 500k det året jeg skal inn også gidder de ikke engang betale for lånet. Hvordan skal jeg klare og beholde bilen med den lønna til militæret? Da må jeg selge bilen pågrunn av det da :( Ganske dårlig gjort.

 

ganske dårlig planlagt av deg også, det burde ikke komme som en stor overaskelse at man faktisk har verneplikt i norge...

det gjelder forresten flere i tråden, dumt å ta opp bil-lån når man vet/burde vite at man trolig skal ut i militæret ett år.

Lenke til kommentar

Du mener altså at man skal planlegge rundt og utsette "det meste i livet" helt til slikt er unnagjort? Jeg har hatt det i bakhodet i 5 år og er passe/ganske lei av det. Foråsvidt greit når man er 17/18 og blir kalt inn ila det året man er 18, men det skjer åpenbart ikke med særlig mange av oss lengre..

Lenke til kommentar

Men er det mange som blir innkalt i 20-årene uten at de har søkt om utsettelse? Dvs. forekommer det ofte at man ikke søker om utsettelse, men allikevel blir innkalt flere år etter sesjon?

 

Hvis det er slik så er jeg enig, det blir for dumt at man skal måtte gå å bekymre seg for å bli innkalt i mange år. Det burde jo være slik at hvis man ikke blir innkalt innen et år etter sesjon så blir man ikke innkalt i det heletatt (med mindre man har søkt og fått innvilget utsettelse så klart).

Lenke til kommentar
Men er det mange som blir innkalt i 20-årene uten at de har søkt om utsettelse? Dvs. forekommer det ofte at man ikke søker om utsettelse, men allikevel blir innkalt flere år etter sesjon?

 

Hvis det er slik så er jeg enig, det blir for dumt at man skal måtte gå å bekymre seg for å bli innkalt i mange år. Det burde jo være slik at hvis man ikke blir innkalt innen et år etter sesjon så blir man ikke innkalt i det heletatt (med mindre man har søkt og fått innvilget utsettelse så klart).

 

Jeg var på sesjon når jeg var 18 og har akkurat blitt innkalt til neste år da blir jeg 22. Hadde vært mye bedre og kommet inn med en gang

Lenke til kommentar
Du mener altså at man skal planlegge rundt og utsette "det meste i livet" helt til slikt er unnagjort? Jeg har hatt det i bakhodet i 5 år og er passe/ganske lei av det. Foråsvidt greit når man er 17/18 og blir kalt inn ila det året man er 18, men det skjer åpenbart ikke med særlig mange av oss lengre..

 

det finnes jo måter å sjekke om man blir kalt ut også da...

ringe VPV å spørre f.eks...

 

sjansen for at de har glemt å kalle deg ut er minimale, de har god kontroll på folka.

grunnen til at mange ikke blir kalt ut er at de ikke trenger alle

Lenke til kommentar

Jeg var i kontakt med de før jeg startet på høyere utdanning, da var faktisk svaret at de ikke viste, siden jeg nå er på utsettelse til neste år, vet de heller ikke hva som skjer da, og den infoen fikk jeg for et par uker tilbake. Så jeg venter enda i spenning etter 5 år..;)

Lenke til kommentar

Og så et lite tips til alle andre som ikke ønsker samme situasjon: dersom du har lyst å bli ferdig med hele greia jo før jo heller, ring VPV/send mail, og push på for å bli innkalt. Så tar det toppen 12 mnd før du er en fri mann igjen, og i verste fall kun har 6 dager i året å sette av til å lege krig i skogen :)

Lenke til kommentar

Slike ting fyller du ut første dag, så du får alltids sagt i fra.

Det var forresten en i troppen som hadde lån på 1mill+ etter huskjøp. Han fikk det fryst, for så å få muligheten til å slippe militæret etter noen uker. Antar han hadde en samtale med folka og fikk lov til å gå tilbake til jobben pga lånet. Du slipper hvertfall ikke automatisk unna fordi du har lån, for det er det flere som har...

 

Mer info her: http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter/ar...articleID=50888

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsvaret er ikke akkurat de flinkeste til å gi beskjed. Selv fikk jeg utsettelse grunnet høy utdanning, og siste jeg hørte fra dem var i 2001. Da fikk jeg utsettelse til våren 2002. Siden har jeg ikke hørt et eneste ord fra dem. Går fremdeles med litt uro i magen hver gang jeg sjekker postkassen rundt innkallingstider...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...