Gå til innhold

Fototreff i Oslo 24. mai


Anbefalte innlegg

Men om dere har tenkt dere bort mot Akerselva bør dere kanskeje vurdere å ta turen rundt Hausmania ved Blå. Mye flott grafitti som gir morsomme bakgrunner.

Takk for tipset - det slike ting jeg ser for meg at vi kan bruke.

Knallidé med Hausmania. Jeg kjører ofte forbi der, og tenker hver gang at jeg må få lagt turen innom der!

 

Ellers liker jeg idéen om en slags "gruppe-TFP", men gjør modellene det? Noen Facebookere blant oss? Jeg skyr greia som pesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er mange som blir med på det. Men det hjelper å ha noe å vise til fra før, f.eks hjemmesider eller gjerne en portfolio på FB. Slik at jentene forstår at det de vil ende opp med bilder de kan bruke senere.

 

Om dere skulle gå videre med dette: Husk modellkontrakt, og at dere organisere en måte å sende bildene tilbake til modellene på. (De fleste aksepterer jpeg filer, men noen vil ha print. Avklar dette på forhånd.

Lenke til kommentar

Noen eksempler på TFP-grupper på Fb? God idé, men lurer på om det blir vanskelig med så mange fotografer. Kan være litt forvirrende for modellen, og det funker i hvertfall dårlig at to fotograferer holder på med samme modell samtidig.

 

Hvor villig ville modeller vært til dette, da ingen av oss har noen særlig portretterfaring eller portefølje å vise til, såvidt jeg vet. Vi burde gjerne disponere noe mer utstyr enn et par SB-800. Synes en softbox burde være minste krav før jeg ville tatt noe sånt oppdrag.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at vi må ha en softboks eller to før vi begir oss ut på noe sånt, og mener ikke at vi skal satse på det for denne runden, men vi kan jo tenke på det til en senere anledning.

 

Jeg trenger sårt en softboks eller to selv, så det blir vel en ordning med det med tiden...

Lenke til kommentar

Jeg går med en hemmelig drøm om å skaffe meg litt praktisk erfaring med ikke-Nikon (litt som å dra på slumsafari i den 3. verden for å skjønne hvor bra man selv har det? :fun:). Er det noen med en anstendig bag (litt fastoptikk), som har lyst til å bytte utstyr for en dag? Alt annet enn Nikon er interessant.

Lenke til kommentar
Jeg håpet at du ville si det, Tom. :)

 

Dark side, here I come! :D

Det er bare et forbehold. Jeg mistenker at 30D min har fokusfeil (noe som jeg må prøve å få sjekket ut før helgen). I så fall må den inn på service. Og jeg regner med at du ikke vil bruke 350D'en ;)

 

Det som er rart, er at den oppfører seg eksemplarisk med Sigma 17-70, Sigma 50mm og EF-S 10-22. Jeg får varierte resultater med 24mm-eren; 35mm-eren har jeg ikke testet skikkelig; 70-300mm likeså. Men når jeg har prøvd diverse (mest Sigma) i butikken, så har det vært mer eller mindre konsistente fokusfeil.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg håpet at du ville si det, Tom. :)

 

Dark side, here I come! :D

Det er bare et forbehold. Jeg mistenker at 30D min har fokusfeil (noe som jeg må prøve å få sjekket ut før helgen). I så fall må den inn på service. Og jeg regner med at du ikke vil bruke 350D'en ;)

 

Det som er rart, er at den oppfører seg eksemplarisk med Sigma 17-70, Sigma 50mm og EF-S 10-22. Jeg får varierte resultater med 24mm-eren; 35mm-eren har jeg ikke testet skikkelig; 70-300mm likeså. Men når jeg har prøvd diverse (mest Sigma) i butikken, så har det vært mer eller mindre konsistente fokusfeil.

 

Tom

Bare ikke ødelegg 10-22 du :p

Lenke til kommentar
Bare ikke ødelegg 10-22 du :p

Stress ned. Har kjørt litt tester i kveld med 24mm f/2.8 , 35mm f/2 og 50mm f/2.8 Macro. Og det ser greit ut. Og hvis du har sett bildene som er tatt med 10-22mm-eren, så er ihvertfall de skarpe :)

 

edit: Jeg prøvde en Sigma 50-150mm i Finland. Men den hadde tydelig fokusfeil på en 2-3 cm. Akkurat nok til å ødelegge det perfekte f/2.8 100mm portrettet en alltid har drømt om å ta. dessverre hadde han ikke fler i butikken; så det ble med det prøvingen.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
edit: Jeg prøvde en Sigma 50-150mm i Finland. Men den hadde tydelig fokusfeil på en 2-3 cm. Akkurat nok til å ødelegge det perfekte f/2.8 100mm portrettet en alltid har drømt om å ta. dessverre hadde han ikke fler i butikken; så det ble med det prøvingen.

Det er nesten så jeg begynner å lure på hvorfor Sigma gidder å prøve å lage glass til Canon. Uansett så er du velkommen til å prøve 105/2.5'en min. Da er det bare opptil deg om du front eller bakfokuserer... :)

 

PS: om du ender opp med bare å ha med 350D, så er jeg såpass masochistisk at jeg gjerne prøver den også.

Lenke til kommentar

Smart å ta turen opp langs Akerselva ja. Ved Blå/Hausmania er det en del kule grafitti/mursteinsvegger som sikkert blir en bra portrettbakgrunn. Litt lenger opp ligger siloen som er ombygdt til studentboliger, den er ganske fotogen. Deretter kommer Ringnes park som er ganske fasinerende, og fossen ved hønse-louisas hus for de som ønsker å leke seg med vannbilder. Orker dere å gå helt til Nydalen er det jo masse moderne arkitektur der oppe, og mye spennende på veien.

 

Mulig jeg slenger meg med hvis jeg ikke er "booka" den helga.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar
Smart å ta turen opp langs Akerselva ja. Ved Blå/Hausmania er det en del kule grafitti/mursteinsvegger som sikkert blir en bra portrettbakgrunn. Litt lenger opp ligger siloen som er ombygdt til studentboliger, den er ganske fotogen. Deretter kommer Ringnes park som er ganske fasinerende, og fossen ved hønse-louisas hus for de som ønsker å leke seg med vannbilder. Orker dere å gå helt til Nydalen er det jo masse moderne arkitektur der oppe, og mye spennende på veien.

 

Mulig jeg slenger meg med hvis jeg ikke er "booka" den helga.

Sorry ot, men hun het egentlig ikke Louisa, hun het Magda.

Lenke til kommentar
edit: Jeg prøvde en Sigma 50-150mm i Finland. Men den hadde tydelig fokusfeil på en 2-3 cm. Akkurat nok til å ødelegge det perfekte f/2.8 100mm portrettet en alltid har drømt om å ta. dessverre hadde han ikke fler i butikken; så det ble med det prøvingen.

Det er nesten så jeg begynner å lure på hvorfor Sigma gidder å prøve å lage glass til Canon. Uansett så er du velkommen til å prøve 105/2.5'en min. Da er det bare opptil deg om du front eller bakfokuserer... :)

Det er vel snart mer: Hvorfor gidder jeg å vurdere Sigma - jeg har hatt mer trøbbel med Sigma enn alle andre Canon eiere som jeg kjenner.

 

PS: om du ender opp med bare å ha med 350D, så er jeg såpass masochistisk at jeg gjerne prøver den også.

Det er egentlig en trivelig liten sak som til tider kan gi veldig gode bilder ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...