Gå til innhold

Hjelp med oppsett av internettside.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg installerte nylig Kubuntu 8.04 og jeg har noen problemer med å få ordnet meg en egen internettside. Jeg prøvde å følge den guiden som er her, den som omhandler alt for å sette opp en (K)ubuntu server, men jeg sliter med noen av tingene. Men for å ta dette med internettsiden først: Jeg fulgte tingene der litt sånn nå og nå, men det jeg i hvert fall gjorde var: Jeg installerte Drupal, tror jeg satte opp den riktig. Og jeg ordnet meg et domene på DynDns, og fikk det meste til. Eneste problemet jeg har med dette hittil er at det virker som det er feil IP-Adresse jeg har linket til på siden til DynDns, for når jeg prøver å gå inn på domene mitt så kommer jeg inn på ruteren min! Så jeg lurte da på i første omgang om noen her kan hjelpe meg med det? Jeg har ikke installert noen LAMP-server eller hva det var siden den fant jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start synaptic, f.eks. med tastekombinasjonen Alt+F2 og så skriver du inn synaptic og trykker Enter. Du velger så Edit->Mark Packages By Task.., så kan du huke av og installere alle servere hjertet begjærer, blant annet LAMP.

 

Sleng opp en terminal/konsoll, så skriver du

ping mittdomene

hvor du erstatter mittdomene med domenet du registrerte hos DynDNS.

 

Rapporter tilbake når du har gjort disse to.

Lenke til kommentar

Det er ingen kommando, Edit er et menuvalg, og i den menyen finner du Mark Packages By Task.. som et av valgene. Velg den så ser du en liste over servere.

 

Jeg er interessert i å vite hvilken IP du fikk oppgitt for domenet ditt når du pinget, du kan f.eks. klippe og lime inn det som ble skrevet ut hvis du er usikker på hva som er IP'en.

Lenke til kommentar

Vel, jeg skrev bare localhost i adressefeltet og dette var det jeg fikk opp:

 

En feil oppstod ved lasting av http://localhost:

Klarte ikke koble til verten localhost.

 

Jeg har åpnet port 80 på ruteren ja. Og angående det ping greiene så fikk jeg opp 90.149.92.231, og når jeg går inn på den så kommer jeg inn på ruteren. Jeg takker for all hjelp hittil:)

Lenke til kommentar

Siden du ikke fikk opp noe ved å koble til localhost virker det som om apache ikke kjører. Dersom lamp er krysset av bør alt være installert. Du kan prøve å starte den slik:

 

sudo /etc/init.d/apache start

 

Dersom du ikke får noen feilmeldinger kan du prøve localhost i adressefeltet en gang til.

 

Når det gjelder ruteren må du inn på port forwarding (eller virtual servers på noen rutere) for å videresende trafikken til serveren din. Sånn det er satt opp nå godtar den trafikken, men sender den ikke videre. Det er derfor du kommer inn på ruteren via dyndns-domenet ditt.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg var kanskje litt uklar. Jeg mente at jeg hadde tatt port forwarding. Det vil si, helt til jeg måtte resette ruteren i går. Men nå har jeg forwardet port 80 til datamaskinen min. Noe mer jeg trenger angående de portene?

 

Men jeg fikk en feilmelding med den kommandoen sudo /etc/init.d/apache start.

uteliggarn@uteliggarn2:~$ sudo /etc/init.d/apache start

sudo: /etc/init.d/apache: command not found

 

Beklager at jeg kanskje spør mye dumt, men jeg er helt grønn på dette her.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er ganske sikker på det. Jeg dobbeltsjekket for din skyld nå, og den var krysset av som installert. Og i tillegg så har jeg kjørt sudo apt-get install apache2 og da fikk jeg beskjed om at nyeste versjon var installert. Jeg finner ingen pakke med navn apache, så regner med at den er riktig.

 

Uhm, når jeg tenkte meg om litt nå og skrev sudo /etc/init.d/apache 2 start istedet for apache så funket det i hvert fall. Men kommer fremdeles ikke inn på localhost. Kan det ha noe å gjøre med?

apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName

Endret av Data_Smurfen
Lenke til kommentar

Får ikke noe opp når jeg skriver 127.0.1.1 i adresselinja.

 

På /etc/hosts står det:

 

127.0.0.1 localhost

127.0.1.1 uteliggarn2

 

# The following lines are desireable for IPv6 cabable hosts

::1 ip6-localhost ip6-loopback

fe00::0 ip6-localnet

fe00::0 ip6-mcastprefix

fe02::1 ip6-allnodes

fe02::2 ip6-allrouters

fe02::3 ip6-allhosts

Lenke til kommentar

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:0d:87:50:5f:e8

UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

Interrupt:11 Base address:0x4000

 

wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:13:46:79:9b:82

inet addr:192.168.1.4 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0

inet6 addr: fe80::213:46ff:fe79:9b82/64 Scope:Link

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:60696 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:115547 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:7394700 (7.0 MB) TX bytes:153392823 (146.2 MB)

 

wmaster0 Link encap:UNSPEC HWaddr 00-13-46-79-9B-82-00-00-00-00-00-00-00-00-00-00

UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

collisions:0 txqueuelen:1000

RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

 

Det var alt som kom opp da.

Lenke til kommentar
Vel, takker. Nå kommer jeg i hvert fall inn på 127.0.1.1, 127.0.0.1 og localhost. Men domene er fremdeles rettet mot ruteren. Noen forslag for å hjelpe meg videre?

 

Sjekk at adressen port 80 er forwardet til er 192.168.1.4

Dersom det stemmer aner jeg virkelig ikke hvorfor pakkene ender opp hos ruteren.

 

Og forresten, hvordan så du at loopback interface ikke var aktivt?

 

Hvis du kjører ifconfig igjen ser du at du nå har et eget avsnit for loopback interface

 

Jo forresten, vet ikke om det hjelper noe men, når jeg skriver inn IP'en som jeg har lagt til på dyndns så kommer jeg inn på ruteren. Så virker nesten som det er ruterens IP-adresse som jeg har, og ikke den som går til datamaskinen min.

 

Både pcen din og ruteren har samme ipadresse utad, så det stemmer at det er ruterens adresse du har, og ikke din. Det er derfor du er avhengig av at ruteren videresender pakkene (port forwarding).

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...