Gå til innhold

Test: Dane-Elec Zpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda pennen virker ikke så verst. Men, den dagen den kommer med minnet integrert i pennen, da vil jeg virkelig vurdere et slikt produkt.

Det å kunne skrive hvor som helst, uten å tenke på plasseringen til en mottaker, er den ultimate løsning.

Det er jo 1 GiB med minne på pennen.

Lenke til kommentar

Må nok ha en mottager, ellers vil man ikke kunne fortelle hvor på arket man er. Ser imidlertid poenget med å lage mottakeren mindre, da den er litt klumpete. Skal jeg plukke på noe, må det være batteriene som brukes. Imidlertid har jeg ingen bedre forslag... :)

 

haalo: det er ikke minne på selve pennen. Mottageren har 1 gigabyte minne, pennen husker ikke en dingel. :)

Lenke til kommentar

Men en ting jeg ikke skjønner helt, er det verdt pengene og styret med og ha den mottakeren hengenes på arkene?

 

Så vidt jeg kan skjønne, men korrekt meg hvis jeg tar feil, så er det fullt mulig å få like gode resultater ved og scanne notatarkene og kjøre de igjennom samme/tilsvarende OCR programvare?

 

Ja skjønner at det _kan_ ta litt lenger tid, men hvis du sammenlikner tiden man bruker på og sette opp mottakeren, overføre notatene osv mot det og på slutten av dagen scanne inn de arkene man har skrevet, så trur jeg ikke det er store forskjellen... Dette OCR opplegget må man jo gjøre på begge løsningene uansett.

 

Men imponerende at den fungerte :)

Lenke til kommentar
Men en ting jeg ikke skjønner helt, er det verdt pengene og styret med og ha den mottakeren hengenes på arkene?

 

Så vidt jeg kan skjønne, men korrekt meg hvis jeg tar feil, så er det fullt mulig å få like gode resultater ved og scanne notatarkene og kjøre de igjennom samme/tilsvarende OCR programvare?

 

Ja skjønner at det _kan_ ta litt lenger tid, men hvis du sammenlikner tiden man bruker på og sette opp mottakeren, overføre notatene osv mot det og på slutten av dagen scanne inn de arkene man har skrevet, så trur jeg ikke det er store forskjellen... Dette OCR opplegget må man jo gjøre på begge løsningene uansett.

 

Men imponerende at den fungerte :)

 

Da er du i hvert fall nødt til å rive ut arkene, og det er kjedelig med mange løse ark. Dessuten får du neppe helt hvit bakgrunn, om du skriver på ark med ruter/linjer. Med denne pennen ser det også ut til å være enklere å snu litt rundt på notatene i etterkant, altså organisere det litt mer oversiktlig. Har du scannet, og fått med bakgrunn blir det ikke like enkelt.

 

Men uten skikkelig linux-støtte, eller muligheter for det (dokumentert/standard filformat), blir det dessverre ikke noe av for min del. Så fort den evt. kommer på plass, vil jeg nok ganske sikkert komme til å kjøpe dette produktet. Har fire år med studier foran meg, så det ville være praktisk.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mulig å bruke scanner og OCR, men ved å bruke Z-Pen slipper du det ekstra steget. Dataene er jo der når du kommer hjem!

Det er definitivt ikke noe "styr" å ta av klipset for hver ny side. Du trenger ikke sette opp mottakeren - klips den på omtrent midt på siden, på den siden av arket du har valgt. Deretter er det bare å begynne å skrive.

Når du har skrevet en hel side, er det bare å ta av mottageren, få fram en ny, tom side, sette på mottageren igjen og så begynne å skrive på den neste siden. Det er garantert LANGT mer styr å scanne inn, drive OCR osv.

Jeg ser i grunnen for meg at det primære bruksområdet vil være å ha en backup av sine forelesningsnotater, som man enkelt kan organisere i ønsket filstruktur på harddisken. Dermed kan man også flytte med seg hele notatsamlingen på en svært enkel måte - som PDF-filer på en minnepenn eller på laptop'en. Som nevnt skrev jeg en god del tusen sider i ett enkelt fag. Hva om jeg kunne ha tilgang på ALLE notatene i ALLE fagene på laptop'en min - og slapp å drasse på flere titalls kilo papir? For min del var det kun interessant å kunne gå tilbake i mine egne notater for å slå opp ting. Da var det ikke så interessant om skriften var arial 12pt eller mine egne kråketær. :)

 

Hver enkelt får vurdere om dette er et nyttig produkt, men jeg kan i alle fall garantere at den fungerer meget bra og at det er et særdeles bra produkt. Hvis ikke, ville jeg ikke anbefalt den så sterkt. :)

Årsaken til at jeg argumenterer såpass for Z-Pen, er fordi det er viktig å skjønne hva produktet kan gjøre og hvilket bruksområde den egner seg best for. Og ettersom jeg faktisk har brukt den, kan jeg uttale meg temmelig konkret om den.

Lenke til kommentar
Det er garantert LANGT mer styr å scanne inn, drive OCR osv.

 

Det er dette jeg ikke skjønner, "drive med OCR" må du vel gjøre med denne pennen også? Slipper du det, så er jeg enig i at den er fin, men slik jeg tolket det så blir teksten du skriver lagret i et eller annet format på en minnepenn, denne kobler du til maskinen og åpner teksten du har skrevet i et OCR program, og kjører deretter OCR funksjonene slik du ville gjort om teksten var et innscannet bilde...

 

Hvis det er sånn er det igjen like greit og bare scanne inn, og nei man _må_ ikke rive ut arkene av en notatblokk for og scanne de inn, går helt fint uten og gjøre det...

 

Er som sagt mulig jeg har misforstått, men hvis det som faktisk skjer er at pennen registrerer dine bevegelser, lagrer disse bevegelsene i en fil som da like gjerne kunne vært en pdf e.l. og deretter kjører OCR på de via et eksternt program, så mener jeg at det er like greit og bare scanne notatarket, tar ikke noe lengre tid, _hvis_ du har en scanner stående på arbeidspulten.

 

Men ja for de som enten ikke har en scanner ståendes, eller ikke har planer om og kjøre OCR og få det lagret som tekstfiler, men heller som en digital kopi av dine egne notater i en "bildefil"(eller hva den filen er) så er den super...

 

EDIT:

Merk det siste avsnittet, hvis behovet er og ha en digital kopi av sine egne notater i håndskreven form, så er jeg enig i at den er fin til det bruket, veldig smart egentlig". Men hvis du vil ha de i en "tekstbasert" fil så er veien like lang...

Endret av espenc
Lenke til kommentar

Det blir jo en god del sider hver eneste dag. Tar ganske mye tid. Etter hvordan jeg skjønte det, så blir ikke dataene lagret i en enkel bildefil, for det ser ut som om du kan merke de forskjellige "gruppene" på dokumentet, og deretter flytte rundt på dem? Eller var det bare merking?

 

OCR er uansett langt fra feilfritt, så det blir en del arbeid uansett. Men for min del, siden det blir mer formler og uttrykk enn tekst, så ville jeg ha mindre bruk for ocr-funksjonen.

Lenke til kommentar

Espenc: Tror vi snakket litt forbi hverandre. :) Dersom du skal omgjøre notater til f.eks. et word-dokument, er nok OCR + scanner riktig valg fordi du fjerner et mellomledd og fordi OCR-programmer som oftest har en rekke innstillingsmuligheter for batch-prosessering.

Som ren backup av notatene, hvor man ikke trenger alle notatene i tekstform, er Z-pen løsningen fordi alle dataene ligger klare - man trenger strengt tatt ikke konvertere dem til PDF eller liknende.

 

meastp: Så vidt jeg kan bedømme, lagres ikke dataene som et bilde. Vil heller anta at det er snakk om posisjonsbestemmelse, omtrent som en GPS-logg.

 

Til de som lurte på løkkeskrift: Yup, fungerer veldig bra - men det later til at min hånskrift er noe enklere. Jeg skriver littegrann løkkeskrift og veldig mye enkeltbokstaver. Som dette bildet viser, takler programmet det VELDIG bra:

omforming-300x200.jpg

Klikk for større.

Endret av EC
Lenke til kommentar

Kjører nok ikke Linux eller Unix her, nei. Windows 98, 2000, XP og Vista derimot... :)

 

Du kan flytte på ting i editoren, vri og vende på hånskrevet tekst osv. Er relativt avansert, men kun til en viss grad.

Kan alltids sende over linux-filen og en testfil om noen er interessert. vidar at hardware dott no..

Lenke til kommentar

Skal vi se om jeg har skjønt dette riktig...

 

'Mottakeren' er egentlig ingen mottaker siden pennen ikke sender posisjonsdata, pennen bare lyser opp når du skriver og 'mottakeren' registrerer retning og posisjon på pennen ved direkte observasjon...

 

Hvis jeg har skjønt dette riktig så kan denne brukes av forsvaret og andre som driver med konfidensielle saker. Hvis pennen hadde sendt fra seg posisjonsdata kunne den avlyttes relativt enkelt men siden den bare lyser må pennen observeres direkte for å kunne hente informasjon fra den(i det minste blir det vesentlig vanskeligere å hente informasjon fra den uten direkte observasjon)

Lenke til kommentar
Joda pennen virker ikke så verst. Men, den dagen den kommer med minnet integrert i pennen, da vil jeg virkelig vurdere et slikt produkt.

Det å kunne skrive hvor som helst, uten å tenke på plasseringen til en mottaker, er den ultimate løsning.

 

Legg til at hele pennen untatt elektronikken produseres av Ballograf. Da snakker vi überpenn.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvordan teknologien fungerer her, men antar at pennen bruker lyssignalene (usynlig lys, enten IR eller UV. Mobilen fanger ikke opp noe så vidt jeg kan se) til å signalisere når data skal registreres, og så måler mottageren posisjonen til pennen selv.

 

I alle fulle fall fungerer det. Og det til de grader godt også! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...