Gå til innhold

Tollavgift - feil? Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bestilte noen bildeler for over 1000,- fra en svensk nettbutikk. Fikk prisen inkludert svensk moms og øverførte pengene til dem. Pakken ble sendt og ble stoppet til tollbehandling der jeg måtte punge ut 545NOK for moms og tollavgift. Så da spør jeg dere om dette er riktig? Jeg mener å ha lest at varer skal være tolfrie fra Sverige, eller tar jeg feil? Har jeg rett på å få momsen tilbake fra den svenske butikken eller Tollvesenet?

 

Takker for svar!

Endret av sindre2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg bestilte noen bildeler for over 1000,- fra en svensk nettbutikk. Fikk prisen inkludert svensk moms og øverførte pengene til dem. Pakken ble sendt og ble stoppet til tollbehandling der jeg måtte punge ut 545NOK for moms og tollavgift. Så da spør jeg dere om dette er riktig? Jeg mener å ha lest at varer skal være tolfrie fra Sverige, eller tar jeg feil? Har jeg rett på å få momsen tilbake fra den svenske butikken eller Tollvesenet?

 

Takker for svar!

 

 

Man må betale moms på alt over 200,- og alle gaver som overstiger 1000,- det er ikke Toll på varer ført inn til Norge, men du må betale ett fortollingsgebyr, den svenske momsen kan du få tilbake dersom du har kvittering på at du har betalt den, men det må du snakke med tollvesenet om, du skal uansett bare betale en moms og det er den Norske.

Lenke til kommentar

Du skulle betalt varene mva fritt til den svenske butikken. Jeg bestillte noe varer fra danmark selv for noen år siden og tenkte ikke noe over det. Fikk etter hvert et brev i posten med noen euro som jeg hadde betalt i dansk mva. Du får gjøre butikken oppmerksom på det så får du sikkert tilbake pengene om de ikke er vanskelig.

 

Du skal betale mva ved innførsel til norge. Mva på 545 NOK vil bety at tollverdien som er brukt er 2180 NOK. Tollverdien på en slik pakke er varens verdi (eks mva) + frakt. Dersom mva verdien som er brukt er inkl. svensk mva kan du ta kontakt med tollvesenet og be om omberegning. Du skal ikke betale moms på den svenske momsen.

 

Ang. tollavgift er jeg ikke helt sikker på hva du mener. De fleste varer er tollfrie men det finnes en hel masse unntak, spesielt innen mat og klær. Selv om varen er tollfri vil transportøren din kreve et gebyr for tjenesten de leverer når de fortoller for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...