Gå til innhold

Forskjellen på Personinntekt 1.6.1-2 & 2.1.1?


BWW

Anbefalte innlegg

Hei

Sliter litt med å se forskjellen på disse postene? Som næringsdrivende lurer jeg på om jeg tidliger har fylt ut rett.

Hvilken er rett å bruke når det gjelder Personlig nærigsinntekt (1.6.1-2) og Personinntekt lønn(2.1.1)i selvangivelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm? Vet du hvorfor ligningen blir helt annerledes mellom de to? Nesten 50% mindre skatt som P næring i forhold til lønn?

 

Kan tenke meg at årsaken er denne: Personinntekt i næring beregnes det bare trygdeavgift av, og ikke vanlig inntektsskatt. Men næringsinntekten (som vil være minst like stor, eller høyere, enn personinntekt i næring) skal også føres opp på en annen post, nemlig 2.7.1, og der beregnes det kun inntektsskatt. Har du ikke ført opp noe her i kalkulatoren, så blir beregninga der helt feil. Årsaken til at det er så komplisert, er at deler av næringsinntekten ikke regnes som inntekt av eget arbeid (som det i tillegg til skatten også skal betales trygdeavgift av), men som en kapitalinntekt (som det bare skal beregnes 28% skatt av), i form av avkastning på de pengene du har investert i driftsmidler som verktøy, firmabil, næringseiendom osv. Derfor beregnes det altså skatt, uten trygdeavgift, av hele næringsinntekten i post 2.7.1, og trygdeavgift bare av den delen som regnes som personinntekt i post 1.6.1. Pensjonspoengene dine blir også bare regnet ut fra personinntekten i post 1.6.1, pluss eventuell mottatt lønn på post 2.1.1.

 

Sjekk RF 1224, skjema for beregning av personinntekt og veiledningen til dette for detaljer om beregning av personinntekten.

 

Prøver du å sette opp samme beløp i kalkulatoren på A) både post 1.6.1 og 2.7.1, og B) post 2.1.1, så vil du nok finne at du får beregnet litt mer skatt i tilfelle A. Dette fordi det er en høyere prosentsats for trygdeavgiften om man er næringsdrivende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...