Gå til innhold

Lærlingelønn og skatt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 17 år, og begynner å arbeide i September (da er jeg fylt 18).

 

Skal begynne som elektrikerlærling i SatoilHydro og har en viss peiling om hva jeg får i lønn, men hvordan er det med skatten? Skal jeg betale vanlig skatt som en vanlig ansatt? Hvor mange prosent er dette?

 

Selv om jeg har en viss peiling på hvor mye jeg kommer til å tjene, så er det fint om det er noen som vet hvor mye det blir. Er ikke helt sikker, selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke betale mer enn 22% skatt dette året. Du går som elektriker og kommer til å tjene rundt 160 000 - 175 000 til neste år vist du kun jobber offshore, så da trenger du nødvendigvis ikke betale mer skatt enn 22% da heller. Du kan jo selvfølgelig gå høyere opp for å spare litt. Du kan tjene ca opptil 205000,- kr med den skatteprosenten.

 

Edit: Du kan gå lavere enn 22% dette året vist du vil, men det er like greit å ikke ta alt for lite da uansett kan vende deg til å betale litt skatt =)

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Det første året (september til januar) tener du ikkje så mykje, så om du vil kan du legge deg på ein lågare prosentsats ut året. Det er litt avhengig av om du har tent noko ellers i året. Når du får skattekort står det kanskje ikkje meir enn 5%, det bør du få endra. Når du har funnet ut kva du kjem til å tene kan du sjølv rekne ut skatt på denne sida: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/E...08_12032008.htm

 

Det er ein masse punkter der, men for deg er det neppe noko som er spesielt relevant, du kan difor få ein ganske nøyaktig utrekning ved å putte inn årslønn og gå rett til skatteberegningen.

 

Du kan "risikere" (:p) å tene ganske bra, skal ikjke mykje overtid til før du har dobla månadsløna, å legge seg på rindt 22-25% skattetrekk er lurt. Om du skulle betale for mykje vil du få det igjen på sjølvmeldinga året etter. Du kan betale for mykje skatt, men du vil alltid få det igjen. Ein kan spekulere i renter og den slags, men på 5000 kroner er ikkje det noko å snakke om.

 

Når du byrjar å jobbe skal du levere skattekort, om du ikkje har det før det tid rynger du til ditt skattekontor og ber om eit skattekort med riktig tabell i forhold til din inntekt. Om du skulle tene meir enn det du har berekna kan du få nytt skattekort eller be personal på din arbeidsplass om å endre tabellen du betaler på for å betale meir skatt.

 

Om du betaler for lite vil du måtte betale restskatt på sjølvmeldinga, det er ikkje noko kjekt. Det er betre å betale nokre hundrelappar for mykje og få igjen eit par tusen i juni enn å betale for lite og måtte betale penger.

 

Er du heldig kan du tene 3-400 000 som lærling faktisk, kanskje ikkje fyrste året, men siste, så det er lurt å følge litt med på kva du tener, prøve å sjå for deg kva du tener i året og ha litt kontroll. Med tabelltrekk vil prosentsatsen og gå opp jo meir du tener. Du kan f.eks. metale 33% med 30 000 brutto ein månad og 27% med 20 000 brutto neste månad utan å gjere nokre endringar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

føler du at du trenger mer penger den første tiden, så kan du gå ned til 10-15% skatt eller noe.. du må da betale restskatt neste år, men da tjener du mere, og kan lett betale tilbake denne skatten.. -men som sagt, om du tjener mye, og dette ikke er nødvendig er det dummere å gjøre det, siden du kan få større smell..

Lenke til kommentar

Det er ikkje verre enn å skru opp prosentsatsen til 35% i slutten av året om du har gått opp i løn til den tid eller har meir kontrollert økonomi.

 

Eg betalte 5% i 6-7 månader, så satt eg den til 50% i to der eg hadde masse overtid, betalte 25 000 i skatt så eg var i balanse og satte prosenten til rundt 30%.

Lenke til kommentar
Det er ikkje verre enn å skru opp prosentsatsen til 35% i slutten av året om du har gått opp i løn til den tid eller har meir kontrollert økonomi.

 

Eg betalte 5% i 6-7 månader, så satt eg den til 50% i to der eg hadde masse overtid, betalte 25 000 i skatt så eg var i balanse og satte prosenten til rundt 30%.

Det høres rart ut. Arbeidsgiver har ikke anlending til å betale inn mindre skatt enn det som står på skattekortet, kun mer hvis man ønsker det (grei måte å spare på).

Lenke til kommentar
Det sto 5% på kortet, eg tok kontakt med personal på jobben, fekk dei til å endre det til 50% og så ned igjen seinare.

 

Så lenge det står så lite på skattekortet går det vel greit å skru den opp og ned som du vil?

Ja, da er det riktig. Jeg forstod det slik at du hadde valgt 5% selv, altså enn lavere prosent enn oppgitt på skattekortet. My bad :)

Lenke til kommentar
Det sto 5% på kortet, eg tok kontakt med personal på jobben, fekk dei til å endre det til 50% og så ned igjen seinare.

 

Så lenge det står så lite på skattekortet går det vel greit å skru den opp og ned som du vil?

Ja, da er det riktig. Jeg forstod det slik at du hadde valgt 5% selv, altså enn lavere prosent enn oppgitt på skattekortet. My bad :)

Du velger jo selv hva som skal stå på skattekortet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...