Gå til innhold

newbie spørs ang. installasjon av mandrake9.0


Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har aldrig prøvd linux før og har nå lasta ned 3 isoer (madrake 9.0)

Har nå 2 partisjoner en med win2000pro og en winxppro.

Kan madrake Installeres over dette eller mister jeg da det jeg har fra før.

evnt formatering osv.

Jeg skal også bygge en pc til en venn og han skal ha mandrake for han gidder ikke kjøpe når man kan få (jævla godt argument foresten :) )

uansett trenger jeg noen generelle tips ang fallgruver ved intallasjon osv.

 

Takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandrake trenger helst toegne partisjoner for å fungere, men installasjonsprogrammet hjelper deg veldigmye med partisjoneringen, så det skal nok gå bra. Du må nok slette en partisjon eller to for å få frigjort plass til mandrake, og da mister du jo det som lå der fra før.

Lenke til kommentar

for min del synes jeg det er enklest å gjør klar harddisken i partitionmagic før installasjon.

jeg har opprettet:

ext3 partisjon på 5GB

swap : 2x RAM størrelse (gjelder denne "regelen" fortsatt?)

 

når du installerer mandrake vil den spørre deg om du vil bruke den eksisterende (her: ext3) partisjonen, veldig greit

 

for det andre anbefaller jeg å installere mandrake 9.1, den store forskjellen som jeg ser det er at mandrake 9.1 automatisk mounter NTFS partisjoner slik at du har tilgang til de allerede ved første boot.

Lenke til kommentar

takk for svar :)

Jeg trenger ikke winxp og sletter den det burde holde (beholder partisjonen da) hmm jeg har ntfs og bør vel bruke partition magic for og dele winxp partisjonene i 2 slik at jeg da har 3 paritsjoner før installering ?

 

vil gjerne beholde win2000 delen da den har masse prosjektoppgaver og 2 stk. studentvesioner av meeeeeget dyre og bra programvare brukt i prosjekter (de har jeg ikke cd ene til da vi kun fikk de til installasjon og måtte levere tilbake etter det)

 

mandrake 9.1 er den sluppet alt ?

hehe partition magic koster ja :)

Lenke til kommentar

Dette er er jo helt konge :) genialt og gratis hehe.

alt funker !! fikk til og med med winxp partisjonen (lagde 2 helt nye av den delen og linux la seg der.)

 

har derimot litt driverproblemer med asus a7n8x deluxe kortet mitt, det gjelder netverksdriverene, mandrake finner ikke den.

Tipper jeg må hente drivere et eller annet sted.

 

jeg kan ikke fatte og begripe at jeg ikke har prøvd dette før nå !!

må selfølgelig venne meg litt til mandrake men det går nok greit :D

takk for alle gode tips her :)

Lenke til kommentar

Jeg skal også bygge en pc til en venn og han skal ha mandrake for han gidder ikke kjøpe når man kan få (bidige godt argument foresten :) )

 

Voks opp. Windows er gratis på nett.

 

Det er det, men man kan få en windows version med innebygget trojan da også.

Dessuten er det piratkopiering.

hmm kan hende jeg er eldre en deg :D

Lenke til kommentar

Jeg skal også bygge en pc til en venn og han skal ha mandrake for han gidder ikke kjøpe når man kan få (bidige godt argument foresten :) )

 

Voks opp. Windows er gratis på nett.

 

Det er da betraktelig mer voksent å bruke lovlig programvare istedetfor å stjele. DU kan vokse opp.

 

hvis folk som driter penger er voksne så er det greit for meg, men jeg hadde aldri giddet å bruke 2000kr på wxp. tror heller ikke all din software er legal.

Lenke til kommentar

Bah. muligens litt dumt å gå så offtopic uansett. mange synes nok piratvirksomhet er umoralsk, be my guest, men jeg snakker ikke om det moralske, men om det som er mest praktisk.

 

Uansett. Du kan ha linux, w2k og wxp, men skal du repartisjonere vil jeg råde deg til å flytte alt til den første partisjonen, og så resize den siste. ellers kan du risikere å miste data.

Lenke til kommentar

:) skjer oss alle (har vist glemt at jeg gjør det også fra tid til annen)

Jeg hadde ikke trengt og bli så grinete.

Jeg beholdt 1 partisjon og lagde 2 til og da gikk installasjonen bra.

Takk for tips alle sammen.

Eneste problemt nå er og få innstallert drivere til det integrerte 3com nettverks kortet på asus a7n8x deluxe kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...