Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Munnsår, har du tips til forebygging og lindring?


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_bob24_*

Av og til får jeg små, hvite, sviende sår inni munnen. Aldri på leppene eller tunga, bare inni selve munnen. I tannkjøttet eller på innsiden av kinnene. Og aldri mer enn et sår om gangen. Hadde det spesielt ofte i tenårene, sjeldent nå.

 

Dette skjer kanskje to, tre ganger i året. Spesielt hvis jeg klarer bite meg i kinnet eller kutte meg på andre vis i kjeften. Og cordsyl korter drastisk ned heletiden.

 

Er dette herpes, eller munnskold, eller forskjølelsessår? Hva er forskjellen? Er herpes, eller munnskold, eller forskjølelsessår tre navn på samme greia eller? Noen som orker forklare litt?

 

Har prøvd å googlet og wikipediaet litt, men skjønner ikke helt hva som er hva.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg fekk lignende sår "kvitflekk" inni munnen, men på undersia av overleppan ein gong då eg pussa for hardt med tannbørsten, og denga den i tannkjøtta to gonger, ein gong over fortenna og en gong over hjørnetanna. Fekk skikkeleg vondt ein stund.

Var skikkeleg morgongretten kan eg sei.

Dagen etter fekk eg sjå 2 små kvite flekker over fortenna og fleire store kvite flekker på undersia av overleppa. Skitvondt når eg drakk brus og pussa tenna.

Gjekk bort etter daglege spiseskjeer med vitamin-sol-flaske-drikka i 2 uker.

 

Det var vel ein infeksjon eg fekk?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Guest_Elin_*

LØSNING! :new_woot:

 

Jeg har i alle år hatt hvite sår i munnen og ingenting har hjulpet. Fikk ikke spist og ikke snakket på flere uker.. ganske kronisk..

 

Var hos homeopat å fikk Borax D-30.

Det funker som bare "rakkern".

Du bir kvitt alle sårene for alltid så lenge du tar dem.. for min lille tabbe var å slutte å ta dem og 5 år senere fikk jeg de tilbake, men har startet å ta dem igjen nå og det funker.

 

Det er ingen bivirkninger på Borax D-30.

Men det som er viktig for at de skal fungere er å:

Ikke spise, drikke, røyker eller ha noe som helst i munnen en halvtine før og en halvtime etter du har tatt de.

 

De er bitte små piller som skal smelte i munnen.

 

2 stk 3 ganger daglig.

 

Ett glass koster i dag ca 100 kr. og varer i ca en måned.. pluss minus..

Bestilles på apotek.

 

Ps kan være lurt å skrive dette ned for det er ingen bruksanvisning med produktet.

Lenke til kommentar

Merkeleg at det ikkje følger bruksanvisning med, trudde det var påbudt eg. Uansett, takk for tipset, eg skal prøve det så fort eg kan. Har dei siste 2 vekene hatt 3-4 sår, heldigvis ikkje av dei kraftigaste, men dog.

 

Eg har prøvd Avant Garden, Longo Vital og noko andre vitamingreier. Det funka tilsynelatande ei stund, men etter kvart kom dei tilbake. Kan ha vore tilfeldig.

 

Dårleg med informasjon og omtale av Borax på nettet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg brukt denne oralmedic i noen måneder og har så langt funnet ut av de tilfeller der oralmedic ikke fungerer så bra som jeg håpet:

  • På siden av tungen, der "kjøttet" beveger seg når maten skal svelges
  • De stedene som stadig gnisser mot tennene. Her svinner laget hen før det har gått to døgn. Men det går alltids å påføre mer etterhvert (og dyrt er det også).

 

[edit]

Ops, det var feil tråd jeg postet i. Denne er jo gammal ser jeg nå :blush:

 

Denne tråden er den riktige.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...