Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda MX-5 som førstegangsbil


M4ds

Anbefalte innlegg

(Jeg vet ikke om moderatorer eller brukerne tillater at jeg skriver denne tråden her, men jeg gjør et forsøk)

 

Hei alle sammen.

 

Jeg fyller 18 i august, så jeg trenger en bil. Jeg jobber på spreng nå for å tjene penger, og har regnet ut at jeg har nok penger i slutten av august.

 

Jeg ønsker meg en sportsbil, og ettersom jeg har fått tips fra dere at jeg burde kjøpe Mazda MX-5, skal jeg gjøre det.

 

 

Men, er dette en bra bil som første bil? Kan den ikke brukes om vinteren i det hele tatt? Hva er fordeler og ulemper med den?

Jeg ser på en bil i i 1990-1999 års-klassen. Derfor en bil til ca 70.000 kr (eller under)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold fast i hatten når du snurrer, det går kjapt. i alle fall i forhold til biler med lengre hjulavstand der man rekker å koke seg en kopp kaffe fra det slipper til man står med fronten pekende dit man kom fra...

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Ja, de snurrer fort, men er jo også utrolig gøy å kjøre. Om de funker på vinter kommer nok an på sjåføren det, men du må ikke regne med at du kommer frem over alt med en slik bil. Kommer jo litt an på hvor du bor da: Bor d et sted der veiene ofte er dekket av snø ville jeg muligens vurdert noe annet.

Lenke til kommentar

Mazda MX-5 er en ypperlig bil, også på vinteren, med 50/50 vektfordeling er det slett ikke så lett i rumpa som mange vil ha det til. Når den først snurrer på glatta, så skjer det relativt raskt, slik det også skjer med midtmotorbiler som MR2, men med gode vinterdekk er MX-5 en morsom bil, også i den kalde årstiden.

 

Det finnes dessuten et vell av utstyr til MX-5, som man kan komplementere med etter hvert, f.eks hardtop for vinterbruk. Motoren er i bunn og grunn den samme som også brukes i 323, det samme gjelder girkassa. Men Mazda endret ventildekslene på motoren, som dermed ser penere ut en utgangspunktet, og Mazda la inn klikk-funksjon i girkassa, så den føles sportsligere. Originaleksosrøret ble utformet for å gi finest mulig lyd innenfor de lovlige lydgrensene i alle land.

 

Uansett er den høye graden av deler fra masseproduserte biler en garanti for at man får minst mulig tull. Sammen med en vekt under tonnet, så er dette en ypperlig førstebil. Lykke til!

Lenke til kommentar

Er det mulig å kjøpe en hardtop, istedet for den tøydelen som kan trekkes ned? Altså taket er laget av noe tøy. (Dette er biler før år 2000-tallet) Går det an å kjøpe slik at taket ikke er laget av tøy, men metall/aluminium/hva det nå lages av, og erstatte det med tøy-taket?

Lenke til kommentar

Nei, hardtopen er bare et plastskall som tres utenpå kalesjen. Kalesjen er forøvrig foret, og kan godt brukes som den er, men den holder seg finere om man beskytter den med en hardtop på vinteren.

 

Å kjøre åpent, med himmelen som tak, er forresten kjempedeilig, også på vinteren. De som blir bitt av åpen-bil-basillen blir aldri noensinne helbredet. Jeg har selv kjørt en 1948-modell åpen Morgan over Valdresflya på stålis, og i den bilen var det ikke varmeapparat engang, den eneste varmen var en lunk fra girboksen. Det er den aller beste bilopplevelsen min noensinne. Så jepp, jeg er bitt av den nevnte basillen. Alle temperaturer over ti minusgrader er varmt nok til å ta ned taket.

 

Trikset er å kle seg omtrent som man skal på skitur. Skituristene har det kaldere, for de har verken varmeapparat eller frontrute.

Lenke til kommentar

Hehe. Ettersom jeg ikke har peiling på bil kommer jeg med dette spørsmålet: Det blir ikke frostskader på interiøret i bilen?

 

Og dette plastskallet: Er det mye styr å ta av og på dette? Kan man ha det i bilen mens man kjører, eller må man legge det fra seg hjemme?

Lenke til kommentar

Tja... Hva legger man i ordet "sportsbil" da? Jeg er litt opptatt av at en førstegangsbil skal være litt billig. Uansett hva man sier så sliter en 18 åring mer på motoren enn en 40-åring. Jeg har vært heldig, og fått et ypperlig eksemplar av en Nissan 100 NX til bare 16 000 kroner. Damekjørt siden 2002, før det hadde den én eier fra den var importert i 1998. Bilen min har også T-tak, og er et veldig bra eksemplar. Bruk rundt 30 000 på bilen din du, så har du noen tusen på visuelle oppgraderinger, muligens et lite anlegg. Alt til overs bruker du til uforutsette reprasjoner og sparer til neste bil.

 

Bilen min er prikk lik denne, bare annen farge og andre felger:

 

01_-1810699309.jpg

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...