Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstarts cd til å flashe bios

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste nyere hovedkort støtter flashing via windows, vel å merke hvis maskinvaren din er nyere enn i signaturen :ermm: Hva slags hovedkort har du?

Skrevet
De fleste nyere hovedkort støtter flashing via windows, vel å merke hvis maskinvaren din er nyere enn i signaturen :ermm: Hva slags hovedkort har du?

jeg har msi p35 meo-f, prøvde med live update men det funket ikke.

Skrevet

Kjøp deg en minnepenn, de er ikke fryktelig dyre :) Har du prøvd nyeste versjon av live update da? Du kan fint bruke en ekstern harddisk formatert med FAT32 også, hvis du har noe slikt liggende.

Skrevet

Ikke spesielt vanskelig å lage en CD, men sist jeg gjorde det, trengte jeg en floppy med oppstartsfilene på. Du kan også bruke en windows 95/98-CD til å få startet maskinen med. Sjekket Nero nå, og det følger med imagefiler for DOS, slik at du kan lage en oppstarts CD derfra.

Skrevet

Etter å ha startet Nero, og kommet til bildet der du kan velge hva slags plate du vil lage, velger du "CD-ROM (boot). Etter at du har gjort det, setter du "Boot locale" til norwegian. Når dette er gjort, kan du trykke new. Så legger du BIOS-imaget samt flashprogrammet over på CD-plata.

• 1 år senere...
Skrevet

Prøver å få flashet bios uten å bruke floppy selv nå. Har bootet cden jeg lastet ned fra bootdisk.com, men den står jo bare på A:/. Jeg må få endret den til minnepennen min slik at jeg kan søke filene på den, men hvordan endrer jeg? Leste at jeg kun trenger å skrive f.eks. B:, men kolon er jo ikke å finne. Tegnene er byttet totalt om på hverandre, og ingen av dem gir meg kolon (alt gr+ en knapp fungerer ikke). Hva gjør jeg?

Skrevet

Fant ut at ":" var rett og slett "å" :p Men får dette fortsatt ikke til å fungere. Klarer ikke finne noe annet drev enn A, skriver jeg noe annet bytter den drev, men finner ingen filer, hverken på cd eller flashdrive. Hvordan får jeg dette til å fungere?

Skrevet

Hehe, jo, kan forsåvidt det. Men jeg vil veldig gjerne vite hvordan du gjør det, har ikke lyst å mase på deg hver gang jeg skal flashe bios :p

Skrevet (endret)

Det er mange måter.

Men for at det skal bli helt i boks for deg, så spørrer jeg:

-hva er det du brenner, hva bruker du for å brenne, og hvorfor skal du ha ..Bios filene...i usb og ikke i den samme plate som du brenner?

skriver jeg noe annet bytter den drev, men finner ingen filer, hverken på cd eller flashdrive

for å flashe riktig så du må bruke en ram drive. Dvs etter at cdplate er lastet inn, skal du kopiere bios.exe file din og bios.bin eller hva det er, i den ramdrive for så å execute.

Så...kommer det ikke fram når bootdisk har loaded, hvilken bokstav har den CD rom og den ram drive fått?

Hvis ja, så bios filnene dine , som skale være brent på cd plate, copieres over til den Ram drive, manuelt....osv

edit: du kan selvfølgelig legge ...bios filene..i selve bootdisk image, da skal du kopiere direkte fra A:\ til ramdisk.

Men når du først brenne en plate så kan du selvfølgelig legg inn alle bios versjoner du ønsker, eller filene for bios til andre maskiner osv.

Endret av wiberos
Skrevet

Ja det hadde vært kjekt å ha en universal cd for flashing av alle hovedkort, men det kommer vel nye versoner av bios hele tiden, så det er vel kanskje ikke vits :p

-hva er det du brenner, hva bruker du for å brenne, og hvorfor skal du ha ..Bios filene...i usb og ikke i den samme plate som du brenner?

Det jeg vil er å flashe bios uten floppy. Jeg tenkte å ha en oppstarts cd liggende, skal jeg flashe bios overfører jeg bare bios filene til en flashdrive, starter opp med cden, endrer drev og flasher, men det fungerer jo ikke. Kan jo også brenne alt på samme cd selv om det er litt mer tungvindt. Problemet da er jo at jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg lastet ned en ISO fil fra nettet som jeg brente med nero, det er vel ikke så enkelt som å extracte filene i iso fila for så å brenne dem som en data-cd med nero og legge til bios-fila?

for å flashe riktig så du må bruke en ram drive

Hva er egentlig en ram-drive?

Så...kommer det ikke fram når bootdisk har loaded, hvilken bokstav har den CD rom og den ram drive fått?

Det aner jeg ikke. Grunnen til at jeg skal flashe er fordi pcen har en del problemer, xp fryser i oppstart osv. så jeg kommer ikke inn i windows. Men hvilken bokstav CD rom har hjelper vel ikke med tanke på at jeg har prøvd alt :p Hvis da ikke bokstaven er "Z" eller noe, men dette tviler jeg på da den ikke har dette i windows :p

edit: du kan selvfølgelig legge ...bios filene..i selve bootdisk image, da skal du kopiere direkte fra A:\ til ramdisk.

Er ikke helt med. A:\ er vel floppy?

Skrevet

hmm, ok du blander sikkert en del. siden du lurer 

Er ikke helt med. A:\ er vel floppy?

laste ned filen. Ekstrakt og brenne iso filen du finner inni kongo folder.

kongo.zip

Starte opp PC med den.

På siste bilde vil du tydelig se om:

-ramdisk er installert og hvilken bokstav den har fått og 

-om cd-rom er installert og hvilken bokstav den har fått.

Skrive på commando linje cdrom bokstaven  (kanskje D:, eller noe annet) slik  D:  og tast enter

Skrive på commando linje dir  og enter

Hvis du ser en folder MINBIOS, så er den folder  jeg har lagt inn. 

Inni der er selvfølgelig ikke noe filer, men du kan jo åpne iso og legge inn dine bios filene. Du må brenne så igjen plata, siden du vil ikke gi meg filene dine å legge inn med en gang.

Du vil få flerre svar slik, enn å prøve å skrive om gammelt....!

Skrevet

Henger fortsatt ikke med. Inni kongo.zip finner jeg en mappe som heter kongo, i denne finner jeg iso filen kongolaf.iso. Jeg kan extracte denne og da finner jeg mappa MINBIOS og ikke noe annet. ISO fila er på 1,5MB selv om det kun er en tom mappe inni. Jeg skal ikke gå inn i hvordan dette med ISO fungerer, men hvis jeg extracter iso-fila, legger inn bios filene mine og brenner igjen vil jeg jo kun ha en mappe med bios filene, ikke noen boot-mulighet (disse forsvinner vel når jeg extracter iso-fila?).

Har forresten flashet bios nå med floppy uten at det fungerte, men jeg vil fortsatt få til dette. Å ha floppy disker og stasjoner liggende kun for flashing av bios syns jeg er tungvindt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...