Gå til innhold

oveklokking av E4300 på gigabyte ep35-ds3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå har det skjedd noe merkelig her, får klokka å bios og restarta pcen helt fint,men når jeg komme inn i windows å sjekker i cpuz så viser den at pcen ikke er overklokka, men at den kjører på standard fsb.Men minne kjører på det jeg satte den på i bios 4,4,4,14.

Så nå sjønner jeg ikke helt hva som foregår her hehe.

 

Takker gutta for all hjelpen forresten ;)

Endret av bobbyen!
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Her er jeg igjen!

Har akkurat fått min nye E8400 i posten idag fra amentio ;)

Blei lei av den gamle prosessoren min. Så lurte jeg på hvor me jeg kan klokke han med det oppsettet jeg har nå? Ska jeg gjøre de samme endringene i bios som jeg gjor med den gamle prosessoren min?

 

Har forresten fått tak i nytt minne.

2gb Crucial DDR2 BallistiX PC6400

2gb Geil 6400

hvor mye tror dere jeg kan kjøre disse på?

Endret av bobbyen!
Lenke til kommentar

Triste greier dette her, får ikke klokka den nye E8400 min en mhz engang! Må være noe galt her asså, når to forskjellige cpu'er nekter å klokke på dette hk, hadde ingen problem med gamle cpuen på gamle hk.

 

Prøvde å flashe bios igjen nyeste bios fra gigabye men hadde ingeting å si.

Lenke til kommentar

hei,

slå av spread spectrum, slå av c1e, speedstep, m.m.

lås pci-e bus til 100mhz (ikke auto), slå av static read på mem, etc. slå av mest mulig "unødvendige ting", da de ofte ikke liker å sammarbeide med OC.

 

Du bør også sette manuellt Vcore og minnet bør også settes til manuell volt (se hva som er oppgitt på stickeren på rambrikken).

 

prøv feks 1.3Vcore på cpu, så prøver du å øke FSB.

Sett minnet vekk fra auto-setting, her må du velge mhz og timings som minnet er speccet til.

 

Om du kjører alt på auto og slikt, så vil du clocke hele systemet og da vil det være veldig begrenset.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får skrudd av Static tRead, du får satt den til auto, men hovedkortet kan sette for tight timing, det kan være lurt og sette den høyt mens man klokker, f.eks 10.

 

Static tRead er forresten det samme som Perfomance Level på f.eks Foxconn Mars osv.

Lenke til kommentar

Låst pci express frequency til 100

System memory multiplier 2.0

DDR2 Overvoltage control +0,3

Cpu voltage control helt opp på 1.4

Static tread value helt opp på 13

Minne på timing 4.4.4.12 (prøvde også å la det stå på auto)

 

Min ikke sjans om jeg får klokka noe :( fikk ikke skru den opp på 3.3ghz engang selv om jeg lot cpu clock ratio stå på 9x istedenfor 8x

Lenke til kommentar

utrolig så uheldig jeg skal være med disse hovedkortene da :( nå griner jeg snart.

Kan det være noe annet hardware som skaper trøbbel? Skjermkort?

Kjører for tiden med to "billige skjermkort for å ha mulighet for å kjøre 3 skjermer samtidig. Radeon x1550 pci-e og Radeon 7000 pci.

Endret av bobbyen!
Lenke til kommentar

prøvde en e2220 ES stock 2.4ghz 1mb cash ..

 

den klarte ikke mere en 2.93ghz som den høyeste stabile clock. hvor jeg klarer 3.2 med min e2160. så det virker VELDIG random hva cpuene klarer. nesten som om de bare setter modell etter behov. og ikke etter hvor gode chiper det faktisk er.

 

har en helt lik historie men med celleron 420 og 440. hvor jeg klarte 3.2 med 420 og ikke mer en 2.667 med 440. 1.6ghz OC på 420 og 667mhz på 440.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Tenkte bare jeg ville hjelpe til litt her (og dele erfaringer), siden jeg sitter med nesten samme hovedkort (har selv GA-EP35-DS3), og samme CPU (E8400).

 

Kjører slik nå:

 

+0.1v tilført chipset

+0.1v tilført FSB

+0.2v tilført RAM (2.0V)

400MHz Bus speed

x9 CPU multiplier

4-4-4-12 på RAM (skal gå på det, men sto 5-5-5-15 på standard)

 

Specsa er:

 

E8400

GA-EP35-DS3

Geil 2x2GB + 2x512MB 4-4-4-12 Orange DDR2 800MHz

 

Ender da opp med 3600MHz! :)

post-70876-1210360444_thumb.jpg

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Heisann! Meg igjen!

 

Tenkte jeg skulle ta opp igjen denne posten istendefor og lage en ny

 

Har hatt litt mer hell med overklokkingen i det siste, samme utstyr som tidligere i posten.

Men en ting jeg sjønner lite av, er hvorfor Core Voltage viser mye lavere i CPU-Z en hva jeg satt den til i BIOS?

Feks. Så setter jeg den til 1.35 i bios, men den viser 1.30 i CPU-Z. Så blir den faktisk lavere når jeg kjører stress test med Prime95.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...