Gå til innhold

oveklokking av E4300 på gigabyte ep35-ds3


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg nytt hovedkort, dette er et Gigabyte GA-EP35-DS3. Jeg ønsker å overklokke CPU'en min til over 3ghz, men har ikke peiling på instillingene i dette hovedkortet. Har tidligere hatt et Asus P5N-E SLI.

Har denne rammen: OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC.

 

Er det noen som har peiling på dette hk som kan guide meg gjennom hva jeg må stille på for å få cpu'en opp over 3 ghz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey! Takker for svar, jeg er veldig takknemlig :) Men henger ikke helt med i svingene.

 

Når du sier: Sett 1:1 divider (2.0 i bios)

Er det System memory multiplier det heter i biosen?

 

Hvordan stiller jeg volten på minne egentlig? Fant bare hvordan jeg justerer spenning på cpu'en.

 

Sorry visst jeg er litt grønn, men har ikke så god peiling.

Lenke til kommentar

Kanskje bedre å ta det rolig da.

 

Om du setter alle innstillingene bortsett fra bus-hastighet vil du kunne klokke i OS med EasyTune5 fra gigabyte. Da kan du ganske enkelt kjøre Prime mens du justerer opp hastigheten til du får feil. Ta 5MHz i slengen, vent et minutt eller 2 mellom hver gang, når du får feil i prime justerer du litt ned igjen.

 

Når du tror du har funnet en stabil hastighet kjør prime i en time eller noe.

 

Du skal kunne legge den bus-hastigheten inn i bios.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

det er bare noen ting som er anderledes fra ditt forige kort. den laveste hastigheten på minne er bestemt av hvor høy fsb du har. laveste er sykront med chipset. istede for å vise QDR verdier på FSB så viser den faktiske verdier. 333=1333 QDR 400=1600 QDR OSV OSV. om du klarte 3.2 før så skal det ikke være noe somhelst problem å få det til med ditt nye hovedkort.

 

en fin OC på din vil være 400fsb x8 i multi og kjøre minne på 800mhz. altså 2 i fsb/ram ratio. da vil du ende opp med 3.2ghz igjen. still volt etter behov. mindre er bedre. sjekk i 15 min med smal fft i prime95 hver gang du setter ned volten på cpu. ramen setter du til spesifikasjonene . 1.8 er standard ddr2 volt. så om brikkene dine trenger 2.1 så setter du +0.3v på minne.

 

edit: når du møter veggen på volten stiller du den litt opp igjen og kjører en runde med occt eller noe. prime95 med blend i 1-2 timer funker også.

 

edit2: hver gang du får boot failiure så vil den restarte 3 ganger eller noe, så må du stille inn alt på ny. litt plagsomt, men det er bedre en å drive med jumpere.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Får ikke til å overklokke med dette kortet i det hele tatt jeg :( ikke litt engang. Sikkert bare jeg som er noob her asså men, her er hva jeg har stilt på.

 

CPU clock ratio 8x

CPU host frequency 400 (prøvde 300 også)

Pci express frequency 100

System memory multiplier (SPD) 2.0

DDR2 overvoltage control +0.3

CPU voltage control 1.42

Lenke til kommentar

Høres rart ut, ikke for å si noe galt om P5N-E SLI, men et P35 kort er som regel i alle fall ikke noe dårligere overklokker for å si det på den måten :thumbup:

 

Forresten, regner med du har en setting som heter "static tread" eller noe sånn under minnealternativ? Sett den på minimum 10 mens du klokker

Lenke til kommentar

Husk at på Gigabytekort bør du trykke ctrl+f1 på bios hovedskjermen, det låser opp avanserte innstillinger, static tread value står under advanced timing control mener jeg å huske (er ikke i nærheten av et Gigabytekort akkurat nå) - static tread kalles også performance level og er UHYRE viktig for ytelsen på minnet ditt, jo lavere verdi du kan kjøre stabilt - jo bedre minneytelse vil du få, men mens du klokker cpu bør dette stå på minimum 10 til du har funnet maks stabil cpu hastighet.

Lenke til kommentar

Prøvde å sette +0.1v på fsb overvoltage og satte static tread på 10 men fortsatt er jeg ikke i nærheten av å kunne klokke asså :(

 

satte tilbake til standard instillinger i bios og boota opp windows. Så ser jeg dette når jeg starter cpuz!

cpuzbo6.jpg

 

Der står det jo at multiplier er satt til x6!! men dette kan jo ikke stemme? Når jeg sjekker i system properties står det cpu 4300 @ 1.8 ghz

systemta5.jpg

 

Begynner å bli skikkelig frustrert her nå, sjønner ikke hva jeg gjør galt.

Endret av bobbyen!
Lenke til kommentar

hehe ok da er jeg med:)

 

Men da har jeg altså gjort det jeg kan men fortsatt ikke noe klokk.

 

CPU clock ratio 8x

CPU host frequency 400 (prøvde 300 også)

Pci express frequency 100

System memory multiplier (SPD) 2.0

DDR2 overvoltage control +0.3

CPU voltage control 1.42

Static tread value 10

+o.1v fsb overvoltage

 

Noe jeg har oversett da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...