Gå til innhold

Nokon som kan super 8 her?


Anbefalte innlegg

Eg har absolutt ingen kjennskap til formatet i det heile, men i dag kjøpte eg meg eit Kohka 303 til 8 kroner på eit loppemarked, og eg må jo sjå om eg får det til å verke. Det største problemet, trur eg då, er at batteria framleis stod i. Eg vil tippe mangfoldige år, batteria såg veldig gamle ut, men i hovudkammeret så er det nesten ingenting som tyder på at batteria har leke. Litt skit på to av "fjørene" berre. Kameraet går på 4 AA-batteri.

 

Problemet er heller batterikammeret til batteriet som kjører "automatic exposure". Der skal det vera eit klokkebatteri av ukjent merke, men sidan det gamle batteriet stod i, så skal det vera ein smal sak å finne ut av det ("mercury battery", står det i bruksanvisinga). Men det har leke mykje, og det er veldig mykje skit i det vetle kammeret. Så eg veit ikkje om det er mogleg å redde det.

 

Uansett skal det vel vera mogleg å få det i gong sjølv om den automatiske eksponeringa ikkje er i gong?

 

Til slutt så er det òg ein film i kameraet, og etter som eg har forstått det, så er den ikkje ferdig brukt. Talet som måler kor langt filmen har kome står på 9 meter/30 fot. Kva bør eg gjere med den? Eg reknar med den har stått i lenge. Bør eg ta den ut, eller forsøke å filme vidare?

 

Håpar det er nokon som kan litt super 8. Det hadde vore spanande å fått det i gong.

Eventuelt, er det andre forum eg burde henvende meg til?

 

Og det dumme spørsmålet til slutt: er det ingen super 8-kamera som kan ta opp lyd?

 

Viss det er interesse, så legger eg gjerne ut bilete av både kamera og bruksanvising.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser kanskje ut som en spøk, men sjekk brukernavnet mitt ;)

 

Jeg jobber til daglig med super8/dobbel8 film, også kalt smalfilm. Men jeg filmer ikke så mye, jeg fører over ferdig film til for eksempel DVD. Men jeg kan hjelpe litt med noen av spørsmålene dine, da mye også gjelder vanlige kamera for stillbilder.

 

Hvis det er noe korrosjon på fjærene du nevner, kan du pusse forsiktig på de. Det hender jeg redder gamle kamera fra "batteridøden" ved å pusse polene i kameraet. Det kan du kanskje også gjøre der klokkebatteriet har stått. Problemet du har her, er at mercury (kvikksølv)-batterier, ikke lenger er tillatt å selge, og jeg vet ikke om det i det hele tatt er mulig å finne det noen steder. Det kan være det finnes erstatningsbatterier, og noen ganger har vi der jeg jobber fått trikset det til med å kombinere to batterier der det tidligere har vært et batteri (så lenge det er plass). Her må man passe på at man får riktig voltstyrke... det er det viktigste. Om du kan bruke kameraet uten automatisk eksponering er trolig... men spørsmålet er hvordan du stiller eksponeringen manuelt, og det kan kreve litt eksperimentering før man finner ut hvilken innstilling man skal bruke hvor.

 

Filmen som står i kameraet er det nok bare å kaste. Den er gått ca. halvveis (en film er 15 meter), men det som allerede er på filmen er nok forsvunnet med tiden, og den blanke filmen er mest sannsynlig ubrukelig (ikke-fremkalt film holder ikke lenge). Men du kan jo la den stå i, så du kan sjekke om kameraet fungerer når du har fått satt fikset det opp og satt i nye batterier. Men å fremkalle den, er ingen vits.

 

Så har du problemet med å få tak i film. Mulig du finner noe i USA, men det er nok veldig, veldig dyrt. Mener å huske at én rull på 15 meter/3,5 minutter kostet 295 den aller siste tiden det var å få tak i i Norge. Det inkluderte imidlertid fremkalling. Det andre problemet med film, er nettopp å få den fremkalt. De som ble solgt i Norge kom med egen pose som du sendte filmen inn i da du var ferdig med den, men vet ikke hvordan prosedyrene er i USA og om de i det hele tatt sender tilbake til Norge.

 

Super8 er et spennende format, på mange måter overlegent dagens digitale formater. Selv Super8 film fra sytti-tallet kan ha bedre dynamikk, fargegjengivelse og ekte mykhet enn alt av dagens formater. Dessverre er det ikke alt som er riktig eksponert (jeg ser mye rart, kan du tro :) ), og av den grunn er det mange som rynker på nesen når man snakker om Super8. Men har man peil, får man veldig gode resultater. Dessverre er nok formatet så godt som fullstendig utdødd. Det er litt trist, men med prisene som ble satt på medie etterhvert, samt at det er mer trøbbel enn vanlig video både med tanke på pris, at man må fremkalle og at man må dra frem en fremviser og et lerrett for å se filmen, bidrar til at video tok over etterhvert på 80-tallet.

 

Det finnes Super8 kamera med lyd, og det fantes super8 film med lydspor, men den gikk helt ut av handelen for mange år siden. Super8 med lyd var imidlertid ikke så vanlig som stumfilm, men det fantes. Lydsporet lå i den ene eller begge kantene av filmstripen, og kan lett ses da den er tydelig brun/lysere enn selve filmen. Det er helt enkelt sagt en magnetstripe, lik den vi fant i kassettbåndene som regjerte for musikk før CD'ene tok over. Lydkvaliteten har blitt kraftig redusert med tiden, mer enn selve bildene på filmen, ettersom magnetisk lagring har kortere levetid.

 

Spennende om du legger ut bilde og bruksanvisning :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Tusen takk for svar. Eg legger ved eit par bilete så du får sjå sjølv :) Bruksanvisinga hadde ikkje så mange sidene uansett, så eg tok like godt bilete av alle. Dersom du vil ha betre bilete av spesielle deler, så må du berre sei i frå.

 

Ser det voldsomt dårleg ut for polane i kameraet? Her kan du òg sjå batteritypen som kjører autoeksponeringa.

 

Har du nokre direkte tips for anskaffelse av film? Sjølv om det vert dyrt, så vil eg iallfall prøve dersom det ser ut som at kameraet verkar. Men det vert nok uaktuelt å nytte det til vanleg ;)

 

Dersom eg får reingjort polane, trur du det er heilt trygt å prøve med nye batteri, trass i at det ikkje er gjort noko med batterikammeret til autoeksponeringa?

 

post-119123-1208628679_thumb.jpg

post-119123-1208628654_thumb.jpg

post-119123-1208628629_thumb.jpg

post-119123-1208628601_thumb.jpg

post-119123-1208628577_thumb.jpg

post-119123-1208628560_thumb.jpg

post-119123-1208628542_thumb.jpg

post-119123-1208628523_thumb.jpg

post-119123-1208628496_thumb.jpg

post-119123-1208628475_thumb.jpg

post-119123-1208628446_thumb.jpg

post-119123-1208628414_thumb.jpg

post-119123-1208628396_thumb.jpg

post-119123-1208628371_thumb.jpg

Endret av rlidal
Lenke til kommentar

Det kan se ut som om du kanskje kan bruke et LR1 eller LR9 batteri (husker ikke hvilket som ligner mest) i stedet for det kvikksølvbatteriet som satt i kameraet og det kan være at batterikammeret til klokkebatteriet kan reddes om du får pusset vekk det som er lekket av batteriet. Bor du i Oslo-området, kan jeg hjelpe deg med det der jeg jobber (fotobutikk).

 

Ellers er det som du sier, vanlige AA batterier for å drive selve mekanismen i kameraet. Mulig den kan kjøres uten auto-exposure. Skulle ikke være noen fare forbundet med å prøve ihvertfall :)

 

På Ebay kan du fra tid til annen kan finne noe Super8 film. Akkurat nå ligger dette her. Den skal du kunne bruke.

 

EDIT: Ser du bor i Bergen. Da kan det hende at Antonio Stasi i Lille Øvregaten kan hjelpe deg. Ellers kan det være at det finnes folk med den erfaringen hos Ur & Foto i Bergen også (het FotoVideo en periode før de gikk konkurs).

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om du kanskje kan bruke et LR1 eller LR9 batteri (husker ikke hvilket som ligner mest) i stedet for det kvikksølvbatteriet som satt i kameraet og det kan være at batterikammeret til klokkebatteriet kan reddes om du får pusset vekk det som er lekket av batteriet. Bor du i Oslo-området, kan jeg hjelpe deg med det der jeg jobber (fotobutikk).
Ellers kan MRB625 WeinCell-batterier mest sannsynlig brukes uten problemer. Brukes LR9, må du sannsynligvis justere eksponeringen. Med mindre kameraet ditt har en spenningsregulator, vil du måtte justere opp og ned alt etter som spenningen varierer.

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mrb625.htm

http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_px625.htm

Lenke til kommentar
Det kan se ut som om du kanskje kan bruke et LR1 eller LR9 batteri (husker ikke hvilket som ligner mest) i stedet for det kvikksølvbatteriet som satt i kameraet og det kan være at batterikammeret til klokkebatteriet kan reddes om du får pusset vekk det som er lekket av batteriet. Bor du i Oslo-området, kan jeg hjelpe deg med det der jeg jobber (fotobutikk).

 

Ellers er det som du sier, vanlige AA batterier for å drive selve mekanismen i kameraet. Mulig den kan kjøres uten auto-exposure. Skulle ikke være noen fare forbundet med å prøve ihvertfall :)

 

På Ebay kan du fra tid til annen kan finne noe Super8 film. Akkurat nå ligger dette her. Den skal du kunne bruke.

 

EDIT: Ser du bor i Bergen. Da kan det hende at Antonio Stasi i Lille Øvregaten kan hjelpe deg. Ellers kan det være at det finnes folk med den erfaringen hos Ur & Foto i Bergen også (het FotoVideo en periode før de gikk konkurs).

Skal ta meg ein tur til Stasi og skal sjekke opp i batteria som du nemner (og som vert nemnd av k-ryeng).

 

Men no prøvde eg meg med batteri i kameraet, men det var ingen reaksjon. Det kan ha vore 2 tomme batteri, så eg skal kjøpe nye og prøve att. Skal mekanismen byrje å rulle så snart eg "fyrer av"?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til kameraet, men sjekk etter en slags på-knapp eller noe sånt. Ellers skal det bare være å "fyre av" som du sier :) Men det kan være at det krever batteri til lysmåleren før den vil virke. Og du har prøvd å pusse vekk all korrosjon på batterifjærene og polene der AA batteriene skal sitte?

 

Kommer det noen lyder i det hele tatt? Kan være at filmen sitter fast muligens. Ellers skal du ikke se bort fra at kameraet kan være i stykker. Du kan jo ta med kameraet til Antonio Stasi og spørre om han har noen tips.

 

EDIT: Ser at kameraet har en batteritester. Prøv denne også :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om du ikke får liv i dette kameraet, kan du med få hundrelapper finne deg noe fullstendig brukbart på eBay. Jeg har selv skaffet meg to kameraer i det siste, en Canon 310XL, en bitteliten helautomatisk "point&shoot" med veldig lyssterk optikk(f/1.0) og en mer "proff" Canon 1014AZ.

Begge er utmerkede kamera til hvert sitt bruk.

 

Når det gjelder film, kjøper jeg fra www.myoldcamera.com , slett ikke ille priser. Jeg har bruk litt Tri-X, Plus-X og Kodak 200T fargenegativ.

 

Når det gjelder fremkalling og digitalisering, er jeg neimen ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre enda, men det blir antagelig å sende filmene til en profflab i Italia, sender jeg 8 filmer eller flere, blir det en meget god pris pr. film, de gjør fremkalling og proff telecine.

 

Stasi har vel noen Super8kamera på lur, mener jeg å ha fått med meg.

 

Ja Super8 er et dødt format for allmenheten, men det er fortsatt populært i filmkretser og tilogmed Autofil har snutter tatt opp på Super8, det er også et populær musikkvideoformat, og kvaliteten kan bli forbausede god.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...