Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig eksperimentert med å benytte web hosting tjenester (bluehost.com og hostmonster.com) til lagring av remote backup. Fordelene er at disse leverandørene tilbyr svært mye lagring til svært lav pris, og at sikker overføring og lagring er enkelt å oppnå ved hjelp av teknologier som SSH og EncFS.

 

dessverre viser det seg at flere av disse nå hindrer denne typen bruk i sine betingelser. Eksempelvis skriver bluehost.com følgende i sine "Terms of Use"; "Bluehost Web Hosting intends to offer services to host web sites, not store data. Using an account primarily as an online storage space for archiving electronic files is prohibited.".

 

Nå lurer jeg på om noen kjenner til leverandører av remote backup med mulighet for gode og sikre løsninger, eventuelt web hosting leverandører eller andre som tillater at kjøpt plass benyttes til backup og arkivering. Forhåpentligvis til en rimelig penge.

 

Jeg ser at domeneshop.no er en mulighet, men her er prisekesempel for 5 GB 95 kroner per måned. Hos lignende tjenester utenlands får man gjerne et par tusen GB til denne prisen.

 

Typisk lagringsbehov vil være 100 til 500 GB og gjerne 100 GB overføring per måned, skjønt ved full restore må det selvsagt være mulig å hente ut hele datasettet.

 

Alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en skikkelig backupløsning der data er kryptert og sikkert så må du nok betale noe for dette.

 

For eksempel har du Telsys Online Backup som benytter ett av de mest brukte systemene for Online Backup. Her betaler man 695,- pr.mnd for 100GB backup.

 

Med i prisen er software for å ta backup av servere/klienter, og man har støtte for Databaser, Mailservere med mer i tillegg til vanlige filer.

 

Data pakkes ganske kraftig før dem lastes opp til server. Alle data er også kryptert når de ligger på ekstern server.

 

Siden servere ligger i Norge vil man oppnå raske hastigheter på overføring om man selv har en ok linjekapasitet.

Lenke til kommentar
Skal du ha en skikkelig backupløsning der data er kryptert og sikkert så må du nok betale noe for dette.

 

For eksempel har du Telsys Online Backup som benytter ett av de mest brukte systemene for Online Backup. Her betaler man 695,- pr.mnd for 100GB backup.

 

Med i prisen er software for å ta backup av servere/klienter, og man har støtte for Databaser, Mailservere med mer i tillegg til vanlige filer.

 

Data pakkes ganske kraftig før dem lastes opp til server. Alle data er også kryptert når de ligger på ekstern server.

 

Siden servere ligger i Norge vil man oppnå raske hastigheter på overføring om man selv har en ok linjekapasitet.

 

Takker for svar.

 

80.000,- i året per terabyte er en del mer enn jeg er villig til å betale. Da er det billigere med fysisk offsite, eller server på co-location.

 

Mulig Telsys er litt for fint og flott?

 

Det er ikke behov for generell backup programvare. Dette vil være kopi av lokal backup som allerede er kjørt med eksisterende løsninger. Telsys sin software vil uansett ikke kunne erstatte lokal programvare, den støtter nemlig kun Windows.

 

Det er ikke behov for ytterligere backup til tape på offsite, vi satser på at alle tre lokasjoner ikke blir ødelagt samtidig.

 

Det er ikke behov for ytterligere kryptert lagring eller overføring. All data blir kryptert lokalt før oversendelse til offsite.

 

Kanskje det finnes noen enklere alternativer?

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Du har flere tjenester som ikke koster allverdens.

 

Jeg bruker selv: http://www.idrive.com , som koster $4.95/mnd for 150 GB (det står unlimited, men er 150 GB). Her kan du ha flere kontoer under en hovedkonto.

 

Ellers har vel denne tjenesten vært omtalt her på hw.no før tror jeg; http://mozy.com/home koster $4.95 for unlimited backup for privatkunder. Har ikke testet dem ut selv, så vet ikke om de virkelig tilbyr unlimited eller om de har noen begrensninger.

 

Blant de litt dyrere leverandørene finner du f.eks:

 

http://steadfast.net/services/backup.php som tar $24.95/mnd for 100 GB

 

og enda dyrere, men som er utrolig anerkjent og et godt firma:

 

http://www.layeredtech.com/services/storage/dynavol/

 

Det er noen forslag fra min side....

Lenke til kommentar
Mange takk, myhken2.

 

Her var det et par muligheter som ser lovende ut. Selv $24,95 (rundt kr 130,- med tidens lave dollarkurs) er en del bedre enn 695 + mva :)

 

Får se litt nærmere på disse.

 

Glemte jo en backup tjeneste da, som er regnet som den beste av de beste på http://webhostingtalk.com, som de fleste anbefaler om noen spør om offsite backup. Jeg har brukt dem selv i flere år, men sa dem opp siden jeg bare tar backup av personlige ting, og jeg allerede betaler en god del for de ulike webtjenestene mine...

 

Og det er http://bqbackup.com/

 

100 GB koster $20/mnd, du bruker FTP eller Rsync for å kopiere over filene. Siden deres ser kanskje ikke så flott ut, men tjenestene de leverer er topp.

 

Fordelen er at de bygger løsninger som passer dine behov. Trenger du 150 GB, så får du en egen pris for dette. Trenger du mer plass etterhvert, så øker de diskkvoten din, og så betaler du en ny pris.

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg leste nok dårlig det første innlegget. Trodde trådstarter var ute etter norsk backup leverandør, og at dette var for en bedrift der man gjerne vil at man har data lagret eksternt på to forksjellige lokasjoner.

 

Hvor lang tid bruker man på å laste tilbake 1TB med data fra disse leverandørene i USA? Si at man klarer 1,5 Mbps download fra USA og man skal laste tilbake 100GB så vil dette ta 154 timer... Med en norsk leverandør kommer man fint opp i 45Mbps og laster 100GB tilbake på 5-6 timer.

 

Er det backup til privat bruk er dette jo ikke viktig, men en bedrift kan jo ikke vente 155 timer på å laste tilbake backup? 1 TB med denne hastighet vil jo ta en tid...

 

Av de som er listet til nå er vel http://www.layeredtech.com/services/storage/dynavol/ den som ser seriøs ut av disse selskapene. De priser 100GB til 50 USD i mnd, og har en begrensing på 200GB transfer i mnd. (som burde holde)

 

Skulle jeg valgt en leverandør av backup ville jeg i det minste sjekket at de oppgir org.nr og telefonnummer på sidene sine. Feks BQBACKUP.COM som hverken har org.nr, telefonnummer på siden. Samt dette på "legal"

 

Service Refusal:

BQ Internet Corporation reserves the right to refuse service to anyone for any reason, and to cancel any accounts for any reason.

Lenke til kommentar
Beklager, men jeg leste nok dårlig det første innlegget. Trodde trådstarter var ute etter norsk backup leverandør, og at dette var for en bedrift der man gjerne vil at man har data lagret eksternt på to forksjellige lokasjoner.

 

Klart, men det er en fordel om prisen er konkurransedyktig. Jeg tror Telsys legger mer opp til å erstatte lokal backup fremfor å supplere den. Programvare til å ta backup av ulike lokale tjenester følger med i pakken, og data lagres på flere lokasjoner.

 

Hvor lang tid bruker man på å laste tilbake 1TB med data fra disse leverandørene i USA? Si at man klarer 1,5 Mbps download fra USA og man skal laste tilbake 100GB så vil dette ta 154 timer... Med en norsk leverandør kommer man fint opp i 45Mbps og laster 100GB tilbake på 5-6 timer.

 

Er det backup til privat bruk er dette jo ikke viktig, men en bedrift kan jo ikke vente 155 timer på å laste tilbake backup? 1 TB med denne hastighet vil jo ta en tid...

 

Gjennopprettingstid er selvsagt noe som må tas i betraktning, men offsite backup er først og fremst en katastrofeløsning. Et faktisk behov for restore fra offsite innebærer at både produksjon og lokal backup er ødelagt. Hvor lang tid det tar å få gjennomførst restore er kanskje av mindre viktighet, da man gjerne må etablere nytt datasenter, kommunikasjon og ny maskinpark.

 

Av de som er listet til nå er vel http://www.layeredtech.com/services/storage/dynavol/ den som ser seriøs ut av disse selskapene. De priser 100GB til 50 USD i mnd, og har en begrensing på 200GB transfer i mnd. (som burde holde)

 

Skulle jeg valgt en leverandør av backup ville jeg i det minste sjekket at de oppgir org.nr og telefonnummer på sidene sine. Feks BQBACKUP.COM som hverken har org.nr, telefonnummer på siden. Samt dette på "legal"

 

Jeg syntes Mozy så lovende ut. Selskapet ble for en tid siden overtatt av EMC for 76 millioner dollar. EMC som en av verdens største produsenter av lagring- og sikringslønsninger er et selskap jeg stoler på i denne typen sammenhenger.

 

Service Refusal:

BQ Internet Corporation reserves the right to refuse service to anyone for any reason, and to cancel any accounts for any reason.

 

Dette er en standard disclaimer. Du vil se at de fleste USA-baserte tjenesteleverandører har denne.

Lenke til kommentar

Kan bare si at BqBackup er utrolig seriøse. Ta ett søk på http://webhostingtalk.com og se hvor mange negative kommentarer du finner på dem...det er ikke mange.

 

Jeg fikk max opplastning mens jeg brukte dem, altså rundt 3000kbit/s. Nedlastningen fikk jeg også full pott på, altså rundt 14.000kbit/s

Så har du raskere linje enn dette, regner jeg med at du får høyere hastighet enn det jeg fikk med min linje.

 

Ett alternativ er jo å opprette en 5 GB konto der, og så teste ut. Er du fornøyd, bestiller du en høyere pakke. Hvis du ikke er fornøyd, så er det bare å avslutte.

De tar ingen ting i etablering, og du binder deg ikke opp til en måned en gang. Avslutter du kontoen etter noen dager, og ikke kjefter og smeller, så får du nesten garantert pengene igjen, minus de dagene du har brukt tjenesten.

 

Ser du på webhostingtalk.com så ser du at til og med teknikere fra Layeredteck anbefaler BQBackup, det gjør også de fleste andre som driver/eier webhosting selskaper som bruker webhostingtalk.com

Lenke til kommentar
Jeg syntes Mozy så lovende ut. Selskapet ble for en tid siden overtatt av EMC for 76 millioner dollar. EMC som en av verdens største produsenter av lagring- og sikringslønsninger er et selskap jeg stoler på i denne typen sammenhenger.

 

Ja, selvfølgelig. Mozy er meget seriøs. Glemte denne. Har faktisk testet denne, og får bra hastigheter til USA også. På pakkene som er beregnet for å ta backup av større mengder og bedrifter får man også rask support.

 

Prisene er også her ganske like de rimeligste i Norge.

 

Fra prislisten:

Current MozyPro pricing for business accounts:

 

Desktop Licenses: $3.95 + $0.50/GB per month

Server Licenses: $6.95 + $1.75/GB per month

 

(NOTE: MozyHome Unlimited is for personal, non-commercial use only. Business users must select MozyPro.)

 

Det vil si ca 910,- kroner pr. mnd for 100GB for å ta backup av Server

--------

 

Hvilke andre aktører tilbyr Online Backup i Norge til bedrifter? Jeg har funnet Nordic Backupsom har pris på 1290,- for 100GB, og Online Backup Company, som ikke har priser på nettsidene sine. Finner også noen andre som ikke oppgir priser på nettsider, og regner med at disse er relativt små. Rart å selge Online Backup uten at man kan bestille det "online" egentlig.

Endret av vpbx
Lenke til kommentar
Det vil si ca 910,- kroner pr. mnd for 100GB for å ta backup av Server

 

Jeg tror man kan benytte desktop lisens så lenge det bare skal taes backup av filer, hvilket gjelder i dette tilfellet. Finner i det minste ingenting i terms of use som sier noe skillet mellom desktop og server, utover funksjonalitet i programvaren.

 

I så fall snakker vi altså om ca 33.000,- per TB per år, noe som kanskje er overkommelig.

 

Et solid alternativ er å sette en server på co-location, noe som antagelig vil koste rundt 15.000 i året (inkludert server, avskrevet på 3 år), dog med mulighet for mer plass uten særlig endring i prisen.

 

En annen mulighet kan være å bytte serverplass med en annen bedrift som har et tilsvarende behov. Det burde kunne bli riktig så rimelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har hatt gode erfaringer med The Online Backup Company. De ligger i Oslo.

De har god support, er teknisk oppegående. Har testet løsningen begge veier, ved backup og restore. Restore tar noe tid grunnet meget høy kompremering.

http://onlinebackupcompany.no/

Ja, de er som regel fornuftige, men klienten har jeg varierende erfaring med. Det har hendt litt for ofte at kunder har fått beskjed om å restarte hele serveren fordi klienten har hengt seg. Feilmeldingen er heller ikke nødvendigvis informative - i alle fall ikke for ikke-teknisk personell.

Lenke til kommentar

Har hørt med The Online Backup Company. Også dette ser ut til å være en forholdsvis kostbar løsning som er ment å fullstendag erstatte lokal backup.

 

I mitt tilfelle ønsker jeg å erstatte tapene som går til ekstern lagring, ikke min lokale backupløsning. Det er altså snakk om en katastrofeløsning heller enn det daglige backup/restore behovet.

 

Jeg har dermed ikke behov for redundant multi-site lagring på disk og tape, komprimering (dataene lar seg overhodet ikke komprimere), kryptering (backupsettene er kryptert på forhånd, hvilket er hvorfor de ikke lar seg komprimere) eller fiffige grafiske klienter med integrasjonsmoduler og agenter for ulike tjenester.

 

For 100.000,- i året per TB kan jeg sette opp min egen backupserver på co-location. Eventuelt 2-3 slike servere.

 

Det må da være noen som bare tilbyr noe rimelig diskplass med tilhørende båndbredde?

Lenke til kommentar

Vår løsning baserer seg på standard programvare. Det fortusetter at du har SSH (sftp) under Linux eller Windows (med et SSH program fra oss). Scriptet vi har laget logger seg på med sertifikat eller brukernavn og henter ut backupen. Du får mail hver gang denne starter opp og backupen lagres på et RAID system med mange disker.

 

Hvilken hastighet ser du på som minimum med hensyn til båndbredde?

 

Litt avhengig av om vi må oppgradere linjen på lokasjonen, så vil det nok koste fra 2.800 per måned for 500 GB lagring (eks. mva). Ta gjerne kontakt med meg hvis det skulle være aktuelt.

Endret av areh
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei!

Vi bruker CrashPlan Pro. Dette er i seg selv ikke en off-site backupleverandør, men den tillater at du selv kan bli det. Med det mener jeg at du installerer en klient på serveren, (den støtter forresten samtlige OS'er) og så serverversjonen på en off-site plass. Denne off-site plassen kan du selv stå for. F.eks. hvis du har flere kontorer eller leier serverhousing.

 

Det fine er at det er utrolig kjapt, sikkert og ganske rimelig. Dessuten har du full kontroll på alle dataene da disse til enhver tid ligger på dine egne backupservere og ikke ute i "cyberspace".

 

Du finner det her -> www.crashplan.com

 

PS! Hvis du skal bruke det til privat bruk, så er programmet HELT GRATIS!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...