Gå til innhold

Canal Digital: Dårlig signalkvalitet på TV3


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

For et par måneder siden kjøpte jeg en parabolpakke med Norgespakken (Canal Digital).

Forrige eier av huset vårt hadde visst også parabol fra Canal digital, så jeg lot min nye parabol bli i eska, og koblet bare til dekoderen til coaxkabelen fra den eksisterende parabolantenna. Dette fungerte utmerket, og jeg fikk en signalstyrke på mellom 70 og 80%.

Imidlertid så er visst signalstyrken (eller -kvaliteten?) på TV3 dårligere. Tidligere falt TV3 ut ved dårlige værforhold (mye snø f.eks), men siden igår har TV3 vært svart.

Når jeg bytter kanal med fjernkontrollen kommer det opp informasjon med kanalnavn etc. nede på skjermen. Helt til høyre er det her en søyle. Denne er sånn ca 3/4 full på alle kanaler unntatt TV3 - her er den under 1/4. Regner med dette er signalstyrken..

 

Hva bør jeg gjøre for å få inn TV3 bedre? Vil helst vite hva jeg gjør før jeg prøver å stille inn på for mye - parabolen sitter ugunstig til så det er ikke bare-bare å justere den på en enkel måte, og samtidig er jeg redd for å gjøre noe som gjør at jeg mister de andre kanalene også ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Start med å ringe Canal Digital du, hør hva de foreslår :).

 

Det er nok justering som må til. Når du kjøpte norgespakken, fikk du inkludert montering? Om du gjorde, kan du reklamere på monteringen og få de til å finpusse dette for deg.

Forsøkte å ringe de, men etter veldig lang ventetid ble jeg til slutt brutt igår. Får prøve igjen til helga ;)

 

Kjøpte forøvrig uten montering (rabatt 798 eller noe sånt), da det allerede satt en (forhåpentligvis) ferdig justert parabol der.

 

Kan forøvrig nevne at samboeren min sa idag at hun hadde fått in TV3 igjen etter å ha dratt ut kontakten til dekoderen. Kvalitetsgreier ;) Får se om det løste saken, eller om det må en fysisk justering til. TV3 har vært ustabil i dårlig vær før, så kan jo være det er i grenseland.

Lenke til kommentar

Dersom det legg seg snø på mikrobølgehovudet vil nok signalet forsvinne. Dersom ting fungerer elles er nok ikkje parabolen nødvendigvis feil innstilt. Eg har ikkje prøvd dette, men eg vil tru at snøproblemet kan løyse seg dersom du skaffar deg ein parabolparaply. Dersom problemet gjer seg gjeldande også når ikkje snøen legg seg bør du kanskje prøve å finstille litt på parabolen. Har du høgdeskrekk (slik som meg) kan du kanskje få nokon du kjenner til å hjelpe deg. Dersom ikkje dette er nok kan det kanskje vere lurt å sjekke at det er god kontakt i pluggen der kabelen er festa i mikrobølgehovudet, men sidan signalet ditt er såpass sterkt trur eg ikkje det er der problemet ligg.

 

Eit lite tips dersom du ringer Canal Digital: Ring på dagtid, så kjem du rett gjennom.

Lenke til kommentar

Jeg fikk omsider ringt CD på dagtid. De sa at noen "hoder" (hva heter det egentlig?) ikke klarte å få inn TV3, så dersom jeg ikke hadde tatt i bruk det hodet som fulgte med parabolen burde jeg prøve å bytte til dette. Så det får bli kveldens prosjekt :)

 

Grunnen var visst at TV3 blir sendt på en relativt høy frekvens, og at noen eldre hoder ikke er laget for disse frekvensene. Eller noe i den duren ;)

 

Slenger samtidig inn et lite spørsmål til parabolfolket: Min parabol har to hoder, og i stua finner jeg to kabler, merket "sirius" og "other". For å få inn noen kanaler på CD-boksen måtte jeg bruke "other"-kabelen. Er det noe poeng for meg å kjøpe en "koblingsboks" for å kunne få inn kabelen fra begge hodene?

Og - hvilket hode skal jeg bytte når jeg skal prøve å bytte det som brukes til CD?

Hun på kundeservice sa jeg skulle bytte det til høyre når jeg står og ser rett mot parabolen. Stemmer det, eller sa hun det bare for å ha 50% sjanse for å få rett? ;) Når jeg kikket litt på hodene igår klarte jeg ikke å se noen spesielle betegnelser på noen av de..

Lenke til kommentar
Jeg fikk omsider ringt CD på dagtid. De sa at noen "hoder" (hva heter det egentlig?) ikke klarte å få inn TV3, så dersom jeg ikke hadde tatt i bruk det hodet som fulgte med parabolen burde jeg prøve å bytte til dette. Så det får bli kveldens prosjekt :)

 

Grunnen var visst at TV3 blir sendt på en relativt høy frekvens, og at noen eldre hoder ikke er laget for disse frekvensene. Eller noe i den duren ;)

 

Slenger samtidig inn et lite spørsmål til parabolfolket: Min parabol har to hoder, og i stua finner jeg to kabler, merket "sirius" og "other". For å få inn noen kanaler på CD-boksen måtte jeg bruke "other"-kabelen. Er det noe poeng for meg å kjøpe en "koblingsboks" for å kunne få inn kabelen fra begge hodene?

Og - hvilket hode skal jeg bytte når jeg skal prøve å bytte det som brukes til CD?

Hun på kundeservice sa jeg skulle bytte det til høyre når jeg står og ser rett mot parabolen. Stemmer det, eller sa hun det bare for å ha 50% sjanse for å få rett? ;) Når jeg kikket litt på hodene igår klarte jeg ikke å se noen spesielle betegnelser på noen av de..

 

Eg skifta nettopp til eit nyare parabolhode.. det funka! no er signalstyrken oppe på 68% på tv3!

Lenke til kommentar
Og - hvilket hode skal jeg bytte når jeg skal prøve å bytte det som brukes til CD?

Hun på kundeservice sa jeg skulle bytte det til høyre når jeg står og ser rett mot parabolen. Stemmer det, eller sa hun det bare for å ha 50% sjanse for å få rett? ;) Når jeg kikket litt på hodene igår klarte jeg ikke å se noen spesielle betegnelser på noen av de..

 

Det er riktig at hode til høyre (sett inn mot antennen) er hodet for Canal Digital. Pass på at du har hel kabel fra dette hodet og direkte til dekoderen. Switcher og annet kan ødelegge signalet.

 

Hode til venstre har du ikke bruk for hvis det er Canal Digital du skal motta.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Får ikke in tv3. Viser seg at det er en programvare bug i min gamle tuner.. Jeg har uanset finstilt disken og forsøkt diverse hoder... Den sliter med kombinasjonen SR28000 og FEC 3/4 ....

 

Etter finstilling, med trær i sikteretningen får jeg:

 

Ute med kort kabel direkte til LNB Signal 60% kvalitet: 99-100 %

Inne med lang kabel (50 meter) og Diseq switch: signal 40% kvalitet 95 - 100%

 

Tidligere var signalkvaliteten vesentlig dårligere 60 - 80%. Kan derfor konstantere at en finstilt disk og LNB resulterer i minimalt tap av kvalitet på signalet over en lang kabel.

 

LNB med 0,3 dB mot 0,7 dB økte signalkvalitet og styrke med ca 5-10%

 

Moralen blir: Det kan være lurt med en tur opp i stigen...

 

Så får vi se om tv3 er verdt en ny tuner....

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Henger meg på her. Virker på omtrent samme måte. Jeg får inn alle kanale til vanlig. Men når det snør/regner kraftig, misser jeg TV2. Hvordan kan det ha seg at tv2 faller helt ut, menst det fortsatt er gode bilder på flere av de andre kanalene? Har ikke fått ringt CanalDigital enda, tenkte at kanskje noen her vet noe =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...