Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil dette anlegge fungere?


mar85

Anbefalte innlegg

Da kjøper jeg inn 50mm2-kabler, slik jeg er sikker på at dem ikke skaper problemer :)

Når du sier "nytt batteri", mener du at jeg skal ha det nye batteriet baki med subben, eller mener du jeg skal bare erstatte det som står i panseret nå?

 

Jeg skal skifte dynamo, om det var en nyttig opplysning. Jeg snakka med en bilmekaniker om batteri-tweak'en der man bruker en diode for å lure dynamoen, men han sa at det var en sjangs på at det kunne innvirke på mye annet elektrist i bilen ellers. :ermm:

 

men tilbake til sub-forsterker:

Kan denne være noe tess? (dynaBel BF7501)

 

Kjekkt å ha noe å gå på til videre påbygging av anlegg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dynaBel forstkeren er så dyr at da ville jeg heller ha gått for en MD2D, pga jeg ikke har helt troen på dynaBel.

 

Den Alpine forsterkeren som thomas linker til ville vært et bra kjøp i grunnen, men jeg ville ikke kjøpt fra megabillig om det var meg som skulle kjøpe. Da hadde jeg importert selv i stede.

 

Ja, i første om gang tenkte jeg at du byttet ut batteriet fremme. Nå vet jeg ikke hvor du er ifra da, men med et nytt bedre batteri får du også fordelen av bedre kaldstart ;) Hvis du senere har lyst på enda mer ekstrem anlegg kjøper du et batteri til og har baki. Har sett en del folk som gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg tenke å kjøpe meg dette batteriet. Litt dyrt, men jeg håper på at jeg ikke trenger et ekstra batteri bak. Eller er Sønnak Maxxima like bra bare billigere?

 

 

Lommeboka og fornuften krangler mellom 2 forsterkere:

 

UsAmps MD2D koster 7.000,- som yter 1000Wrms @ 2Ω

dynaBel BF7501 koster 5.000,- som yter 1400Wrms @ 2Ω

 

Do you see were im getting at? :hmm:

 

Virker osm det blir mer watt for penga med dynaBel forsterkern.. eller? :roll:

Lenke til kommentar

Lite utkast her.

Er det noe iveien med batteriet ditt idag? Dette kan måles med digital batteritester hos batteri utsalg rundt om i norge. f.eks Der de selger Sønnak. Er dette iorden har du ingen grunn til å kjøpe nytt vanlig batteri, skal du oppgradere bør du kjøpe AGM Batteri eks.Sønnak Maxxima 900 som har svært bra garanti og yter bedre enn mange andre selv om oppgitte kaldstart effekt er påstått høyere. 1500-1700 er en bra pris for en slik. Ring til Sønnak og hør hvem som er den nærmeste som sitter på lager. De har god avtale med Sønnak og kan gi deg god pris. Yter bedre enn mitt stinger 1100 batteri som kostet dobbelt.

 

Om orginal batteriet ditt er ok så behold det. Angående diode tipset mitt. Om bilmekaninkeren din kan dette burde han vell også at bosch leverer 14,4 regulator orginalt til endel vw og Audi modeller få tak i delenummer på google. Tips er at Hella har en bedre regulator som passer rett på bosch men gir mye mer effekt fra din dynamo tror den koster 270,-

Har du målt spenningen på anlegget ditt under belastning? Kansje du allerede har 14,4?

Bruk pengene på regulator før du oppgraderer til annen lignende dynamo. jeg har brukt justerbar Balmar regulator tidligere og justert til mer volt. Dynamoen yter ikke mye under en regulator ment for bil. Mål hvor mange amper dynamoen leverer orginalt og bli klokere! Eksempel er personer som bruker 3500,- for en kjip 160 amper dynamo som yter 160 amper ved 7850 omdreiniger på dynamoen og ikke har kjøling til å levere det lenger enn 5 minutt.

Ved måling gir mange kvalitetsdynamoer beregnet på marine mye mer ampere amper ved f.eks 2000 omdreininger på bilen din. Balmar 160 amper yter like mye som balmar 200 amper ved 2300 omdreininger og begge koster flesk.

Så hold deg innen rimelighetens grenser ved oppgradering til større dynamo før du bruker mye penger på feil ting, eller lån måleinnstrumenter så du blir klokere enn andre som tror de kan!

Om du virkelig vil lære om dynamoer så finnes det nok litteratur!

 

 

 

Greit alternativ er å kjøpe identisk batteri du har orginalt og sette dette bak, spare penger med å strekke 16mm2 kabel bakover. Du vil da doble kaldstart effekten så du vil komme ganske lik effekten til ett AGM batteri. Jeg monterer alltid batteri bak i større prosjekter, ved innkjøpet av 50mm2 kabeler nærmer du deg kosten av ett batteri bak. Og en mer effektiv strømfordeling. Jeg har enda en knapp på denne forsterkeren fra komplett, hvorfor ikke prøve den? om den ikke innfrir sender du den i retur?

 

Shopping next

Lenke til kommentar

thomasSim87, noe jeg også tror.

 

flemmz, du begynner å bli ganske hardcore nå.

 

I første om gang hadde jeg bare skiftet batteriet framme, sannsynligheten er at det er spart penger på det en eller annen gang i tiden. Om det nå ligger 50mm2 kabler der når du en eller annen gang i framtiden finner ut du skal ha batteri bak også, så gjør det ikke noe. Er kjipt å spare på ledningene nå slik at du må lide til framtiden en elelr gang kommer. Så sjekk batteriet som står der, er det noe som leverer i høgget til det et maxxima batteri klarer, så kan du bruke det fortsatt. Men ett slik apollo batteri ville garantert fungere bedre.

Lenke til kommentar
Så sjekk batteriet som står der, er det noe som leverer i høgget til det et maxxima batteri klarer, så kan du bruke det fortsatt. Men ett slik apollo batteri ville garantert fungere bedre.

Jeg har brukt endel tid på å gi tips å råd ifra min erfaring men jeg føler å bli motarbeidet her defus!

 

Angående batterier.... Apollo 1750 og Maxxima 900.

Disse har de samme antall celler, og samme påståtte kaldstart effekt 800 ved minus 18 celsius.

jeg klarer ikke holde meg.... :p

Apollo batteriet minner meg om billig kina greier! Firkantede beholdere er ikke optimale for agm. Men kjipingene har brukt samme container as leadacid batteriene deres. Når det fårekommer trykk i batteriet buler det ofte. Jeg har 3stk paralellkoblede 175A gel batterier og de buler mye pga firkanta kammers i sammenheng med at gel ikke tåler over 14,2 V...

Garantien og tilgjengeligheten til exxide er også meget bra. Finnes batterier som er mye bedre enn AGM også men for spesielt interesserte....

Husker ikke inn prisen i hodet på dette batteriet men jeg har solgt de til noen for 1800,- Kansje miljøavgiften har gått opp mer?? listeprisen er latterlig høy ihvertfall mye å gå på for butikkene!!!!

 

Hylletid på 2 år.......?wtf

 

artig å fyre litt i o da :) Men jeg kaster ikke bort mine dollars og ikke andre sine heller!

 

Edit: NDI altså Superdekk kjeden har også AGM batterier rimelig.

http://www.ndias.no/DK/PDF/BA_Hankook.pdf

Listeprisen er ikke reel, like fake som villedende dekkpriser!

Endret av flemmz
Lenke til kommentar
Jeg tenke å kjøpe meg dette batteriet. Litt dyrt, men jeg håper på at jeg ikke trenger et ekstra batteri bak. Eller er Sønnak Maxxima like bra bare billigere?

 

 

Lommeboka og fornuften krangler mellom 2 forsterkere:

 

UsAmps MD2D koster 7.000,- som yter 1000Wrms @ 2Ω

dynaBel BF7501 koster 5.000,- som yter 1400Wrms @ 2Ω

 

Do you see were im getting at? :hmm:

 

Virker osm det blir mer watt for penga med dynaBel forsterkern.. eller? :roll:

 

Er du heldig har morel fremdeles en MD2D på lager, men hvis ikke kan det ta lang tid å få tak i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...