Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil dette anlegge fungere?


mar85

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lest det meste om bilanlegg som ligger her på forumet og diverse andre forumer. Jeg har ikke hatt noe peiling på bilanlegg tidligere, så det hadde vært kjekkt med litt eksperthjelp :D

Jeg har samlet noen ønsker til anlegg, og jeg lurer på om dette vil fungere eller ikke.

 

 

__________________

Første innkjøp:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1493 - Polk Audio db-6501

 

Visit My Website - dynaBel BF1502 - 2x150 Watt RMS

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1643 - Rockford Fosgate RFK8I kabelsett

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1811 - Rockford Fosgate 1f kondensator

 

__________________

 

Andre innkjøp:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2361 - Polk Audio DB2122 ( 2x12")

 

Visit My Website - SoundMagus Class D, X-3200 Mono 3000 Watt

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2177 - Rockford Fosgate 2f Hybrid kondensator

 

(forslag til kabelsett?)

___________________

 

 

Er det noe jeg mangler?

Jeg vil ha liv i en gammel passat -97! ;)

 

 

V.h. Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

De forsterkerene er vel helt grei, men jeg ville sett om jeg ikke hadde fått tak i en Audison eller UsAmps forsterker til frontsette. Så ville jeg byttet ut høytalerene fremme også.

 

Hertz, Focal, Morel og Soundstream. Ville ha gitt deg bedre lyd tror jeg enn det polk settet.

 

Dropper du kondensatorene, vil du få litt mere penger til å kjøpe litt kraftiger forsterkere.

 

Jeg ville sett på følgene hjemmesider:

 

www.morel.no

www.installbay.no

www.engenaudio.com

 

Btw, kan jeg få pris på første og andre inkjøp? Da kan jeg kanskje gi deg litt et forslag, om hva jeg ville ha kjøpt i stede.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal montere selv :whistle: Fordi jeg har lyst å lære meg hordan det hele fungerer :thumbup: (trenger sikkert en hel armè med hjelp egentlig, men jeg har lyst å lære det selv :) )

 

 

Hadde tenkt å bruke ca. 6000,- i første omgang. Og i andre omgang 6-8000,- Alt ettersom.

 

Så jeg trenger ikke kondensatorer altså? Trodde ikke et vanlig bilbatteri og en sjit-dynamo holdt jeg :p

Jeg tok en titt på den Dynabel BF7501, men den var jo svindyr. Jeg tenkte å bygge ferdi bilanlegget til mai/juni, og jeg orker ikke å spare opp penger og vente i 2 mnd som føles ut som 1 år pga man gleder seg til det blir ferdig :p

 

Det hadde vært nyttig for meg om noen kunne gi meg en liste over ting jeg "må" ha. I tilfelle jeg glømmer en dings som er en selvfølge å ha :p

 

 

Kongeforum btw :thumbup:

Lenke til kommentar

Når jeg kikker gjennom komponentene du har funnet har du satt lista høyt om dette er første gang du skal bygge i bil! Vurder budsjettet ditt nøye slik at det blir komplett, og ferdig.

 

Det vil garantert fungere.

 

Lydkvalitet er subjektivt så dette er noe du finner ut av etterhvert. Polk respektabelt.

Alt som du har valgt virker som greie komponenter.

Det som mangler her er endel installasjonsmatriell for å få laget alt ryddig og pent. Det kjøper du etterhvert, Biltema kan være greit å ha i nærheten til rimelige krympeslanger,vulktape,stripsetc.

 

Når du får baskassen og trenger strøm levert hurtig og i mengder vil jeg anbefale å sjekke ladespenningen til dynamoen. Om den lader under 13,8 Volt ville jeg gjort følgende:

Det er en Bosch dynamo på din bil. Den har Børster og regulator i en plastikk modul som du skrur ut med 2 skruer.

Sjekk at børstene ikke er slitne og om de er ok, så lodder du på en diode som har spenningstap på 0,5 til 1V.

(google på bosch regulator trick eller noe)

Slik at du "lurer" dynamoen din til å gi deg 14,4 til 15V. Dette vil gi deg rimelige ekstra krefter. Passer greit med blybatterier (anbefales ikke til gelbatterier). Dette er den rimeligste veien til decibel og krefter. Forsterkerene yter mye mindre med 13,5V iforhold til 14,5V+

Når det gjelder kondensatorer må jeg ha gått glipp av diskusjonene på forumene.

 

Min erfaring er at med strømtrekk som du viser til med forsterkerene, vil ikke orginal batteriet klare å levere raskt nok.

Merker ofte mer kontant bass med kondensatorer. Om kupelysene blinker pga strømbruk vil forsterkeren garantert klippe toppene. Da monterer du kondensator slik at du ikke kveler forsterkeren

Men til dbdrag vill ikke kondensatoren få ladet seg i kampens hete alikevel.

De som trenger mye strøm monterer flere batterier i paralell at de leverer nok strøm, uten flere batterier vil du få strømdropp som igjen gjør at forsterkeren ikke yter max. 2x 0,5f kondensatorer er bedre en 1x 1f. Trenger ikke fancy greier.

Altfor mange luringer som kjøper digre forsterkere uten å passe på at forsterkeren får nok strøm. Uten strøm vil den ikke levere strømmen heller. Husker selv at jeg synest det var tøft å se kupelyset dimme helt ned under den værste bassen. Etter å ha montert ett optima batteri bak fikk jeg en positiv overraskelse, mindre buldring og mer punch.

 

Passat 97- modell har god lydisolering og en god bil å bygge i.

 

Ha det morro med vindusshopping på nettet inntil videre.

Lenke til kommentar

Meget nyttig post mr.flemmz :thumbup: Jeg skal ta å prøve det der med dynamoen.

 

Dette er mitt første bilanlegg, ja, men jeg vill ikke ha hva som helst til lyd heller. Jeg begynte med å se på komplette pakker med cd'spiller og det hele, men de virket jo bare helt latterlig. Så hvorfor ikke klemme ut noen ekstra kroner fra lommeboka for et anlegg som gir det en vil ha når man først er borti det :)

 

Tenger og verktøy skal jeg alltids få tak i, så lenge jeg vet navnene på dem. Jeg må nok ta meg en tur innom biltema uansett for å kjøpe inn "Alt om bilen"-boka om passat'n :p

 

Så lenge jeg får ha basskassa og et bra fronthøytaler system som står i stil med sub'en (nivå messig), og et par forsterkere som driver dem godt nok til ikke så gæli mye penger, så er det ett fett for min del :)

 

 

 

-mar-

Lenke til kommentar
Når jeg kikker gjennom komponentene du har funnet har du satt lista høyt om dette er første gang du skal bygge i bil! Vurder budsjettet ditt nøye slik at det blir komplett, og ferdig.

 

Det vil garantert fungere.

 

Lydkvalitet er subjektivt så dette er noe du finner ut av etterhvert. Polk respektabelt.

Alt som du har valgt virker som greie komponenter.

Det som mangler her er endel installasjonsmatriell for å få laget alt ryddig og pent. Det kjøper du etterhvert, Biltema kan være greit å ha i nærheten til rimelige krympeslanger,vulktape,stripsetc.

 

Når du får baskassen og trenger strøm levert hurtig og i mengder vil jeg anbefale å sjekke ladespenningen til dynamoen. Om den lader under 13,8 Volt ville jeg gjort følgende:

Det er en Bosch dynamo på din bil. Den har Børster og regulator i en plastikk modul som du skrur ut med 2 skruer.

Sjekk at børstene ikke er slitne og om de er ok, så lodder du på en diode som har spenningstap på 0,5 til 1V.

(google på bosch regulator trick eller noe)

Slik at du "lurer" dynamoen din til å gi deg 14,4 til 15V. Dette vil gi deg rimelige ekstra krefter. Passer greit med blybatterier (anbefales ikke til gelbatterier). Dette er den rimeligste veien til decibel og krefter. Forsterkerene yter mye mindre med 13,5V iforhold til 14,5V+

Når det gjelder kondensatorer må jeg ha gått glipp av diskusjonene på forumene.

 

Min erfaring er at med strømtrekk som du viser til med forsterkerene, vil ikke orginal batteriet klare å levere raskt nok.

Merker ofte mer kontant bass med kondensatorer. Om kupelysene blinker pga strømbruk vil forsterkeren garantert klippe toppene. Da monterer du kondensator slik at du ikke kveler forsterkeren

Men til dbdrag vill ikke kondensatoren få ladet seg i kampens hete alikevel.

De som trenger mye strøm monterer flere batterier i paralell at de leverer nok strøm, uten flere batterier vil du få strømdropp som igjen gjør at forsterkeren ikke yter max. 2x 0,5f kondensatorer er bedre en 1x 1f. Trenger ikke fancy greier.

Altfor mange luringer som kjøper digre forsterkere uten å passe på at forsterkeren får nok strøm. Uten strøm vil den ikke levere strømmen heller. Husker selv at jeg synest det var tøft å se kupelyset dimme helt ned under den værste bassen. Etter å ha montert ett optima batteri bak fikk jeg en positiv overraskelse, mindre buldring og mer punch.

 

Passat 97- modell har god lydisolering og en god bil å bygge i.

 

Ha det morro med vindusshopping på nettet inntil videre.

 

På et anlegg til 6k er kondensatorer bortkasta. Skal du ha noe som fungerer må du vel ipp i 80-100 Farad hybridkondensatorer, men før det bør du ha 3-4 SKIKKELIGE batterier. Kondensator er det siste du kjøper!

Lenke til kommentar

Anlegget vil vel koste totalt rundt 14-15.000 regner jeg med, men jeg vil selvfølgelig være sikker på å få nok strøm. Så skal jeg heller kjøpe ekstra batteri istede for kondensatorer?

Også dette med subben. Vil SoundMagus forsterkeren holde til de to 12'erne? Eller er det bare crap?

 

Håper på svar :D

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri brukt en soundmagus på de subbene, men er mulig det vil funke! Jeg brukte en Alpine PDX 1.600 på min, dro kassa lett! Jeg betalte 4200kr for den, og det var absolutt verdt det!

 

 

Alpine PDX 1.600 forsterkeren er på 1x600W rms

Polk subbene er på 720W rms

 

Må ikke forsterkeren være ihvertfall på 720W rms den også for å få best utnyttelse av den da? :hmm:

 

Eller fungerer forsterkeren slik?:

 

1x 600 @ 4Ω

1x1200 @ 2Ω (siden subbene har en impedanse på 2Ω, kan dette gå¿?)

 

Jeg merket at forsterkeren kjører 600W rms både i 2Ω og 4 Ω.

Men har noen et bra forslag til en forsterker som drar 2x12 polk subber i 2Ω's kobling til rundt en 3-5000 kr? :) (untatt Alpine PDX 1.600 da selvfølgelig) :wee:

Endret av mar85
Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at soundmagus leverer mer krefter en denne alpine forsterkeren nevnt.

Eneste jeg kan se er at Soundmagus ikke har overdimensjonert den primære kondensatorbanken iforhold til hvilke krefter den leverer. Kompanser med ekstern kondensator på denne så har jeg stor tro på denne forsterkeren til å drive basselementer. Trengs når en skal utnytte en slik kraftig forsterker fullt ut.

Om noen har denne forsterkeren hadde det vært spennende med detaljbilder, tror den kan være en veldig sterk forsterker med de rette tweakene!

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at soundmagusen leverer bedre enn Alpinen!

 

Jeg har en 900w kasse på forsterkeren nå, og den drar elementene lett som bare det! Fikk beskjed når jeg kjøpte forsterkeren at jeg godt kunne kjøre på med elementer opp til 1000w rms, det skulle ikke forsterkeren ha noe problem med å dra!

 

Men du har jo alltids denne: http://www.megabillig.no/index.php?page=pr...158&id=1671

 

yter 800w rms x1 brokobla!

Lenke til kommentar

Du har to subber på 450 watt rms hver.

 

Sensitiviteten er ikke så alverdens høy, så jeg tror du ville fått enda mer ut av de med en kraftigere forsterker.

 

Broren min har en slik PDX forsterker, og de virker gode.

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Den leverer bare 600 watt i 2 ohm, og den kommer ikke til å gi noe mer i andre ohm. Den kommer kanskje til å gå i stykker hvis du gjør det.

 

Men fokuser på frontsett og forsterker i første omgang, å bruk så mye du kan på det. Så kan du kjøpe sub og forsterker senere, og begynne å krangle med folk senere.

 

flemmz, grunnen til at jeg ikke anbefaler folk her å kjøpe kondensatorer, er at folk ser på de som en vidunder kur til anlegget sitt. Og det er ikke sant. Det er mye viktigere å kjøpe 35-50mm2 kabler, og nytt batteri før du i det hele tatt vurderer kondensator. Med rette kabler og batteri, trenger du ikke en gang kondensator.

Endret av Defus
Lenke til kommentar
Du har to subber på 450 watt rms hver.

 

Sensitiviteten er ikke så alverdens høy, så jeg tror du ville fått enda mer ut av de med en kraftigere forsterker.

 

Broren min har en slik PDX forsterker, og de virker gode.

 

Nei det er ikke slik det fungerer. Den leverer bare 600 watt i 2 ohm, og den kommer ikke til å gi noe mer i andre ohm. Den kommer kanskje til å gå i stykker hv is du gjør det.

 

Men fokuser på frontsett og forsterker i første omgang, å bruk så mye du kan på det. Så kan du kjøpe sub og forsterker senere, og begynne å krangle med folk senere.

 

flemmz, grunnen til at jeg ikke anbefaler folk her å kjøpe kondensatorer, er at folk ser på de som en vidunder kur til anlegget sitt. Og det er ikke sant. Det er mye viktigere å kjøpe 35-50mm2 kabler, og nytt batteri før du i det hele tatt vurderer kondensator. Med rette kabler og batteri, trenger du ikke en gang kondensator.

 

 

Har du noen eksempler av "rette kabler og batteri"? :D

Nå har jeg fått fixa frontsettet og en passende forsterker til den, så nå mangler jeg bare en forsterker til sub'en.

 

Noen konkrete eksempler til subforsterker anyone?

Helst bare si en god forsterker til 4-5.000 som er 100% sikker på at den klarer å drive basskassa :)

Lenke til kommentar

Alpine PDX 1.600 ;) hehe.. fikk den anbefalt når jeg kjøpte polk kassa, og den hadde null problemer med å dra den! Anbefales fra min side ihvertfall! Tror den har en veiledene pris på 6k, men skal ikke være noe problem å få tak i den til 4000-4500kr.. Det beste med den er jo at den er digital, og at den er sykt liten.. så kan jo plasseres omtrent overalt!

Lenke til kommentar
Alpine PDX 1.600 ;) hehe.. fikk den anbefalt når jeg kjøpte polk kassa, og den hadde null problemer med å dra den! Anbefales fra min side ihvertfall! Tror den har en veiledene pris på 6k, men skal ikke være noe problem å få tak i den til 4000-4500kr.. Det beste med den er jo at den er digital, og at den er sykt liten.. så kan jo plasseres omtrent overalt!

 

Litt lei av å høre om alpine no... Men Dynabel sin BF4501 skal klare denne 800wrms i 2ohm.

Lenke til kommentar

Jeg ville skaffet meg en UsAmps MD1D eller helst en MD2D. MD1D er kraftigere enn Alpinen, og MD2D vil sikkert være den eneste subforsterkeren du noen sinne trenger :)

 

Med orntlige kabler mener jeg et kabel sett som er 35mm2 til 50mm2. Helst det siste. Og med godt batteri mener jeg at du bruker i hvertfall 1k kroner på et nytt batteri. For øyeblikket bruker jeg et 650mA syre batteri til å få lyd in MD2D'en min, å den har ikke problemer med det.

 

Nå skal jeg bytte bil snart, å da kommer jeg til å kjøpe meg ett Sønniak Maxxima 900 batteri. Koster ikke så mye, å har fordelen av at jeg kan få tak i det i nord norge, mens hvis du bor i nærheten av en bilstereo butikk sørpå, kan du få tak i Northstar, Odessey eller Kinetik batterier.

Lenke til kommentar
Alpine PDX 1.600 ;) hehe.. fikk den anbefalt når jeg kjøpte polk kassa, og den hadde null problemer med å dra den! Anbefales fra min side ihvertfall! Tror den har en veiledene pris på 6k, men skal ikke være noe problem å få tak i den til 4000-4500kr.. Det beste med den er jo at den er digital, og at den er sykt liten.. så kan jo plasseres omtrent overalt!

 

Litt lei av å høre om alpine no... Men Dynabel sin BF4501 skal klare denne 800wrms i 2ohm.

 

Jeg driter vel i om du er lei av å høre om alpine! Jeg anbefaler noe som jeg er ekstremt fornøyd med, og som er et sikkert kjøp! Dynabel er søppel, trådstarter anbefales å styre unna det merket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...