Gå til innhold

Thermalright VGA Cooler HR-03 GT + Nvidia 8800GTS 512 G92


Anbefalte innlegg

Thermalright VGA Cooler HR-03 GT + Nvidia 8800GTS 512 G92

post-13064-1208419366_thumb.jpg

 

Du har gjerne clocket kortet ditt og den ekstra støyen du nå har fått (pga økt dutycycle på viften) irriterer deg. Du liker heller ei den "boot up" viftelyden (max vifte).

 

Hva kan du gjøre? Jo, du kan bytte kjøler :-)

Her er min brukertest av Thermalright VGA Cooler HR-03 GT + Nvidia 8800GTS 512 G92.

 

Innpakningen (eller utpakningen?)

Pakken er liten og grei, heldigvis har de ikke brukt for mye penger på fancy inpakning som du uansett kaster :-)

 

I esken er det følgende deler

  • Kjøleren til GPU (surprise, surprise)
  • Kjølebrikker til minne
  • Kjølebrikker til spenningsregulator
  • Kjølepasta
  • Klistermerke som er større enn størst
  • Diverse skruer
  • Gummipakninger
  • 2 x brakkerter
  • og en liten manual :-)

Steg 1 - Preparering av kortet ditt

Her trenger du et passelig lite stjerneskrujern (philips skrujern).

Som vanlig, skrur du mot venstre fro å demontere.

 

De fleste skruene på originalkjøleren er fjærbelastede, så de kommer enkelt ut.

Pass også på at du skrur ut de to sorte skruene på brakkerten.

Når dette er gjort, bare løfter du av originalkjøleren og vips.. Kortet er nakent!

 

Nå ser ikke kortet så mandig ut lengre :S Men dette skal vi gjøre noe med!

Det første du må gjøre, er å fjerne rester av den hvite guggen som Nvidia bruker på referansedesignet sitt (kjøletyggis?).

 

Det holder ikke å bare tørke av, du bør bruke rødsprit på minnebrikker og slikt.

GPU må også rengjøres 100%!

 

Når alt er tørt og rent, går vi videre til steg 2!

 

Steg 2 - Montering

Det er to måter å montere GPUkjøleren på

  1. Kjøleribben på oppsiden av kortet
  2. Kjøleribben på baksiden av kortet

Det kan være en fordel å begynne med kjøleribbene til minne og slikt :-)

 

Montering vil selvsagt gi varierende resultater avhengig av ditt kabinett.

Har du feks. en stor cpukjøler, kan det være en fordel å feks. ha kjøleribben mot cpukjøleren, om cpukjøleren drar luften fra den siden (i praksis fanless design).

 

Til gjengjeld, kan du jo også selvsagt ha ribben andre veien (nedover) og koble en vifte på den. Dette må du tenke på før du monterer.

 

Det står i manualen hvordan du montere på begge typen løsninger, så jeg vil ikke gå inn på så dypt nivå som skrue a monteres på skrue b, etc. Men det er veldig enkelt!

 

Før du monterer, må du smøre inn gpu med "ikke for mye og ikke for lite" kjølepasta.

Jeg tok en tynn hinne av OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta på gpuen, før montering.

 

Jeg valgte å montere ribben nedover (på samme side som gpu).

Videre, tok jeg å klipset på en 120mm vifte, men her måtte jeg stjele clips fra Noctua cpukjøleren min, da medfølgende klips ikke støtter mer enn 92mm vifte :O

 

Steg 3 - Svitesten

Lukter det svidd? Nei!!

Funket knall, som forventet..

 

Jeg koblet 120mm viften på HK og satt tempreferanse til hk-tempgiveren og ønsket temp på 30c, 100% dutycycle v/ 30+3c og høyere, 70% dutycycle v/ 30c og lavere.

 

Bootet opp PC-en, alt fungerte som før, med unntak av at støy var jo vekke :-)

 

Konklusjon, ytelse, m.m.

Jeg clocket opp GPU til 810Mhz, shader låst (2.5x GPU) og Mem 2200Mhz.

 

Kjørte artifacts-scan, benchmark, etc. og peak temp på GPU ble 39 grader celsius!

GPU idler nå på 32 grader celsius, som må sies å være respektabelt!

 

Om man har en pc med "undertrykk", dvs. mer eksos enn innsugs-vifter, så kan man angivelig kjøre passivt kjølt gpu med denne kjøleren.

 

Fordeler med kjøleren

  • Billig (~~300kr)
  • Kjøler ufattelig bra (32 grader idle v/ 160mhz overclock på gpu og 400mhz overclock på minne!)
  • Lett å montere / manual som var enkel å forstå
  • Fleksibilitet iht. montering (to måter å montere)
  • Mulighet for å kjøre opp til 120mm vifte, om du får tak i nye klips
  • Ser kul ut ;)
  • Lar deg utnytte 8800gts 512 til det FULLE v/ overclock

Ulemper med kjøleren

  • Klips til 120mm vifte følger ikke med
  • Noe svak lim på minnebrikkekjølerene (pass på at du har det 100% rent!)
  • Ene minnebrikkekjøleren min kom uten lim.. wtf?

The conclusion

En veldig bra kjøler til hvem som helst.

Prisen på 300kr må sies å være ufattelig bra :-)

Det eneste jeg har trekk på, er småtingene limkvalitet på minnebrikkekjølerene, samt da at klips til 120mm burde vært inkludert! På 8800gts 512 (g92), vil man klare å utnytte fulle potensialet og fremdeles ha en kald gpu!

 

Karakter: 6 av 6 gir jeg denne kjøleren!

 

Hvorfor ikke trekk, selv om jeg har negative ting? Vel.. jeg er så overrasket over ytelsen og jeg kunne jo fint kjørt en 80mm vifte, eller en 80->120mm trakt elns ;) og fått samme resultat!

post-13064-1208444861_thumb.jpg

post-13064-1208444872_thumb.jpg

post-13064-1208444881_thumb.jpg

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konge test, men du kunne ikke ha smelt opp et bilde. vil se åssen det blir inni et kabbi:P

The deed has been done.

 

En ting jeg glemte å nevne:

Årsaken til at man kan montere kjøleren to veier, er at v/ SLI bruk, må man montere den motsatt av det jeg gjorde på bildet. (tok et bilde for å vise hvor mye den faktisk bygger ut).

 

Men, ja.. Jeg kunne, som dere ser, montert den motsatt og latt vær å montere vifte, da jeg uansett har en 120mm vifte på cpu'en der :-)

 

Skal vurdere å snu systemet senere, men jeg har ikke helt bestemt meg. Kan være jeg også kobler en trakt mellom gpukjøler og den ene papst 80mm viften i bunnen der, evnt. kobler en 80mm m. rør ned til papst eller rett ned til nettingen.

 

Time will show... Saken er den at nå som jeg bare kjører 1 x 120mm vifte på cpu, kjører e2180 idle på rundt 24-27 grader på kjernene ;) Men planen min er jo å clocke den et godt stykke forbi 3ghz, men da må nytt hk til først.

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå med kjøleren motsatt vei og "passivt kjølt".

Kan fremdeles kjøre den 800/2000/2200.

Årsaken til jeg sier "Passivt", er at cpukjøleren har jo 2 x 12cm vifter, hvor den ene suger luft fra siden som gpukjøleren kommer på og sådan kjøler den jo forsåvidt gpukjøleren også.

 

Da idler den på høyt 30-tall celsius et sted og peaker på 44 grader elns, med mindre jeg husker feil.

 

Er i alle fall ingen problemer med å kjøre kjøleren i motsatt konfig av det jeg har avbildet i tråden her.

 

EDIT:

La til noen nye bilder :-)

post-13064-1208808196_thumb.jpg

post-13064-1208808205_thumb.jpg

post-13064-1208808233_thumb.jpg

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

veldig fin test, koster faktisk bare 280 hos datakjeden og da snakker vi fin pris for et slikt kvalitetsprodukt.

 

synest hW.no kunne posta slike tester på forsiden. sakt til bruker at ta noen slike bilder litt mere tekst så finpusser vi det og legger det ut. når det i utgangspunktet er litt tynt med kjølertester hadde det blitt et fint bidrag.

Lenke til kommentar
hehe juks å bedrag. kommer tydelig frem at dette ikke er passiv kjøling av gpu! tipper jo at luft fra cpu viften kommer tilfeldigvis mot gpu blokken =D

Hei,

Det ville vært litt dumt gjort av meg å blåse varm luft fra cpu og ned på GPU :-) Du må tenke at GPU også er lengre nede i kabinettet enn CPU.

 

Ergo. Jeg tar inn kaldluft i bunnen av kabinettets bakkant ( 2 x 80mm ), samt jeg tar inn i hele fronten med 3 x 120mm.

 

Som eksos, har jeg v/ cpukjøler 1 x 120mm, samt PSU har 140mm vifte.

Videre, er det en 80mm vifte i topp av kabinett, som også spyr ut "varme" (er ganske kjølig luft).

 

Ja, CPU-kjøleren har to vifter, men det suges fra der GPU er.

Om du leser innleggene mine, sier jeg ikke at jeg kjører den passivt, men jeg sier:

Årsaken til jeg sier "Passivt", er at cpukjøleren har jo 2 x 12cm vifter, hvor den ene suger luft fra siden som gpukjøleren kommer på og sådan kjøler den jo forsåvidt gpukjøleren også.

 

Det jeg sa med Angivelig, hadde ikke noe med min montering å gjøre, men bare noe jeg leste på Thermaltake sin side. Jeg sier Angivelig, i og med at jeg ikke har testet en 100% passiv løsning og jeg har ingen planer om å teste det (pga. da måtte jeg jo fjernet vifte på cpu og alle vifter i kabinettet).

 

Tviler dog ikke på at man kan kjøre passiv løsning på et non overclocked kort.. men må jo sies å være UTMERKET å ligge på under 40 grader idle med mange cm mellom "sugeviften" og gpukjøler?? Samt det er STILLE :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

tenkte på å kjøpe meg Thermalright HR-03 Rev.A 90mm Heatsink fra netshop (link:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95363)

Og jeg lurte på om noen vet om den passer på XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 580M?

 

vet ikke helt om dette G80 og G92 osv.

 

Håper noen kommer med raskt svar :)

 

Hilsen Andrè

Lenke til kommentar
Hei

tenkte på å kjøpe meg Thermalright HR-03 Rev.A 90mm Heatsink fra netshop (link:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95363)

Og jeg lurte på om noen vet om den passer på XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 580M?

 

vet ikke helt om dette G80 og G92 osv.

 

Håper noen kommer med raskt svar :)

 

Hilsen Andrè

hei, du har nok G80.

 

Rev. A er forøvrig ikke den jeg har testet her, men på Thermaltake sin side, kan du se kompabilitet for den du snakker om.

 

Ser dessverre ikke ut som den går på g80

 

Jeg tror du må ha denne: HR 03 Plus

Lenke til kommentar

Update:

I dag kom pakken min fra www.DealExtreme.com

 

Jeg hadde ordret litt smått:

* 2 x vifter (ene med ALU hus!)

* 1 x viftekontroller

* 4 x rambrikkekjølere

* 1 x vindtunnel (denne var manko)

 

Så, ja.. Can I do it?

Vel, jeg fikk et lite "issue", den alu-hus viften var ikke som vanlige vifter, dvs. klipsene gikk ikke på som de var tiltenkt å gå på.

 

Men, macgyver som jeg var, fikk jeg det til!

 

post-13064-1209757029_thumb.jpg

Her har jeg jukset lite granne :p Dere ser der viftekontrolleren, alu-hus viften og da kjøleren.

 

Her kommer et litt zoomet bilde, for å vise hvordan jeg festet klipsene:

post-13064-1209757099_thumb.jpg

 

På andre siden var det mye enklere å få klipset festet, der bare tok jeg den på baksiden av heatpipes.

 

Yes, da var den klar til montering:

post-13064-1209757194_thumb.jpg

 

Et bilde av baksiden:

post-13064-1209757234_thumb.jpg

 

Yep, da var den montert.

Slik ser da viftekontrolleren ut bakfra..

post-13064-1209757309_thumb.jpg

 

Jeg har planer om å borre hull i deksel til 8800gts 512, så jeg får kontrolleren ut i samme dobbelt-brakkert, istedenfor enda en brakkert. Er forsåvidt litt uvesentlig, da jeg ikek kan bruke den pci-e porten uansett, men ser jo mer cleant ut.

 

Her blir det da tight like a tiger, som det heter:

post-13064-1209757420_thumb.jpg

 

Den nye ALU viften suger fra kjøleribben og blåser dette inn til Noctua viften, som igjen blåser gjennom Noctua kjøleren. Noctua kjøleren er push/pull (enda en 120mm på andre siden).

 

her er oversikt over ledningskaoset jeg er nødt å rydde opp i:

post-13064-1209757510_thumb.jpg

 

Årsaken til kaoset, er at jeg alltid klarer å rote vekk posene med strips i :S

 

Til slutt, et lite zoom-bilde:

post-13064-1209757589_thumb.jpg

 

Eller, helt til slutt.. GPU-Z Sensor @ idle (fan @ 50%)

post-13064-1209757626_thumb.jpg

 

Jeg tviler sterkt på jeg klarer noe særlig mer clocking, men jeg skal poste back med resultater. PC-en er fremdeles "lydløs".

Lenke til kommentar
Hei

tenkte på å kjøpe meg Thermalright HR-03 Rev.A 90mm Heatsink fra netshop (link:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95363)

Og jeg lurte på om noen vet om den passer på XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 580M?

 

vet ikke helt om dette G80 og G92 osv.

 

Håper noen kommer med raskt svar :)

 

Hilsen Andrè

hei, du har nok G80.

 

Rev. A er forøvrig ikke den jeg har testet her, men på Thermaltake sin side, kan du se kompabilitet for den du snakker om.

 

Ser dessverre ikke ut som den går på g80

 

Jeg tror du må ha denne: HR 03 Plus

 

 

Takker for svaret. Men finner ikke HR-03 Plus oss noen nettbutikker i Norge, noen butikker som dere vet har?

 

Er det noen andre skjermkort kjølere til 8800GTS (G80) som er veldig bra/like bra som Hr-03

 

Takk til alle som svarer :)

 

Hilsen Andrè

Lenke til kommentar

Veldig bra reviews :)

 

Ser at du og likte den HR-03 Kjølern :)

 

Men veldig nice temp du har der! 4 grader bedre en min :( men hehe så har eg forsatt 90 mm vifa på den :)

 

Veldig bra oc du har der og

 

eg kjøre 799 Core, 2030 Shader 2200 mem konstant. klare alltid litt meir core og litt meir shader men artifects kjem så må voltmodde som eg ikkje har hatt tid til endå :(

 

klare 820 på core max men då skal det vera ein god dag med 120 mm vifte :=)

Lenke til kommentar
Veldig bra reviews :)

 

Ser at du og likte den HR-03 Kjølern :)

 

Men veldig nice temp du har der! 4 grader bedre en min :( men hehe så har eg forsatt 90 mm vifa på den :)

 

Veldig bra oc du har der og

 

eg kjøre 799 Core, 2030 Shader 2200 mem konstant. klare alltid litt meir core og litt meir shader men artifects kjem så må voltmodde som eg ikkje har hatt tid til endå :(

 

klare 820 på core max men då skal det vera ein god dag med 120 mm vifte :=)

Hei, ja! Den var super!

Jeg kan kjøre 820 uten artifacts, men over dette, er det volten som begrenser.

 

har lest litt på de som voltmodder kortene sine, har sett flere kjøre 900mhz på core :O

Men jeg vet ikke hvor lenge det varer :p

 

Ps. jeg skal teste litt mer på kortet, før jeg lager ny bios som clocker den til 800/2000/2200.

 

Ellers, kjører jeg shader 2.5x gpu, da dette sies å være en "idèell formel". er vel noe ala cpu/minne, dvs. clocks per cycle, etc., tipper jeg.

 

Vet ikke om jeg vil modde mer på kortet nå, det kommer jo nye skjermkort i Juli :-) Men skal si det har vært MORRO å tweake på 8800GTS 512.. hehe.. er interessant å se hvor mye man kan tyne hw ;)

 

Ps. viften jeg bruker er 80mm og den har alu hus.

Min teori er at dette alu-huset på godt og vondt vil virke som en "kondensator". Dvs. man vil ikke få den veldig hurtige stigningen i temp, da det er mer masse som må varmes opp.

 

oh, btw. Jeg lurer på om gpu-z viser feil temp på G92.

Merket nemmelig GPU-Z ligger en del under Nvidia sin OC tab.

 

HWmonitor fra GPU-Z folkene derimot, viser samme som nvidia OC panelet.

Jeg sjekket peak v/ 50% fan og 820 på gpu, da peaket den iflg. hwmonitor på 53 grader, som må sies å være bra.

 

T.d. peaker vel et 9800gtx (stock speed) på et sted over 70c!

Lenke til kommentar

Det var merkeleg min CPU-Z viser heilt likt som Nvidia sit PC tab

 

1-3 grader forskjell men likavel så er det ganske nøyaktig her med nvidia.

 

Quad prossesoren min har jo endeleg komme i posten så blir kjekt å sjå kva eg klare å få ut av pc :)

 

Må berre bli ferdig med Matte examen bullshitet :p

Lenke til kommentar
Det var merkeleg min CPU-Z viser heilt likt som Nvidia sit PC tab

 

1-3 grader forskjell men likavel så er det ganske nøyaktig her med nvidia.

 

Quad prossesoren min har jo endeleg komme i posten så blir kjekt å sjå kva eg klare å få ut av pc :)

 

Må berre bli ferdig med Matte examen bullshitet :p

Yes, jeg var innom laksevåg senter (bergen) i dag (datakjeden).

Kjøpte meg en E8400 :-)

 

Seff overpriset i forhold til webpriser, 1600kr, lol (på tilbud!), men.. I just had to!

Så, senere i dag :-) Skrur ejg kanskje opp en "wallputer" og hiver i e8400 på denne PC-en.

Lenke til kommentar
Hehe

 

meir heldig en meg :( fekk feil prossesor av webshopen :(

tja, jeg "oppgraderte" til E8400 nå, fra E2180...

LOL..

E2180 @3.3ghz var jo kaldere enn e8400@3ghz :p

E2180 @3.3ghz yter også bedre enn E8400@3Ghz, hahaha..

 

men når styggværet kommer tilbake til Bergen, skal jeg prøve å tweake en del mhz ut av e8400 også, da blir det vel rosiner i bollen... (dårlig analogi egentlig, da jeg ikke liker rosiner i boller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...