Gå til innhold

Canon 40d eller 450d?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ser etter kamera og har egentlig ikke peiling. Faren min har et Canon 400d og noen objektiver - så da synes jeg det er naturlig å kjøpe Canon slik at vi kan byttelåne objektiver. Har sett meg ut følgende kamera:

 

- Canon EOS 40D (6500kr)

- Canon EOS 450D (4500kr)

Prisene er basert på at jeg skal kjøpe det i USA. Som dere ser er det relativt liten forskjell i pris - men fortsatt veldig merkbart :)

 

Så spørsmålet er enkelt - hva bør jeg velge?

 

Jeg er til nå en "point and shoot" type, men ønsker å bli flinkere til å ta bilder. det er årsaken til at jeg bytter ut mitt gamle kompaktkamera med et speilrefleks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på behovene dine.

Jeg selv ville nok valgt 40D av den enkle grunn at jeg liker størrelsen på xxD serien i forhold til xxxD.

 

Har selv en 30D og synes det er mye bedre grep denne enn på 400D, men dette kommer vel helt an på personen som skal bruke det.

 

Har ikke hatt 40D eller 450D i nevene, men vil tro det er mye likt som forgjengerene.

 

40D er kraftigere bygget og tåler nok en del mer juling enn 450D, men dette betyr vel ikke allverden så lenge man ikke skal i krigen med kameraet.

40D har mye raskere seriebildehastighet. 6,5 bilder i sekundet mot 3,5(Tror jeg) på 450D.

40D har mye bedre batterikapasitet.

 

450D er mindre og lettere enn 40D.

450D har høyere oppløsning enn 40D.

 

Begge er nok gode kamera.

 

Dette er uansett noe som du må vurdere selv da det er du som skal bruke kameraet.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest mye fram og tilbake om kameraene ser jeg at (selvfølgelig) 40D er et bedre kamera - men det koster jo også mer.

 

Siden jeg fortsatt er grønn på området og 450D er et veldig bra kamera (og det billigste alternativet) går jeg for 450D. Det er lite, lett og jeg finner det behagelig i hånden.

 

Kunne tenkt meg bedre byggekvalitet selvfølgelig, men en kan vel ikke få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

Ligger det bra i hånden som du sier det gjør, så er det ingen grunn til å bruke mye penger på 40D om du er usikker på om dette er noe du kommer til å trives med.

 

Det er objektiver man bør bruke penger på.

De varer for alltid (lenge), kamerahus byttes gjerne hvert andre->femte år. Ha du gode objektiver varer de livet ut.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
De varer for alltid (lenge), kamerahus byttes gjerne hvert andre->femte år. Ha du gode objektiver varer de livet ut.

 

Så sant så sant! Nå det kommer til grepet er det lett å ikke tenke på det når man handler over nett, kjenner flere som føler sin 400d sitter dårlig i hånden og måtte kjøpe batterigrep for å få et brukbart grep. Viktig å kjenne og føle på kameraet før man bestemmer seg for 450d. Tror det er mer skjeldent at folk føler at 30D/40D er for stort.

Lenke til kommentar
Siden jeg fortsatt er grønn på området og 450D er et veldig bra kamera (og det billigste alternativet) går jeg for 450D. Det er lite, lett og jeg finner det behagelig i hånden.

 

Kunne tenkt meg bedre byggekvalitet selvfølgelig, men en kan vel ikke få i både pose og sekk.

 

Så lenge du syns det ligger godt i hånden så er det ikke noe å stusse på.

 

Blir nok veldig fornøyd med en 450D :)

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt følgende objektiv i lag med kameraet (450D)

 

Canon 50mm 1,8 1000kr

Canon 75-300mm IS 5000kr

Sigma 10-20mm 4000kr

 

(norske priser)

Fornuftige objektiver?

 

Det Canon 50mm objektive ville jeg byttet til f/1.4 varianten.

Det er en god god del bedre objektiv, og en liten "Junior L-optikk" om man kan kalle det det.

 

Jeg hadde personlig heller valgt EF 35 f/2,0 enn begge disse da jeg synes 35mm passer meg bedre på 1,6 crop.

Lenke til kommentar
Det Canon 50mm objektive ville jeg byttet til f/1.4 varianten.

Det er en god god del bedre objektiv, og en liten "Junior L-optikk" om man kan kalle det det.

 

Det er jo ganske grei optikk i 50mm 1,8 også. Litt jalla byggekvalitet, men ellers grei.

Det er ca 2000,- i prisforskjell på disse objektivene, noe som kanskje gjør det litt uaktuelt for en som er litt usikker på behovet i svi så mye ekstra penger på et objektiv.

 

Finner du senere ut at du vil ha 50mm 1,4 så kan du selge 1,8'en.

 

I tillegg så har jo 50mm 1,8 fine kallenavn som Plastic Fantastic og Nifty Fifty :)

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt følgende objektiv i lag med kameraet (450D)

 

Canon 50mm 1,8 1000kr

Canon 75-300mm IS 5000kr

Sigma 10-20mm 4000kr

 

(norske priser)

Fornuftige objektiver?

 

Det Canon 50mm objektive ville jeg byttet til f/1.4 varianten.

Det er en god god del bedre objektiv, og en liten "Junior L-optikk" om man kan kalle det det.

 

Jeg hadde personlig heller valgt EF 35 f/2,0 enn begge disse da jeg synes 35mm passer meg bedre på 1,6 crop.

Det er jeg helt uenig i på flere måter. 35mm er et bedre normalobjektiv, men i og med at selv det er litt for trangt, så passer 28mm enda bedre. Avhengig av bruk passer både 28mm og 50mm bedre enn 35mm, i og med at det ene er et perfekt (!!) normalobjektiv, og det andre er et godt portrettobjektiv (80mm ekv, som av svært mange regnes som optimal portrettbrennvidde). Et portrettobjektiv med lysstyrke f/1,4 er jo helt glimrende.

Lenke til kommentar
Har du gått i báret og bestllt den gamle 75-300IS eller er det bare en skrivefeil (skulle vært 70-300)?

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Lens

 

Denne er bestilt

 

Når det gjelder 1.8 og 1.4 har jeg kjøpt 1.8 versjonen. Skjønner at denne ikke er like god, men jeg vil først se om mitt behov er tilstede for akkurat en 50mm før jeg svir av ekstra penger - om dere forstår.

 

Takk for mye og god info!

Lenke til kommentar

Hva som "passer" er vel i aller høyeste grad en smakssak. Jeg synes du gjorde et godt valg med 50mm f/1.8, jeg. Personlig har jeg flere ganger kjøpt 50mm f/1.4 fordi alle anbefalte den. Kan ikke si at de eksemplarene jeg har hatt akkurat har satt sjelsettende spor etter seg. Det beste med det er lysstyrken, utover det så mener jeg at det er et høyst ordinært objektiv.

Lenke til kommentar
Ser etter kamera og har egentlig ikke peiling. Faren min har et Canon 400d og noen objektiver - så da synes jeg det er naturlig å kjøpe Canon slik at vi kan byttelåne objektiver.
Jeg har bestilt følgende objektiv i lag med kameraet (450D)

 

Canon 50mm 1,8 1000kr

Canon 75-300mm IS 5000kr

Sigma 10-20mm 4000kr

Var ikke noe av poenget at du skulle byttelåne med faren din etter behov? Har han bare kit-objektivet? Eller kjøper du mye dobbelt nå?

 

Jeg er til nå en "point and shoot" type, men ønsker å bli flinkere til å ta bilder. det er årsaken til at jeg bytter ut mitt gamle kompaktkamera med et speilrefleks.

Jeg synes utstyret er ganske drøyt til å være en point and shoot-type som vil lære å ta bedre bilder. Jeg vil heller anbefale å starte med en normal-zoom og lære deg funksjonene på kameraet skikkelig ved å prøve de ut i praksis og få konstruktiv kritikk her i bildekritikken.

Lenke til kommentar
Ser etter kamera og har egentlig ikke peiling. Faren min har et Canon 400d og noen objektiver - så da synes jeg det er naturlig å kjøpe Canon slik at vi kan byttelåne objektiver.
Jeg har bestilt følgende objektiv i lag med kameraet (450D)

 

Canon 50mm 1,8 1000kr

Canon 75-300mm IS 5000kr

Sigma 10-20mm 4000kr

Var ikke noe av poenget at du skulle byttelåne med faren din etter behov? Har han bare kit-objektivet? Eller kjøper du mye dobbelt nå?

 

Jeg har bestilt de ilag med kameraet mitt, men det er faren min som skal ha de objektivene. Slik at vi skal dele :) (det vil si at jeg skal bruke dem)

 

Jeg er til nå en "point and shoot" type, men ønsker å bli flinkere til å ta bilder. det er årsaken til at jeg bytter ut mitt gamle kompaktkamera med et speilrefleks.

Jeg synes utstyret er ganske drøyt til å være en point and shoot-type som vil lære å ta bedre bilder. Jeg vil heller anbefale å starte med en normal-zoom og lære deg funksjonene på kameraet skikkelig ved å prøve de ut i praksis og få konstruktiv kritikk her i bildekritikken.

Hva mener du her? Kan jeg ikke starte med Canon 450D - eller kan jeg ikke starte med de objektivene?

Lenke til kommentar

Joda det går fint med både 450D og objektivene.

 

Jeg synes bare det var litt mange objektiver å starte med, særlig med tanke på at du skulle låne objektiver fra faren din. Den lista di er jo full pakke så du ikke behøver å låne noe.

 

Med den siste kommentaren mente jeg bare at det er pedagogisk naturlig å starte med ett objektiv og kjøpe flere etter hvert som man merker behovet og ønsket om flere øker.

Lenke til kommentar
Joda det går fint med både 450D og objektivene.

 

Jeg synes bare det var litt mange objektiver å starte med, særlig med tanke på at du skulle låne objektiver fra faren din. Den lista di er jo full pakke så du ikke behøver å låne noe.

 

Med den siste kommentaren mente jeg bare at det er pedagogisk naturlig å starte med ett objektiv og kjøpe flere etter hvert som man merker behovet og ønsket om flere øker.

 

Hm. noe av mitt forrige svar må ha forsvunnet.

 

Det jeg prøvde å skrive sist var at de objektivene som står er bestilt ilag med kameraet er til min far, mens kameraet er til meg. Bestilte det sammen. Så da er vi vel enige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...