Gå til innhold

Tilnærmet lydløs stasjonær maskin?


Anbefalte innlegg

X60s'en har fått seg en SSD. Hadde ikke helt den effekten jeg håpet på ettersom prosessorviften starter etter en 20 min og går ganske konstant etter det (mener temp thresholden for viften ligger på ca 40 grader). Men jeg er ihvertfall i himmelen i 20 minutter...

 

Lenovo har et pussig syn på viftestyring. Heldigvis kan dette overstyres (tp_smapi under linux).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du?

 

Du kan få et helt stille system men det koster også flesk.

 

F.eks kan du kjøpe en vifteløs datamasking fra http://www.hushtechnologies.com/ og sette inn en SSD disk. Den vil ikke lage noe lyd men blir også latterlig dyr i forhold til ytelse.

 

På den annen side kan du bygge en gjennomsnittlig datamaskin med god ytelse i forhold til pris som er stille nok for de fleste. Bare sørg for å bruk passiv kjøling på cpu og gpu. Bruk et kabinett med god luftflyt og installer stille vifter som du kjører på sakte hastighet. Strømforsyningen kan være vifteløs eller av den stille sorten, avhengig av hvor mye strøm du trenger. Du kan bruke 2.5 harddisker som nesten ikke lager lyd, særlig hvis de er montert i vibrasjonsisolerende oppheng.

 

Det hele kommer egentlig ned til behov. Du kan få en lydløs datamaskin, men trenger du det? Hvis ikke kan du jo nøye deg med en som er stillegående, men som er veldig mye billigere.

 

Ps: Les denne artikkelen: http://www.silentpcreview.com/article669-page1.html

Endret av 3dme
Lenke til kommentar

Jeg har følgende komponenter i min viftefrie PC:

 

Kabinett:

Silverstone SST-LC19 (svart)

post-61117-1264403011_thumb.jpg

 

Hovedkort:

VIA EPIA-EN12000EG

 

RAM:

TwinMOS DDR2-533 1024 MB

 

DVD-brenner:

Samsung SN-S082D

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

 

Trådløst nett:

Netgear WG311TIS 108 Mbps Wireless PCI-adapter

 

Denne bruker jeg til noe surfing samt høre på radio og se filmer (ikke HD)

En noe dyr løsning, men du verden så fin den er. Alle tror det er en DVD spiller som står under TVen :!:

 

Ikke en eneste vifte i denne.

Det er kun HD og DVD-brenner som har bevegelige deler.

Bruker veldig lite strøm og, så varme har aldri vært noe problem :)

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
Hardware er ikke min greie, så jeg spør ekspertene her ^^

 

Leter etter en stasjonær maskin som er tilnærmet lydløs. (så lav lyd som mulig)

 

Personen(e) som skal ha den plages av overfølsomhet for lyder (spesielt konstante durende lyder).

Noen forslag?

 

ps: de surfer og leser mail og litt til, så den trenger ikke å være den kraftigste på noen måte.

 

Jeg har et Antec Performance P190. Det eneste som jeg tror jeg hører hvis jeg legger øret helt inn til kabinettåpningen er grafikkortet, muligens..Men alt i alt er dette kabinettet noe av det beste jeg har hatt, det er helt lydløst..Bruker forøvrig en Thermaltake Big Typhoon Cpu-vifte som jeg ikke kan høre..Harddisk-løsningen i dette kabinettet er genial, d høres ikke selv når de jobber..

Lenke til kommentar
det er mulig jeg er mye mer inn og ut av kabinettet med forskjellige ting enn deg. i hvertfall så er det for trangt for meg. har 4 harddisker nå, og måtte fordele de på øvre og nedre kammer fordi de brant opp der nede. ikke rart fordi jeg ikke hadde plass til vifta, spesielt fordi jeg jobber så mye med kablene inn og ut av maskina at en vifte midt i veien ikke lønner seg i lengden. mitt 8800gts er klint helt opp i den øverste harddisk-rammen noe som gjør det slitsomt å ta ut og inn hardware. igjen ledningene sin feil.

 

man må nok bygge mye for å forstå at dette er et "stå pent og uskyldig i hjørnet"-kabinett. det skal også sies at det er plass til 4 dvd-rom noe som er meget unødvendig. har satt en 120mm vifte der isteden jeg. hadde foretrukket enda en harddiskramme, men ser at noen kanskje vil ha 5.25" plasser til andre ting. dog unødvendig å kaste bort 1/6 av den innvendige plassen på det.

 

Kabinettet er lagd for å være stille, det er lite forenelig med mange disker og en stor PSU (dvs PSU med høy kapasitet i praksis). Så det er nok ikke spesielt egnet til et slikt oppsett. Og jeg er forsåvidt enig i at det kunne vært litt lengre, så det var litt bedre plass i nedre kammer, men man må huske på at dette er et kabinett med spesielle løsninger for litt spesielle behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange som snakker tullball her.

 

Skjermkort:

Her må du selvfølgelig ha noe vifteløst. ATI 3850 eller svakere om du ikke trenger 3D. Det finnes flere passive versioner.

 

Prosessor:

Kan du "overklokke", så kjøpt en E8200\E8400. Den har ekstrem ytelse, og det er ikke problem å klokke disse ned til rundt 1v, kansje mindre og vis du senker frekvensen noen hakk. Da produserer den knapt varme, og man har en vanvittig ytelse. Kan du ikke overklokke, kjøp en AMD EE prosessor.

 

Hovedkort:

Det har ikke mye å si, kjøp noe billig. Bestemmer du deg for E8x00 må du ha s775-hovedkort, og da kan jeg av hele mitt hjerte anbefale Abit IP35-E, trenger du flere S-ATA så kan du kjøpe IP35. Men det finnes mange gode billige hovedkort der ute, og det er ikke store forskjellene. Når det kommer til AM2(+) hovedkort har jeg ingen erfaring.

 

Kabinett:

Her har jeg liten peiling. Som noen sier er Antec sine bra.

 

PSU:

Kjøp en vifteløs strømforsyning, 3-400w av kvalitet holder lenge.

 

Minne:

Kjøp 4gb skittbillig ddr2-RAM.

 

Harddisk:

SSD er svindyrt. Enten kan du satse på en vanlig 3.5" S-ATA harddisk i o-ring oppheng i 5.25" brønnene, eller, vis du ikke trenger ytelse, kjøp en 8\16gb minnepinne som mange har nevnt. Det er en genial løsning.

 

CD\DVD-Drev:

Her tror jeg ikke det er så stor forskjell fra drev til drev, men jeg kan anbefale Samsung sine.

 

EDIT: Så må du selvfølgelig ha en CPU-kjøler for å få et fullkomment lydløst system.

Ikke så nøye, men Noctua sine tårn er veldig bra i forhold til prisen. Da tar du selvfølgelig av viften.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe en billig og tilnærmet lydløs bærbar og bruke denne som stasjonær?

 

Fordi det blir som å kjøpe motorsykkel når du egentlig trenger en lastebil.

 

Det er ikke akkurat noe råskinn av noen maskiner som er foreslått her. Mange relativt billige bærbare har bedre ytelse enn disse.

 

Men bråker de mindre? Jeg har tilgode å være borti en relativt billig bærbar som ikke bråker mer enn min stasjonære.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den billigste og mest effektive modifikasjon som jeg har gjort med min maskin for å få ned støyen, er å henge harddiskene i o-ringer. Ta en titt på denne tråden. HDD vil skape null vibrasjonsstøy så det eneste som er viktig da, er å kjøpe HDD som ikke knitrer altfor mye.

 

Her er en generel tråd for støydemping

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Har ikke lest hele tråden, men vil frabe alle å kjøpe antec p180 og 182.

 

Dette kabinettet er alt for lite å jobbe i og har særdeles trang plass til det meste.

 

Det er vanskeligere å jobbe i det siden man skal trekke kablene på baksiden av kabinettet, og ikke legge dem i en stor vas midt inni. Den har plass til fire disker, til omtrent hvilken som helst CPU-kjøler, og benytter en unik løsning for kjøling av PSU og harddisker for å minimere varmeutvikling i øvre del av kabinettet. Derfor ser det kanskje litt annereles ut enn komplett-standard kabinettene for deg.

 

Viftene som følger med er ok stille, men hører de når det ikke er andre til stede.

 

Viftene som følger med er at best akseptabel. De duger for mange, men hvis du vil ha den mer stillegående bør du skifte dem ut.

 

Det er skikkelig vanskelig å bygge i 182, spesielt med mange harddisker, med ledninger som krasjer med strømforsyninga som også er umulig å komme til hvis man har avtagbare ledninger på den.

 

Det kan være småvrient å koble noen av disse kablene, men de er plassert slik at de får optimal kjøling, det er strengt tatt viktigst. Harddiskkabinettet er uansett uttakbart, noe ikke alle andre kabinetter har.

 

At det ikke er plass til vifte nederst gjør sitt at harddiskene blir fine og stekte, og det er bare plass til 6 harddisker hvis man ikke bruker noe fancy 5.25" overgang.

 

Det er en vifte nederst, den er faktisk montert der fra fabrikken. Du trenger bare én 120mm vifte til 4 disker og en PSU. Hvis PSUen har vifte trenger du kanskje ikke den engang.

Om du lurer på å sette en vifte foran diskene har du misforstått, for viften i midten suger luft forfra og blåser den ut bak.

Det er plass til 6 harddisker, er det lite?

Hvis du har behov for flere disker har han som har laget montert 10 disker i RAID i et slikt kabinett.

 

At det er viftehull i toppen er perfekt med tanke på at alle som har en tredjeparts kjøler på cpu kanskje ikke får plass til vifte der, så det blir et ubrukelig åpent hull som trekker til seg støv.

 

Det hullet har jeg aldri likt, siden det strengt tatt ikke var nødvendig. Men det er faktisk ikke verre enn at du flytter viften et annet sted (ned med skjermkortet, det følger med monteringsbraketter) og teiper igjen / plasserer en lydmatte øverst i kabinettet.

Antec P182 har forresten plass til de største Zalman-kjølerene, Themalright Ultra Extreme 120 og Noctua U12-serien. Plass er det nok av.

 

Den fantastiske plastikk-døra forran er rimelig kjip siden man må åpne den for å starte pc-en,

 

Antec har laget en stilren løsning hvor ingen knapper er synlig. Det tar meg ekstremt liten tid å vippe opp døren og trykke på knappen. Vil ikke si det er noe negativt.

Ville ikke kalt den "kjip" siden den faktisk er i alueminium. Opphenget er i plastikk for å minimalisere vibrasjoner i kabinettet. Den har magnetisk åpning og lukking, ville faktisk påstå at det er en av de beste kabinettdørene jeg har sett.

 

og når man bærer kabinettet bøyer den seg hit og dit og jeg er redd den kjekker hver gang.

Min dør har ikke kjekket enda. Hvis du bærer den skikkelig (og ikke etter døren) så skal ikke døren bevege seg i det hele tatt.

 

For å toppe en brukervennlig pc har antec inkludert totalt sklisikre gummiføtter slik at man ikke får rørt kabinettet et cm uten å løfte det fra bakken. Da er det enda godt at kabinettet bare veier 100 kilo.

 

Antec har myke gummiføtter på dette kabinettet for å forhindre at det forplanter vibrasjoner i rommet og øker lydnivået.

Kabinettet er også tungt, fordi at veggene er laget av trelags alueminium-plastikk-alueminium for å dempe lyden maksimalt.

Kabinettet veier 14.1 kg.

 

Hvis du ikke skjønner poenget med et lydløst kabinett, ikke forstår deg på overklokking, ikke har noe snøring på hva en push-pull viftekonfigurasjon er og skal på joggetur med kabinettet ditt, da bør du kanskje kjøpe noe annet.

 

Det er forresten mange andre som liker dette kabinettet, "Den store Antec P180/P182 tråden" har godt over 1000 replies.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

skyter bare inn at hvis du skal ha vifter anbefales Noctua, de har tatt kunsten med stillhet til et overlegent nivå. Jeg har Antec P182 + Noctua NH-U9B og kan ikke høres. Jeg mener, CPU-kjøleren leveres med silikonstrips for vibrasjonsdemping på en 7 dBA-vifte! Kommer garantert å kjøpe kun Noctua fremover.

Lenke til kommentar

Hei alle! Tenkte jeg skulle dele mitt oppsett med dere. Jeg har hatt dette oppsettet i snart 3 år (bortsett fra skjermkortet) og dette har fungert smertefritt.

 

Kontor og HTPC:

> Kabinett - Antec P180

> PSU - Greenerger 400W vifteløst

> CPU - P4 Northwood 2,8GHz (90W)

> CPU-kjøler - Scythe Ninja vifteløs

> HK - ASUS vifteløst

> Kabinettvifter - 2x styrte Nexus (spinner på 600-700rpm)

> HD - Samsung

> GPU - ATI HD2600 vifteløs

> Ekstra vibrasjonsdempende "asfaltplater"

> OS - Win XP

Brukes som kontorPC og HTPC med ekstra kabel til TV'en (full HD). Spiller ikke i det hele tatt, men ser en del film. Kjører encodet 720p, med ca 50% CPU-belastning i timesvis uten noe problemer. Stabil og fin.

 

Jeg har også en liten server, som også er svært stillegående:

> Kabinett - Kubeformet mini-itx. Modifisert til å få inn en 120mm styrt Papst-vifte

> HK - Intel mini-itx

> CPU - Celeron 1,2GHz vifteløs

> PSU - 90w power-brick + internt lite kontrollerkort

> HD - 1x 2.5" IBM til OS og 3x 3.5" Seagate og Samsung (1Tb) til filer

> Ekstra vibrasjonsdempende "asfaltplater"

> OS - ClarkConnect

Denne fungerer som familiens mail- og ftp- og filserver. Oppe 24/7

 

Branmuren min er også litt annerledes:

> HK - WRAP med 3x 100Mbit nettverksporter og 200MHz Geode prosessor

> OS - m0n0wall på CompactFlash

> Ingen vifter eller andre bevegelige deler

 

Alt dette står på kontoret, som har en åpen løsning mot familiens stue og det er ingen som noen gang har klaget på ulyd ...

 

 

Sigmund

Endret av K13
Lenke til kommentar

 

Hei alle! Tenkte jeg skulle dele mitt oppsett med dere. Jeg har hatt dette oppsettet i snart 3 år og dette har fungert smertefritt.

 

Kontor og HTPC:

> Kabinett - Antec P180

> PSU - Greenerger 400W vifteløst

> CPU - P4 Northwood 2,8GHz (90W)

> CPU-kjøler - Scythe Ninja vifteløs

> HK - ASUS vifteløst

> Kabinettvifter - 2x styrte Nexus (spinner på 600-700rpm)

> HD - Samsung

> GPU - ATI HD2600 vifteløs

> Ekstra vibrasjonsdempende "asfaltplater"

> OS - Win XP

Brukes som kontorPC og HTPC med ekstra kabel til TV'en (full HD). Spiller ikke i det hele tatt, men ser en del film. Kjører encodet 720p, med ca 50% CPU-belastning i timesvis uten noe problemer. Stabil og fin.

 

Jeg har også en liten server, som også er svært stillegående:

> Kabinett - Kubeformet mini-itx. Modifisert til å få inn en 120mm styrt Papst-vifte

> HK - Intel mini-itx

> CPU - Celeron 1,2GHz vifteløs

> PSU - 90w power-brick + internt lite kontrollerkort

> HD - 1x 2.5" IBM til OS og 3x 3.5" Seagate og Samsung (1Tb) til filer

> Ekstra vibrasjonsdempende "asfaltplater"

> OS - ClarkConnect

Denne fungerer som familiens mail- og ftp- og filserver. Oppe 24/7

 

Branmuren min er også litt annerledes:

> HK - WRAP med 3x 100Mbit nettverksporter og 200MHz Geode prosessor

> OS - m0n0wall på CompactFlash

> Ingen vifter eller andre bevegelige deler

 

Alt dette står på kontoret, som har en åpen løsning mot familiens stue og det er ingen som noen gang har klaget på ulyd ...

 

 

Sigmund

 

 

Den PCen høres kul ut, kom gjerne med bilder om du har! :)

Siden din CPU er 90W så kan du jo trygt oppgradere til de nye dualcorene fra Intel om du har lyst til det, uten å gå til drastiske tiltak mtp kjøling.

Lenke til kommentar

ikke pröv å lage en maskin som ikke har vifter. Det lönner seg ikke siden for öret lydlöse vifter som silenX vil få systemet utrolig mye kaldere en hvis du dropper vifta helt!

 

En ting som kommer til å bråke uansett hvor mye du pröver å dempe dem er hardiskene, her er SSD det eneste valget vis du ikke vil ha en "Lydlös" maskin.

Lenke til kommentar

Jeg har det oppsettet, litt stress å installere, men fungerer greit, med en Seasonic 430 i nedre kammer og undervoltet nexus hører man det ikke om det er under pulten, har også en undervoltet vifte i hovedkammeret. Et par merkneder dog: Harddsikene r det svakeste leddet, de blir bedre v å ha det i en lyddempet bos, men da ofte varme, og vibrasjoner blir også spredd, mao må harddisken vibrasjonsisoleres. Ditto med selve reserator-tårnet, motoren overører vibrasjon til flaten den står på, med påfølgende lyd, få den vibrasjonsisolert fra underlaget (med liggeunderlag eller noe annet mykt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...