Gå til innhold

Enda billigere bærbar


Anbefalte innlegg

Jeg har XP SP2 på min gamle bærbare P3 med 1Gb ram, og det virker helt ypperlig. Norton har jeg ikke på noen maskin, men ellers har den det meste installert.
Det er totalt uinteressant hva du klarer å få ut av XP, for vanlige brukere er ikke P3 noe godt alternativ. Beklager at jeg er så kategorisk, men dette har vært oppe ørti ganger før, jeg ser ingen grunn til å nok en gang svi av tid på å besvare dette i detalj.

 

Etter erfaring med å kjøre XP på alt fra 600MHz til 2,6GHz tar jeg når som helst en maskin med f.eks P3 på rundt 1Ghz med 2GB ram fremfor en på 2,5GHz med 512MB ram.

 

Det jeg vil frem til er at XP kjører mer enn raskt nok for de aller fleste så lenge man har nok minne og grei disk. Når de bærbare snart går over til SSD-disker vil jeg påstå at 95% av alle bærbarkjøpere hadde blitt veldig fornøyd med ULV-cpu'ene til Intel på litt over 1,2GHz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså er vi ikke ferdig med denne diskusjonen allikevel. Problemet er at det tar rimelig lang tid å etablere en konsensus for hva vanlige folk sliter med, det er alltids noen som tilsynelatende ikke kjenner seg igjen. Ram er ikke alt, hvis du følger med på hvor mye ressurser av CPU diverse prosesser på en XP installasjon tar, så spiser du veldig fort av en P3. Norton alene vil sluke en god del, XP med alle service packs sluker også en del. Hvis du har en printer, så kommer CD gjerne med noen hundre MB software, som følger med når du installerer skriveren. Folk vil gjerne ha Google bar, Guru net, Yahoo bar e.l. på ie, som alene sluker en god del, og det øker eksplosivt når man har fått et par instanser av ie kjørende. Scheduleren i XP er ikke spesielt sterk, så den henger gjerne litt på noen prosesser, denne hengingen kan bli ulidelig på en P3. Så har vi kanskje ad-aware kjørende for å stoppe spyware, og noen flere trays som surrer og går. Det er klart masse RAM hjelper mye, men en stakkars P3 vil veldig fort komme i knestående. Codec'ene man får til XP er heller ikke all verden, så noe så enkelt som å se litt film kan fort bli en litt utrivelig opplevelse. Vanlige folk er ikke bevisste på å unngå alt mulig rammel. Hva entusiaster her inne får ut av XP er i den store sammenhengen da ikke interessant. Jeg vil tro mange vil kjenne seg igjen i at vanlige folk gjerne får trege XP maskiner etterhvert på vesentlig kvassere hardware, var det noe dualkjerne hjalp på så var det vel nettopp å håndtere alt rammelet som samlet seg opp over tid. Mange tror de får ny PC av å dytte inn en rambrikke til, husker jeg hjalp en nabo som hadde dyttet en P3 maskin full av RAM på en win2000 installasjon uten at det hjalp nevneverdig. Jeg endte opp med å bygge en ny maskin til ham med mye kraftigere CPU og 512MB ram og XP, den holder enda.

Lenke til kommentar
Folk som kjører PC-en full av spyware og annet søppel er jo heller ikke typen som lett innstallerer og setter opp en Linux PC - og om de skulle klare det ville de vel fylle den like full av søppel som sinket den også.
Jeg skjønner at du har svært begrenset erfaring med linux. Det er heller ikke snakk om at noen skal installere linux, disse maskinene kommer med linux fra fabrikk. Asus eeepc selges fortsatt kun med linux såvidt jeg vet, selv om den nyeste skal komme med valget mellom XP og linux. En boks med linux ferdig oppsatt vil nok funke greit for mange, det spørs hva du har tenkt å bruke maskinen til.
Lenke til kommentar
Jeg skjønner at du har svært begrenset erfaring med linux. Det er heller ikke snakk om at noen skal installere linux, disse maskinene kommer med linux fra fabrikk. Asus eeepc selges fortsatt kun med linux såvidt jeg vet, selv om den nyeste skal komme med valget mellom XP og linux. En boks med linux ferdig oppsatt vil nok funke greit for mange, det spørs hva du har tenkt å bruke maskinen til.

Jeg installerte min første Linux distro en gang midt på 90 tallet, sist gang var for kanskje ett par år siden (Mandrake 10 tror jeg det var).

Og ja, en ferdig Linux install vil virke fint for de fleste - akkurat slik Win XP gjør. At det kanskje ikke finnes like mye søppel til Linux som til XP vil forandre seg den dagen det er nok av "vanlige" brukere som ikke egner å vedlikeholde noe os.

Lenke til kommentar
At det kanskje ikke finnes like mye søppel til Linux som til XP vil forandre seg den dagen det er nok av "vanlige" brukere som ikke egner å vedlikeholde noe os.
Mulig, men det er vesentlige momenter som taler imot. Spesielt hvordan programmer typisk installeres (fra pakkebrønner), mindre behov for binær kompatibilitet (mindre bloat) og drivermodellen (ligger åpen i kjerna).
Lenke til kommentar
Mulig, men det er vesentlige momenter som taler imot. Spesielt hvordan programmer typisk installeres (fra pakkebrønner), mindre behov for binær kompatibilitet (mindre bloat) og drivermodellen (ligger åpen i kjerna).

Mindre behov for binær kompatibilitet? - forklar.

Og åpen driver modell i kjerna - det er vel en invitasjon til blåskjerm når Creative et co setter igang å skrive drivere ?

Lenke til kommentar
Mindre behov for binær kompatibilitet? - forklar.
Hele software stacken har åpen kildekode, den rekompileres av community for hver release av OS'et, så det er lett å linke inn felles biblioteker dynamisk, dette er meget effektivt med tanke på diskplass, minnebruk og cpu.
Og åpen driver modell i kjerna - det er vel en invitasjon til blåskjerm når Creative et co setter igang å skrive drivere ?
Drivere kommer ikke inn i kjernetreet uten kvalitetskontroll, det nærmeste creative kan gjøre er å åpne spesifikasjoner (hvilket de nå endelig gjorde for X-Fi), eller delta aktivt i utviklingen av linux på lik linje med eksempelvis Intel og IBM, men da underlagt den kontrollen all kildekode i linuxkjernen er.
Lenke til kommentar
Hele software stacken har åpen kildekode, den rekompileres av community for hver release av OS'et, så det er lett å linke inn felles biblioteker dynamisk, dette er meget effektivt med tanke på diskplass, minnebruk og cpu.

Dette høres da ut som samme feil som Windows gjorde før, og vil enten føre til at du må ha nye versjoner av alle programmene dine når du oppgraderer os/kjerne - eller dll helvete "all over". Å tro at alle 3. parts programleverandører vil klare å henge med på distribusjon og oppdateringer helt i takt med ett os er rimlig optimistisk.

 

Drivere kommer ikke inn i kjernetreet uten kvalitetskontroll, det nærmeste creative kan gjøre er å åpne spesifikasjoner (hvilket de nå endelig gjorde for X-Fi), eller delta aktivt i utviklingen av linux på lik linje med eksempelvis Intel og IBM, men da underlagt den kontrollen all kildekode i linuxkjernen er.

Windows har hatt signering av drivere i lang tid, hjalp ikke mye for dem. Og jeg håper IBM og de andre virkelig stiller opp med penger når de ser hvor kostbart det er å kvalitetssikre all software for ett poulært os.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Dette høres da ut som samme feil som Windows gjorde før, og vil enten føre til at du må ha nye versjoner av alle programmene dine når du oppgraderer os/kjerne - eller dll helvete "all over". Å tro at alle 3. parts programleverandører vil klare å henge med på distribusjon og oppdateringer helt i takt med ett os er rimlig optimistisk.
Det er ingenting som hindrer deg i å bruke statisk linking, eller sende med biblioteker, kommersielle aktører gjør det. Din parallell til MS er helt feil.
Windows har hatt signering av drivere i lang tid, hjalp ikke mye for dem. Og jeg håper IBM og de andre virkelig stiller opp med penger når de ser hvor kostbart det er å kvalitetssikre all software for ett poulært os.
Vi snakker ikke om signering, les hva jeg skrev. Så kan du lese GPL. Det er fundamentalt annerledes.
Lenke til kommentar
Vi snakker ikke om signering, les hva jeg skrev. Så kan du lese GPL. Det er fundamentalt annerledes.

 

Signering er også en form for kvaliteteskontroll - derav sammenligningen.

 

Din parallell til MS er helt feil.
- Forklar.

 

så det er lett å linke inn felles biblioteker dynamisk, dette er meget effektivt med tanke på diskplass, minnebruk og cpu.

Jepp, slik tenkte ms rundt windows 95 tider.

Det er ingenting som hindrer deg i å bruke statisk linking, eller sende med biblioteker, kommersielle aktører gjør det

Og slik lærte alle programvareleverandører av bitter erfaring at man måtte gjøre det.

Lenke til kommentar
Signering er også en form for kvaliteteskontroll - derav sammenligningen.
Full kontroll på kildekoden, og signering av en binær fil er to vidt forskjellige ting. Derfor er din sammenligning ikke særlig interessant.
Det er ingenting som hindrer deg i å bruke statisk linking, eller sende med biblioteker, kommersielle aktører gjør det

Og slik lærte alle programvareleverandører av bitter erfaring at man måtte gjøre det.

En linuxdistribusjon leverer mer enn bare OS, og har kildekode til hele software-stacken. Dette betyr at rekompilering for hver versjon er fullt mulig, det er bare helt unntaksvis at brukere har behov for software som ikke følger distribusjonen. Det er helt korrekt at man meget tidlig måtte gi opp dette på MS, mens med linux muliggjør modellen at man kan kjøre meget hyppige release uten problemer med binær kompatibilitet for noen av de store distribusjonene. Ganske sterkt kontrast til Vista.
Lenke til kommentar
Jaja, vi får vel se om Linux endelig klarer å bli noe annet enn ett entusiast os. Jeg gleder meg til den dagen min gamle mor får beskjed på skjermen om at hun nå må rekomilere kjernen.

 

omtrent eneste gangen det skjer er om en skal finne på å legge inn nvidia driverne. og nvidiakorta funker fint i 2D uten, så jeg ser ikke hvordan den situasjonen skal oppstå...

Lenke til kommentar
Altså er vi ikke ferdig med denne diskusjonen allikevel. Problemet er at det tar rimelig lang tid å etablere en konsensus for hva vanlige folk sliter med, det er alltids noen som tilsynelatende ikke kjenner seg igjen. Ram er ikke alt, hvis du følger med på hvor mye ressurser av CPU diverse prosesser på en XP installasjon tar, så spiser du veldig fort av en P3. Norton alene vil sluke en god del, XP med alle service packs sluker også en del. Hvis du har en printer, så kommer CD gjerne med noen hundre MB software, som følger med når du installerer skriveren. Folk vil gjerne ha Google bar, Guru net, Yahoo bar e.l. på ie, som alene sluker en god del, og det øker eksplosivt når man har fått et par instanser av ie kjørende. Scheduleren i XP er ikke spesielt sterk, så den henger gjerne litt på noen prosesser, denne hengingen kan bli ulidelig på en P3. Så har vi kanskje ad-aware kjørende for å stoppe spyware, og noen flere trays som surrer og går. Det er klart masse RAM hjelper mye, men en stakkars P3 vil veldig fort komme i knestående. Codec'ene man får til XP er heller ikke all verden, så noe så enkelt som å se litt film kan fort bli en litt utrivelig opplevelse. Vanlige folk er ikke bevisste på å unngå alt mulig rammel. Hva entusiaster her inne får ut av XP er i den store sammenhengen da ikke interessant. Jeg vil tro mange vil kjenne seg igjen i at vanlige folk gjerne får trege XP maskiner etterhvert på vesentlig kvassere hardware, var det noe dualkjerne hjalp på så var det vel nettopp å håndtere alt rammelet som samlet seg opp over tid. Mange tror de får ny PC av å dytte inn en rambrikke til, husker jeg hjalp en nabo som hadde dyttet en P3 maskin full av RAM på en win2000 installasjon uten at det hjalp nevneverdig. Jeg endte opp med å bygge en ny maskin til ham med mye kraftigere CPU og 512MB ram og XP, den holder enda.

 

At maskinen er kraftig nok til å drive xp lett og fungere utmerket til lett bruk skulle være tull å diskutere.

 

Selve en duron 800mhz med 384 mb ram driver xp greit, fungerer uten problem til Uni micro, open Office, Office pakka, til og med photoshop 7.0 går greit, en får til og med lest HW uten nevneverdige problemer.

 

Er selv mer i tvil på byggekvaliten.

Lenke til kommentar
At maskinen er kraftig nok til å drive xp lett og fungere utmerket til lett bruk skulle være tull å diskutere.

 

Selve en duron 800mhz med 384 mb ram driver xp greit, fungerer uten problem til Uni micro, open Office, Office pakka, til og med photoshop 7.0 går greit, en får til og med lest HW uten nevneverdige problemer.

En Duron er direkte sammenlignbar med P3, og min påstand er at det ikke vil være å anbefale for en gjennomsnittsbruker. At den er kraftig nok til at du kan kjøre XP greit på den har aldri vært benektet. Dette begynner også å dra rimelig off-topic, siden laptopen i artikkelen faktisk har en 2GHz Celeron, diskusjonen vi nå har er mer relevant for de nye umpc maskinene. Asus eeepc hvor noen eksempelvis har Celeron nedklokket til 600MHz. De nye Atom prosessorene til Intel og C7 fra Via er også relevante her. På generelt grunnlag mener jeg forbrukere bør frarådes å kjøre XP på disse, siden de for svært mange vil oppleves som for svake. Openoffice er irrelevant i denne sammenheng, siden den kommer fra GNU/Linux, og dermed følger en kultur hvor man ikke belaster verken minne eller CPU med mindre du eksplisitt skrur det på. MS Office derimot legger beslag på ressurser umiddelbart etter installasjon, og oppleves blant annet derfor som responsiv.
Lenke til kommentar
Zepto gir seg ikke og lanserer nå en bærbar PC til 2600 kroner.

 

 

 

Les mer

 

Hardware.no begynner å bli et talerør for Zepto virker det som om. Denne "nyheten" har ingen nyhetsverdi i det hele tatt, Komplett har kjørt en Fujitsu Siemens maskin til 3495,- m/ 120 gb, win xp/vista og wlan - dette skrev dere ikke om.

Nå skal jeg ikke si det for skråsikkert, men dette er den billigste norske (tastatur og salgssted) pcen man får kjøpt i dag. Jeg mener det er en nyhet. HW.no også har skrevet artikler om flere produsenter (MSI, ASUS, Dell, Fujitsu Siemens) som har laget billige bærbare maskiner.

 

Sjekk kildene dine før du kommer med slikt vås.

 

http://www.hardware.no/artikler/enda_billigere_baerbar/50761 "Enda billigere bærbar PC" 15e april

 

http://www.hardware.no/artikler/baerbar_la...halv_tera/49630 "Bærbar lagrer halv tera" 12e ars

 

http://www.hardware.no/artikler/baerbar_til_under_3000/48275 "bærbar til under 3000" 7e feb'

 

Da jeg søkte på "komplett" i søkefeltet kom det ikke opp noen artikler som er knyttet til komplett.no i 2008, siste artikkelen ang. komplett.no (som for øvrig er nordens største nettbutikk) er fra 8e nov "Rapport fra innsiden".

 

Jeg syntes bare det er litt rart at lille zepto får så mye mediadekning her på hardware.no

 

Så før du begynner å avfeie ting som vås bør du kanskje sjekke dine kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...