Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg ?


Anbefalte innlegg

I det siste har viften på min bærbare datamaskin oppført seg rart, den har laget ulyder som gikk over etter noen sekunder. Men idag virket det som om den hadde fått nok. Når jeg satt å spilte fryste alt seg, og jeg fikk blåskjerm. Til slutt skrudde PC-en seg av, og når jeg prøver å skru den på igjen får jeg bare grå-skjerm.

 

Har hatt PC-en i snart 1,5 år og lurer på hva rettigheter jeg har når det kommer til reperasjon? Er dette noe som garantien burde dekke?

 

Ett par saklige ting er

-Kjøpt på computercity.no

-Har ikke mistet den ned. Brukt som skole pc, men har alltid hatt den i pc sekk.

-Kjøpte ikke med noe "ekstra" forsikringer o.l

Endret av Shadow2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det siste har viften på min bærbare datamaskin oppført seg rart, den har laget ulyder som gikk over etter noen sekunder. Men idag virket det som om den hadde fått nokk. Når jeg satt å spilte fryste alt seg, og jeg fikk blåskjerm. Til slutt skrudde PC-en seg av, og når jeg prøver å skru den på igjen får jeg bare grå-skjerm.

 

Har hatt PC-en i snart 1,5 år og lurer på hva rettigheter jeg har når det kommer til reperasjon? Er dette noe som garantien burde dekke?

 

Ett par saklige ting er

-Kjøpt på computercity.no

-Har ikke mistet den ned. Brukt som skole pc, men har alltid hatt den i pc sekk.

-Kjøpte ikke med noe "ekstra" forsikringer o.l

 

 

Vet ikke hvor lang Garanti tid de opererer med men du har 5år's reklamasjon.

Lenke til kommentar

Du har 5 års lovsatt reklamasjonsrett. Denne gjelder kun hvis du som kunde ikke har påført den en "ytre påvirkning" eller har behandlet den uaktsomt.

 

For å kunne si mer om saken din vil gå på reklamasjonsretten vil jeg at du skal snu opp ned på PC-en og sjekke luftinntakene til viften. Hvis dem er full av støv og dritt så har du rett og slett ikke rengjort PC-en din og vifta har sannssynligvis tatt kvelden av den grunn.

 

Har du hatt PC-en ofte på fanget, eller på dyna di i senga etc?

Lenke til kommentar

Har sett på viften uten ifra med kraftig lys, ser ingen tegn til støv. PC-en har for det meste stått på hardt underlag, har vel hendt at jeg har hatt PC-en i fanget, men ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig?

Endret av Shadow2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du har reklamasjon ja, MEN siden det er over 6 måneder siden du kjøpte maskinen er det du som må bevise at du ikke har påført noe ytre busemekk. Ikke nekelt å bevise det om de du kjøpte av står på sitt, men det er sjokksikringer inni maskinen som burde hjelpe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Sjokksikring, hvor finner man den ?

 

 

Lol, det er noe som finnes inni maskinene (vil jeg nå tro), ikke noe du selv skal tukle med. Det ble i alle fall brukt i mobiltelefoner en stund, men ble vel fjernet derfra fordi de ble utløst og gjorde at mobiler som ellers funket ikke fungerte lenger pga sikringene. Så er ikke sikkert det brukes lenger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Vil anbefale trådstarter ikke å henge seg opp i bevisspørsmål; det forventes i praksis ikke at den jevne forbruker skal sannsynliggjøre annet enn at det foreligger en mangel. Din "bevisbyrde" er oppfylt om viften ikke går og verkstedet ikke finner noe som tyder på at det er din feil. Slapp av og reklamer! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...