asbjornu Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Utseende er kun én del av et design. Selv kunne jeg godt tenkt meg å kjøre OSX på min laptop. Men nå er det slik at jeg har tittet litt på MacBook og MacBook Pro og joda - det ser ganske bra ut. Men det er ikke uten grunn at AppleCare koster 3 ganger så mye som serviceordningene til Lenovo. Maskinene er rett og slett for veike, det vil si at byggekvaliteten ikke er god nok. Helt enig i at utseendet kun er én del av et design og det er vel nettopp derfor jeg trekker frem Apple sine maskiner, fordi de ikke bare ser bra ut. De har også et helt fantastisk funksjonellt design som nesten ikke kan matches av noen av sine PC-fettere. Men jeg stusser litt over uttalelsen «maskinene er rett og slett for veike». Har du erfaring med det selv? Hvis ikke, hvor drar du den slutningen fra? Ja, Apples maskiner går i stykker og ja, AppleCare er dyrt. Men AppleCare er kun en utvidet serviceordning som går over det du har krav på etter forbrukerkjøpsloven i Norge og slett ikke nødvendig å kjøpe. Har du tenkt til å kaste maskinen i bakken slik at aluminiumen bøyer seg er det helt klart nødvendig, men ikke ellers. Det sier seg nesten selv at byggekvaliteten til Apples maskiner ikke er dårlig. Det er omtrent de eneste maskinene du får som er bygget av metall. Alt annet er plastic fantastic så langt øyet kan skue. Det er riktignok en annen og bedre type plast i ThinkPad enn eksempelvis Dell, men det er like fullt plast som alltid vil være et mindre robust materiale enn aluminium. Men jeg ønsker ikke å stille i et møte og bli betraktet som en "applefanboy". Selv om dette er bra produkter er image'n et problem. Det problemet har man ikke med Thinkpad. Jeg skal glatt innrømme at årsaken til at jeg ikke kjøpte iPhone sist er pga image - den gir feil signal når det gjelder meg. Ehm, javel. Jeg tror jeg er glad for at jeg ikke er en kollega av deg, for der det gir "feil image" å ha de beste datamaskinene penger kan kjøpe har ikke jeg lyst til å jobbe. Men for MacBook Pro er hovedproblemet byggekvaliteten. Den er rett og slett ikke god nok. Jeg har også fulgt med i Appleforum hvor apple's egne brukere uttaler seg - og får man problemer fremstår ikke Apple som den beste partneren. Skulle OSX derimot dukke opp på Thinkpads - ja da begynner vi å snakke fugl. Byggekvaliteten i Apples maskiner er helt uovertruffen. Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at retur- og serviceordningen deres har et stykke å gå (selv om min erfaring med service på Apple-utstyr er helt plettfri), men kvaliteten på det du kjøper er det ingenting å si på. Det er kvalitet i alle ledd, helt ned til fontene som blir rendret i det (etter min mening) beste operativsystemet som er å oppdrive. OS X på noe annet enn Apple-hardware kommer vi nok aldri til å se. «Dessverre» ville jeg normalt sagt, men OS X på ThinkPad er jeg glad for at aldri kommer til å bli mulig. Thinkpad ser da mye bedre ut enn feminine og runde Macbook, men deg om det. De tynneste thinkpadene er blant de feteste som er. Det er smak og behag, selvsagt. Men hvordan de kan klare å lage en datamaskin uten én eneste ren flate, ikke én centimeter uten en bulk, hump, knapp, lys, diode eller dippedutt, er for meg helt ubegripelig. Ikke en gang utsiden av maskinene har en ren og pen flate. Det er klistremerker og logoer og humper og bulker over alt.
Brukerkonto inaktiv Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeg venter på en ny generasjon MacBook Pro som jeg er sikker på vil holde bedre standard når det gjelder chassis Det jeg mener med svakheter har ikke noe med å slippe den i gulvet å gjøre, Det har med svakheter i plasten (spesielt skruefestene på MacBook), området rundt tastaturet på MacBook pro, og flimsy "skjermlokk" på begge. Dersom man har et noenlunde nøytralt forhold til MacBook plasserer de seg vel et sted midt imellom ok konsumentmaskiner og thinkpad. Jeg er nokså overbevist om at økt bruk av metall slik det er gjort på MacBook Air vil gjøre at neste design-generasjon av disse maskinene vil komme mye nærmere thinkpad i byggekvalitet. Jeg vil gjerne understreke at jeg LIKER MacBook Pro - men etter å ha testet 15" og 17" (nei jeg har ikke eid de - og ja jeg har testet de) er det min oppfatning at de nåværende promodellene ikke er gode nok rent byggeteknisk, og det er årsaken til at jeg ikke har falt for fristelsen. Som med alle andre produkter finns det selvsagt flere ankepunkter - varme og batteritid er én ting og Apple's låsing av iPhone mot operatør er en annen. Men dette var ikke poengene her. Og jodda - man kan kjøre Leopard på Thinkpads. Thinkpad T40 (fra 2003) kan kjøre 10.5.2 (man må sannsynligvis endre whitelist for wifikort og bytte dette). Man kan også kjøre T43, T60 og T61 med Leopard, men jeg har ikke sett de kjørt med X300 enda. Jeg vurderer selv å teste OSX på gammel Thinkpad for morro (men ender nok opp med Gentoo) - vil selvsagt kjøpe OSX lisens dersom det fungerer ;o) Når det gjelder "imageregler" - er det ikke noe man styrer selv. For å gi noen illustrasjoner på ting man ikke bør gjøre: - Stå med VIFklanen og heie på Enga i LYNdrakt - Brudekjole i begravelse - Porsche når man selger fonds og reklamerer med lave omkostninger - Afroamerikaner i KKK-drakt - Revisor med rolex/cartièr på håndleddet og som ankommer i aston martin - Naken på slottbalkongen 17.mai under barnetoget Det handler om ting som er enten uakseptable eller ukloke. Det er et dårlig signal overfor en kunde/klient med middels økonomi å f.eks flashe rikdom - det får kunden til å føle seg uvel/tro at det du selger er dyrt/at du er en snobb. Et annet eksempel er å gå i en utslitt dress i et møte (manglende respekt for kunden) eller en fancy svindyr dress som får kunden til å føle seg utilpass. Derfor tar man hensyn til omgivelsene - selv om man har en litt annen smak/preferanse. Jeg forholder meg til omgivelsene - og lot være å kjøpe iPhone som for meg er et perfekt produkt. Det må sikkert du også gjøre - om Thinkpad blir sett på som sedat i ditt miljø Det er vel ingen tvil om at både Thinkpads og MacBooks er bra designerprodukter - men de retter seg mot forskjellig publikum. Endret 15. april 2008 av omaha
k-ryeng Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Først - når det gjelder plasseringen av Ctrl/Fn-tasten er den helt grei - det er en vanesak, og går svært fort å venne seg til. Det er mange som har voldtatt tastaturene *_*MYE*_* mer, med plassering av andre taster, f.eks. at man må trykke Fn for å få tilgang til Home/End-tastene. Når det gjelder utseendet, tror jeg alle som kritiserer det ikke har _brukt_ en Thinkpad. Det er enkelt, stilrent, ikke noe jåleri og ikke minst funksjonelt! Jeg kjører nå Thinkpad T40p på femte året, og kommer nærmest garantert til å velge Thinkpad igjen. Eneste oppgradering har vært 1GB ekstra minne og et nytt batteri, mest for å få den litt mindre. Ja, den kostet flesk da jeg anskaffet den i 2003, men jeg har hatt en utrolig bra maskin i fem år. Ikke prøv å få meg til å tro at jeg ville vært like fornøyd med en Acer eller Dell, og sannsynligvis ikke HP heller. Jeg har eid to Dell-maskiner tidligere, og de er latterlige til sammenlikning. Ikke minst gjelder det kundeservicen, men det er en helt annen sak. Det er dog utrolig trist at X300 ikke har støtte for skikkelig docking. Det utelater nok meg som X300-eier, antar det blir en T61p el.l. når jeg en gang må skifte ut min kjære T40p.
Slikape Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Thinkpad ser da mye bedre ut enn feminine og runde Macbook, men deg om det. De tynneste thinkpadene er blant de feteste som er. Det er smak og behag, selvsagt. Men hvordan de kan klare å lage en datamaskin uten én eneste ren flate, ikke én centimeter uten en bulk, hump, knapp, lys, diode eller dippedutt, er for meg helt ubegripelig. Ikke en gang utsiden av maskinene har en ren og pen flate. Det er klistremerker og logoer og humper og bulker over alt. humper og bumper over alt? stilren i sammenslået tilstand hotness
zotbar1234 Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Først - når det gjelder plasseringen av Ctrl/Fn-tasten er den helt grei - det er en vanesak, og går svært fort å venne seg til. Dette er et veldig dårlig argument for en layoutmessig designfeil. ThinkPads, så vidt jeg vet, er de eneste som begår denne tabben. Det verste av alt er at det ikke går an å remappe Fn-tasten til Control og omvendt (Fn-kombinasjoner håndteres av BIOS). Den beste brukbare løsningen jeg fant var å mappe Ctrl til CapsLock. Det er mange som har voldtatt tastaturene *_*MYE*_* mer, med plassering av andre taster, f.eks. at man må trykke Fn for å få tilgang til Home/End-tastene. Det at andre begår mer graverende feil er ingen unnskyldning.
ATWindsor Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 Først - når det gjelder plasseringen av Ctrl/Fn-tasten er den helt grei - det er en vanesak, og går svært fort å venne seg til. Det er mange som har voldtatt tastaturene *_*MYE*_* mer, med plassering av andre taster, f.eks. at man må trykke Fn for å få tilgang til Home/End-tastene. Når det gjelder utseendet, tror jeg alle som kritiserer det ikke har _brukt_ en Thinkpad. Det er enkelt, stilrent, ikke noe jåleri og ikke minst funksjonelt! Jeg irriterer meg fotsatt over plasseringen etter å ha brukt en thinkpad i over ett år. Om man kun bruker den så er det sikker fint, har man derimot en liten maskinpark og bruker det bærbare tastaturet mest på reise, så er det mer styr. Videre er designet relativt funksjonelt, men har sine feil, noen ting er bedre enn en macbook, andre ting er verre. (funksjonalitetsmessig) AtW
JohndoeMAKT Skrevet 15. april 2008 Skrevet 15. april 2008 (endret) Helt enig i at utseendet kun er én del av et design og det er vel nettopp derfor jeg trekker frem Apple sine maskiner, fordi de ikke bare ser bra ut. De har også et helt fantastisk funksjonellt design som nesten ikke kan matches av noen av sine PC-fettere. Det kan godt være, men jeg vil påstå et Thinkpad går under en av de "noen". Jeg har allerede nevnt uforandret tastatur og du har trackpoint, thinklight, på min T22 er det dobbeltlåser som likevel kan åpnes med én hånd, batteristatuslys synlig på akkurat samme plass både i åpen og lukket tilstand, Skjerm innsynket i lokket slik at støv og annet vanskelig kommer inn i lukket tilstand, tidligere modeller hadde komplimentære utskjæringer i lokk/base for ekstra stivhet i lukket tilstand, drenering fra tastatur, ultrabase docking som låses til maskinen, ultrabay hvor du kan putte inn alt fra optisk stasjon til ekstra disk til ekstra batteri til seriell/parallellporter til numtaster som dette: Er det et laptopdesign som er funksjonelt vil jeg påstå at det er Thinkpads. Det sier seg nesten selv at byggekvaliteten til Apples maskiner ikke er dårlig. Det er omtrent de eneste maskinene du får som er bygget av metall. Alt annet er plastic fantastic så langt øyet kan skue. Det er riktignok en annen og bedre type plast i ThinkPad enn eksempelvis Dell, men det er like fullt plast som alltid vil være et mindre robust materiale enn aluminium. Det er om du ser bort fra at Thinkpads har vært forsterket med karbonfiberkompositter, magnesium og titan både i de ytre veggene og i roll cages i lokk og base, og slik har det vært i mange år. Dette er selvsagt dyrt, men tas igjen i styrke/vekt. EDIT: Jeg glemte selvsagt metallhengsler som jeg tror er i aluninium. Endret 16. april 2008 av JohndoeMAKT
asbjornu Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 Jeg er nokså overbevist om at økt bruk av metall slik det er gjort på MacBook Air vil gjøre at neste design-generasjon av disse maskinene vil komme mye nærmere thinkpad i byggekvalitet. Jeg vil gjerne understreke at jeg LIKER MacBook Pro - men etter å ha testet 15" og 17" (nei jeg har ikke eid de - og ja jeg har testet de) er det min oppfatning at de nåværende promodellene ikke er gode nok rent byggeteknisk, og det er årsaken til at jeg ikke har falt for fristelsen. Jeg har brukt både Thinkpad og Mac i arbeidssammenheng og kan ut fra det lett konkludere med at Mac både har det beste designet -- utseendemessig og funksjonelt -- samt den høyeste byggekvaliteten. Og jodda - man kan kjøre Leopard på Thinkpads. Man kan i praksis kjøre Linux på Xbox også, men det er ikke dermed sagt at det er greit. Man mister garantien (på Xbox) og får ingen support. Det er ikke akkurat et alternativ i arbeidssammenheng, og er derfor ikke vits å nevne i en slik diskusjon. Når man kan kjøpe OS X i butikken og innstallere på en hvilken som helst PC, da kan vi snakke. Jeg forholder meg til omgivelsene - og lot være å kjøpe iPhone som for meg er et perfekt produkt. Det må sikkert du også gjøre - om Thinkpad blir sett på som sedat i ditt miljø Jeg jobber heldigvis et sted der både Thinkpad, DELL og Mac er anerkjente og helt greie maskiner. Men det er ingen tvil om at det er Mac som får mest (positiv) oppmerksomhet. Først - når det gjelder plasseringen av Ctrl/Fn-tasten er den helt grei - det er en vanesak, og går svært fort å venne seg til. Det er mange som har voldtatt tastaturene *_*MYE*_* mer, med plassering av andre taster, f.eks. at man må trykke Fn for å få tilgang til Home/End-tastene. Etter å ha brukt Thinkpad i arbeidssammenheng i over tre år må jeg si meg diametralsk og kronisk uenig. Det går ikke svært fort å venne seg til. Når det gjelder utseendet, tror jeg alle som kritiserer det ikke har _brukt_ en Thinkpad. Det er enkelt, stilrent, ikke noe jåleri og ikke minst funksjonelt! Enig i at det er enkelt, men det er ingenting stilrent over bingo-designet der og funksjonelt blir det heller ikke når taster er plassert tilnærmet tilfeldig på tastaturet. humper og bumper over alt? Ja, der er det humper og dumper over alt. Designet på utsiden av maskinen plages av hengslene, logoen er en utstemplet fargerik og glorete sak, det er en haug med meningsløse lysdioder på toppen av lokket, og bildet av maskinen i oppslått tilstand taler for seg selv. Det ser ut som om maskinen er kastet ihop av en blind ingeniør på femti meters hold. Det er designirregulariteter over alt. Kanter som ikke har noen som helst funksjon, linjer som avbrytes uten noen som helst grunn, sprekker der det ikke skal være det og en fargebruk som gjør at maskinen ser ut som et juletre.
Skavold Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 (endret) Fn/Ctrl-plasseringen er det ikke vits å krangle om en gang. Noen liker mora, andre liker datra. Personlig liker jeg at Fn-tasten er ytterst. Hva mener du med taster tilfeldig plassert? Tastaturene til ThinkPad har vært uforandret i mange år, fordi det fungerer ypperlig. Man trenger f. eks. ikke benytte seg av Fn-kobinasjoner for å få noe så enkelt som Home/End-funksjonen. Edit: Design er også meningsløst å krangle om. Jeg klarer ikke i det hele tatt se hvor disse funksjonsløse kantene og humpene og dumpene skal være hen. ThinkPad-designet er vel det mest gjennomtenkte laptopdesignet på markedet, spør du meg. Endret 16. april 2008 av OML
Brukerkonto inaktiv Skrevet 16. april 2008 Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg har brukt både Thinkpad og Mac i arbeidssammenheng og kan ut fra det lett konkludere med at Mac både har det beste designet -- utseendemessig og funksjonelt -- samt den høyeste byggekvaliteten. Designet på utsiden av maskinen plages av hengslene, Det ser ut som om maskinen er kastet ihop av en blind ingeniør på femti meters hold. Det er designirregulariteter over alt. Kanter som ikke har noen som helst funksjon, linjer som avbrytes uten noen som helst grunn, sprekker der det ikke skal være det og en fargebruk som gjør at maskinen ser ut som et juletre. Eksempel på velkjent problem med sprekkdannelser i plasten på MacBooks. Også godset rundt skruene på siden er "sprekksoner". Skulle jeg gjette har dette med materialvalg og støpeprossess å gjøre - dvs spenninger oppstår som følge av forskjell i de termiske egenskapene i plasten og skruene. Ved vridning (f.eks ved at man holder maskinens hjørne med én hånd) øker belastningen og det sprekker. Når det gjelder MacBook Pro har det vært problemer med sprekker i plasten i hjørnene "mellom" skjerm og tastatur, dårlige hengsler, harddisker som ryker (lett å bytte....på en thinkpad), batterier som sveller, skjermen, høy temperatur (tempen senkes ca 15grader ved bytte av coolingpaste) osv. Her er en lenke til ETT nettsted som tar for seg problemer med Apple's produkter, og her er en video Sprekkene du kritiserer på ThinkPad - de er en del av designet - er ikke en konstruksjonsfeil. Beskyttelsen av skjermen er god på en Thinkpad. Derfor bruker man også solide hengsler som bidrar til at konstuksjonen er stabil. Det er også kanter - Blant annet på grunn av at det er en solid ramme rundt skjermen - funksjonelt er disse kantene der for at volumet av en sammenslått maskin skal være mindre mens styrken er ivaretatt. Det er også kanter rundt tastaturet fordi det er godt nedsenket slik at det ikke er kontakt mellom skjerm og tastatur under transport. Apple selger forøvrig microfiberkluter som kompenserer LITT for dette - mellomleggspapir? Jeg sier ikke at man ikke kan få problemer med en thinkpad også - men jeg kan ikke huske å ha sett mange referanser til dette med unntak av at loddingen for "rambrakett" nr 2 løsnet på T30 og noen T21modeller som følge av designfeil - Ram'en henger og ved lang tids vibrasjoner osv. (Garantisak). Man kan selvfølgelig ha de oppfatninger man måtte ønske av forskjellige produkter - men det er kanskje greit å få med seg at dette er nettopp oppfatninger - ispedd endel fakta? Du deler helt sikkert din oppfatning med mange andre (delvis med meg også). Når du uttaler ...at Mac både har det beste designet -- utseendemessig og funksjonelt -- samt den høyeste byggekvaliteten er vel dette bare din oppfatning? Det er vel ikke faktum du presenterer? Endret 16. april 2008 av omaha
asbjornu Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Jeg klarer ikke i det hele tatt se hvor disse funksjonsløse kantene og humpene og dumpene skal være hen. ThinkPad-designet er vel det mest gjennomtenkte laptopdesignet på markedet, spør du meg. Jeg har prøvd å fremheve de kantene, sprekkene og dumpene jeg kan se av det lavoppløste bildet i denne ene vinkelen: Eksempel på velkjent problem med sprekkdannelser i plasten på MacBooks. Joda, men ikke Pro, som er laget av aluminium. Jeg burde selvsagt skrevet "MacBook Pro" hele tiden, men da jeg har snakket om bruk av aluminium trodde jeg det gav seg selv. Når det gjelder MacBook Pro har det vært problemer med sprekker i plasten i hjørnene "mellom" skjerm og tastatur, dårlige hengsler, harddisker som ryker (lett å bytte....på en thinkpad), batterier som sveller, skjermen, høy temperatur (tempen senkes ca 15grader ved bytte av coolingpaste) osv. Problemene med sprekker i plasten på MacBook Pro har jeg ikke hørt om. Det er ikke mye plast å snakke om på den maskinen og tilfellene av sprekker tror jeg ikke er noe høyere der enn den er på Thinkpad. Å bytte harddisken i MacBook Pro er nøyaktig like enkelt som i en Thinkpad. Har du prøvd? Batteriene i MacBook Pro er forøvrig de samme som benyttes i Sony Vaio, enkelte bærbare fra DELL og en rekke andre bærbare PC-er. Det eneste jeg kan gi deg rett i er høy temperatur, men dette kommer mye av at de leder varmen fra prosessoren ut i chassiset, samt at kjølepastaen ikke alltid smøres på i optimal mengde (det er ofte for mye). Sprekkene du kritiserer på ThinkPad - de er en del av designet - er ikke en konstruksjonsfeil. Ikke alle sprekkene er en del av designet, men mange av de som er det er helt meningsløse. Se bildet ovenfor. Når du uttaler ...at Mac både har det beste designet -- utseendemessig og funksjonelt -- samt den høyeste byggekvaliteten er vel dette bare din oppfatning? Det er vel ikke faktum du presenterer? Det er selvsagt min mening, ja. Jeg kan ikke fremlegge så mange andres meninger enn mine egne.
Brukerkonto inaktiv Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 (endret) For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at det bildet du har markert på ikke er en X300. Det er vel strengt tatt irrelevant for en MacBook Pro eier om andre har samme problemet med batteriene? De kjøper et Appleprodukt og ikke en Sony eller en dell? Harddiskcrash har vært behørig omtalt i pressen og i brukerforum. Det samme gjelder maskiner som "dør" og nettverksproblemer. Problemet med hengsler som ikke holder skjermen oppe finner jeg også andre steder. Jeg finner også referanser andre steder til skjermproblemer - både sprukket/skjev skjerm og panelfeil. Moo er også vel beskrevet rundt omkring (dårlig mekanisk løsning på vifteoppheng - smøring påkrevet)? Du kan da ikke for alvor mene at det er like enkelt eller enklere å skifte harddisk på en MacBook pro?? http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-67760.html http://www.extremetech.com/slideshow/0,120...a=205857,00.asp For de som ikke gidder å åpne pdf og lese side 61-64 fra Lenovo: Man må løsne 1 skrue på thinkpad'en.... Man bryter da vitterlig også garantien til Apple om man gjør dette selv? Å bytte keyboard er også enklere på en Thinkpad (5 skruer). Poenget mitt var egentlig ikke å hakke på MacBook / Pro - jeg liker Pro godt. Jeg hadde planer om å kjøpe en og det er derfor jeg etter evne har gjort litt hjemmelekser på den og testet den litt. Jeg har fortsatt det inntrykk at maskinen er lekker og høyt spec'et. Den tekniske kvaliteten ikke er god nok ETTER MITT SYN. Her må man også ta pris og service i betraktning, Jeg TROR at kvaliteten vil være vesentlig bedre på neste generasjon, og at jeg da vil finne maskinene så gode at de blir attraktiv for meg. Jeg har forøvrig tillatt meg å ettergå mine påstander om MacBook og jeg har funnet at én av mine påstander mangler fundament. Det gjelder "hairline crack" i hjørnene mot skjermen - jeg kan ikke se at dette er et problem med MacBook Pro. Endret 17. april 2008 av omaha
zotbar1234 Skrevet 17. april 2008 Skrevet 17. april 2008 Fn/Ctrl-plasseringen er det ikke vits å krangle om en gang. Noen liker mora, andre liker datra. Personlig liker jeg at Fn-tasten er ytterst. Man må krølle lillefingeren mer for å treffe Ctrl-tasten på en ThinkPad (ift. Fn-tasten). Altså, det er mer anstrengende for musklene. Dette har ingenting med personlige preferanser å gjøre. Kombinert med hyppig emacsbruk, må nok Ctrl flyttes et annet sted. Akkurat hvor er en personlig smak.
Skavold Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Jeg krøller ikke lillefingeren når jeg bruker Ctrl-tasten på min laptop ...
zotbar1234 Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg krøller ikke lillefingeren når jeg bruker Ctrl-tasten på min laptop ... Det er en veldig bra historie om dette fra en sovjetisk flyfabrikk. Fabrikken hadde ansvaret for å sette sammen fly. Og det gikk kjempefint en veldig god stund. Plutselig får konstruktørbyrået som hadde designet en av flytypene et brev fra fabrikken, hvor de blir bedt om å redesigne en blokk. Årsaken til dette er visstnok at det ikke er mulig å sette den blokken sammen, da et menneske ikke kommer til, rett og slett. Ingeniørene hos konstruktørbyrået klør seg i hodet en liten stund og sender et svar, der de stiller det opplagte spørsmålet -- men hvordan i alle dager har dere greid å sette sammen disse flyene fram til nå? Jo, det viser seg at de hadde en mekaniker som hadde brukket hånden og armen i sin tid som ikke grodde sammen riktig, slik at armen var skjev og nettopp han kunne komme til akkurat i den blokken. Men nå hadde vedkommende pensjonert seg, og det ikke lenger var mulig å sette de flyene sammen. Hvor vil jeg hen? Jo, jeg kan ikke skjønne hvordan du greier å trykke C-x C-s på det tastaturet uten å komplett forvrenge håndleddet. Bytte om på Fn og Ctrl ville ha løst det problemet.
MeFF Skrevet 27. mai 2008 Skrevet 27. mai 2008 Jeg krøller ikke lillefingeren når jeg bruker Ctrl-tasten på min laptop ... Det er en veldig bra historie om dette fra en sovjetisk flyfabrikk. Fabrikken hadde ansvaret for å sette sammen fly. Og det gikk kjempefint en veldig god stund. Plutselig får konstruktørbyrået som hadde designet en av flytypene et brev fra fabrikken, hvor de blir bedt om å redesigne en blokk. Årsaken til dette er visstnok at det ikke er mulig å sette den blokken sammen, da et menneske ikke kommer til, rett og slett. Ingeniørene hos konstruktørbyrået klør seg i hodet en liten stund og sender et svar, der de stiller det opplagte spørsmålet -- men hvordan i alle dager har dere greid å sette sammen disse flyene fram til nå? Jo, det viser seg at de hadde en mekaniker som hadde brukket hånden og armen i sin tid som ikke grodde sammen riktig, slik at armen var skjev og nettopp han kunne komme til akkurat i den blokken. Men nå hadde vedkommende pensjonert seg, og det ikke lenger var mulig å sette de flyene sammen. Hvor vil jeg hen? Jo, jeg kan ikke skjønne hvordan du greier å trykke C-x C-s på det tastaturet uten å komplett forvrenge håndleddet. Bytte om på Fn og Ctrl ville ha løst det problemet. Kan se meg enig i at å ha fn tasten helt til venstre er meget uvant til å begynne meg. Det har jeg selv erfart. Synes faktisk det var svært irriterende. Men etter litt bruk blir det helt naturlig. Nå trykker jeg alltid feil ved bruk av andres maskiner... For å beskytte Thinkpad sitt rykte, kan jeg si såpass at jeg aldri kommer til å velge en annen produsent. Jeg har brukt så og si alle andre produsenters PCer over en lengre periode, og til nå kan ingenting sammenliknes med min x60s. Utseende er stilrent og kanskje litt "gammeldags", men det er det som gjør en Thinkpad til nettopp en Thinkpad. Anyway, smaken er som baken, den er todelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå