Gå til innhold

Problemer med at jeg ikke får rettigheter til å endre filer i bilioteket


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne byttet ut en fil i bilioteken på macen min som kjører OSX leopard , men hvær gang jeg prøver å legge inn den nye filen får jeg bare opp handlingen kan ikke fullføres fordi du ikke har tilstrekelige tilgangsrettigheter for noen av objektene .. Dette er da min egen private maskin som bare blir brukt av meg , og ingen andre .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe flink til dette med terminal og den slaks , men jeg skal altså det flytte da en fil jeg har liggende på skrivebordet til mappen HAL som ligger i plug in mappen som ligger i audio mappen som da ligger i bilioteket . Den skal altså det bytte ut en fil som ligger i HAL mappen som da er en ikke fungerende plugin for itunes.

 

hvordan ca blir det jeg må skrive i terminalen da ?

Lenke til kommentar

I stedet for at jeg gir deg den konkrete kommandoen så vil jeg forsøke å forklare hvordan du flytter filer i terminalen.

 

Hvis du åpner terminal og skriver ls så vil du få listet ut innholdet i hjemmekatalogen din. For å flytte deg mellom kataloger så skriver du cd Katalog og for å gå ett hakk opp så skriver du cd .. For å gå direkte til Audio-katalogen i Library så skriver du cd Library/Audio. Hele stien til den katalogen er /Users/ditt_brukernavn/Library/Audio. Om du skriver begynnelsen på ett filnavn eller en katalog og trykker tabulator så vil terminalen fullføre navnet for deg.

 

Så over til å flytte filer. Skal du flytte en fil fra skrivebordet til hjemmekatalogen din så skriver du mv Desktop/filnavn ~. mv vil si move, Desktop/filnavn er stien til filen du vil flytte og ~ er tegnet for hjemmekatalogen. Du kunne også skrevet /Users/ditt_brukernavn i stedet for ~. Så, om du skal flytte en fil fra skrivebordet til ~/Library/Audio/Plug-ins/HAL/ så skriver du sudo mv Desktop/foo.bar ~/Library/Audio/Plug-ins/HAL/. Da vil filen på skrivebordet bli flytte til den katalogen og om det finnes en fil med samme navn så vil den bli overskrevet. sudo vil si at du gir root/Administrator-rettigheter til kommandoen. Du kan også bruke cp i stedet for mv, da vil filen bli kopiert i stedet for flyttet.

 

Om du skal flytte filen til Library som ligger i roten og ikke Library som ligger i din hjemmekatalog så bare fjerner du ~.

 

Håper dette gav mening og du kanskje forstod litt mer av terminalen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...