Gå til innhold

hvordan fungerer Pcie frequency


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, den er noe selvforklarende da den styrer frekvensen som PCI-E portene på hovedkortet fungerer på. Dette er den typen som blandt annet skjermkortene bruker.

 

Teoretisk sett så vil du få enda mer båndbredde til blandt annet PCI-E skjermkort om du øker denne, men det vil gi lite utbytte i praksis. Dette er fordi at selv de mest avanserte skjermkortene på markedet ligger langt unna å bruke opp den båndbredden som allerde eksisterer.

 

Du kan sammenligne båndbredden med en motorvei med trafikk. Om det er masse biler på veien så kommer bilene fortere frem dersom veien er veldig bred med masse rom, men hvis det bare er noen få biler der uansett så oppstår det ikke noen trafikk-kork uansett, så å øke bredden på veien i et slikt tilfelle vil ikke ha noen praktisk effekt.

 

Du vil kunne oppnå bedre ytelse på blandt annet skjermkort og andre PCI-E enheter ved å øke PCI-E frekvensen, men som sagt pga. det allerede er masse kapasitet ledig så vil denne ekstra ytelsen knapt være målbart, så det er lite grunn til å rote med det. Det eneste som kan gå galt er at dersom du sitter den for høyt så vil PCI-E enhetene kunne slutte å kunne kommunisere med hovedkortet skikkelig og dermed ikke fungere. Dette kan du dog reversere ved å sitte ned frekvensen til normalt igjen, og så langt jeg vet er det umulig å medføre permanent skade på denne måten.

 

Lite risiko, men også lite (eller ingenting) å hente med andre ord :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tja, vis du har 3stk 8800GTX\Ultra i SLI, så er det litt å hente, men det spørs hvor mye.

 

EDIT: Med High-end kort (f.eks 2900pro og oppover, 8800gt og oppover) i SLI eller Crossfire, er det litt å hente i å sette den til rundt 110mhz, kansje litt under. Bare holdt deg under 125mhz så går det greit. Over, så begynner LAN og SATA disker å tulle, selvom det bare krever en CCMOS til å fixe med mindre harddisken er blitt korrupt.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

@stigma: leste et sted at en fikk opp til 10% bedre ytelse med å bare øke fra 100 til 101Mhz på PCI-E Frequency, men at det ikkevar vits å gå så mye over 105 da det var veldig lite å hente etter den frekvensen.. Har prøvd, med et allerede klokka 8800GT. Ulempen var at GPU-Z viste ikke alle klokkefrekvensene, spesielt ikke de som ble kjørt, kun default liksom om du skjønner. Så viste ikke hvilke frekvenser kortet opperete på. Fikk dog ca samme resultat i 3dmark. Satte den like godt tilbake.. :) Men tror kanskje det vil gå bedre om jeg setter klokkefrekvensene på shader,core og mem tilbake til default og så øker pci-e for å så stille opp frekvensene igjen kanskje..

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at SLI eller tri-SLI skal påvirke hva du får ut av PCI-e bus økningen. Greit nok at det da er flere kort som trenger mer båndbredde, en de har jo fremdeles hver sin kanal å gå på.

 

Jeg har selv 2x8800GTX i SLI, og får ingen målbar forskjell over normale tilfeldige svingninger ved å øke PCI-e busen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvor høyt har du prøvd å sette den stigma?

 

Jeg tjener en del på å gå fra 100 til 125, og enda mer ved å kjøre 140. Men da må jeg bruke IDE disk.

 

Kan du oppgi noen konkrete tall på hva du har benchet? Og hva er det du merker ytelsesøkningen på? 3D anntar jeg? Fortell gjerne også hva slags oppsett du har på de relevante hardware delene.

 

Jeg er alltid interessert i mer ytelse der jeg kan finne det, jeg husker bare at min preliminære testing av dette vise lite eller ingen poeng i å overklokke PCI-e bus'en, og jeg har ikke hørt spesiellt mye om det i overklokkingskretsene på diverse forum heller.

 

Jeg er veldig interessert i høre mer, men det må nesten være konkrete tall for at det skal ha noe mening, så skal jeg se om jeg kan gjenskape det på min maskin også.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg skrev om det i en annen post en tid tilbake, tror det kanskje var 8800-ytelse tråden. Var på et 680i, har ikke det kortet lenger, så får ikke testet mer. Da jeg testet med tall kjørte jeg også sata, så fikk bare testet mellom 100 og 125.

 

Fant det nå: Kjørt på gammel vistainstallasjon

 

3DM06

 

100

SM2 - 8580

HDR - 9692

 

125

SM2 - 8598

HDR - 9814

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
Jeg skrev om det i en annen post en tid tilbake, tror det kanskje var 8800-ytelse tråden. Var på et 680i, har ikke det kortet lenger, så får ikke testet mer. Da jeg testet med tall kjørte jeg også sata, så fikk bare testet mellom 100 og 125.

 

Fant det nå:

 

3DM06

 

100

SM2 - 8580

HDR - 9692

 

125

SM2 - 8598

HDR - 9814

 

Mjoooo... økning ja, men jeg vil påpeke to ting her:

 

- Vi snakker om en økning (fra tallene dine) på ca 7promille sammenlagt. Det kan knappast kalles en økning i det hele tatt. Dette er dog i tråd med det jeg selv har erfart. jeg sa ikke et at der absolutt ingen forskjell, men at forskjellen er knapp nok målbar. 7promille økning er knapt nok målbar ;)

 

- Det er en del varianse i hver gang du kjører 3Dmark, selv om du evt. bruker identiske instillinger. Når forskjellene er så små som dette så kan den fort gå helt tapt i den naturlige variansen. For at slike målinger på så små forksjeller skal ha noe særlig betydning så må du nestne ha kjørt en average av mist 10 looper med og uten PCI-e overklokking. Uten dette så kan fint attributere mesteparten - om ikke alt av differansen til naturlig varianse, spesiellt på SM2 tallen...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Klar over at det ser smått ut, men i denne scoren har pcie (140) mye av æren for. http://www.hwbot.org/result.do?resultId=696506

 

Tok meg 3 uker å bevise at jeg ikke jukset på andre måter.

 

Joda, men du er som meg en litt smågal overklokker som faktisk bryr seg om 7 promille ;) Det blir forskjellen mellom en veldig god overklokk og en særdeles god en, men i praksis så er det jo ikke merkbart.

 

Det, sammen med muligheten for å korruptere data på harddisken i værste tilfelle gjør at det er vanskelig å annbefale til vanlige brukere.

 

Jeg skal leke litt med det selv og se hvilketall jeg kommer frem med en gang.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Selv dobbel-kort er langt ifra å gå over båndbredden som allerede eksisterer. Før det kommer kort på markedet som faktisk kommer nær grensen, eller går over, så vil det neppe være mer å hente enn meget marginale ytelsesøkninger.

 

Men for all del, eksperimter gjerne selv. Bare ta backup av viktige data på harddisken din pg.a mulig korrupsjon som nevnt tidligere i

tråden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at et PCI2.0 skjermkort i et PCI2.0 hovedkort vil føre til at PCIe blir satt til 125 automatisk. Kanskje det bare var på nvidia hovedkortkort.

 

Jeg har en liten teori om at økt pcie kan hjelpe på samme måte som minnefrekvensen på skjemkortet.

 

Så kanskje AQ3 er lettere å få en effekt i.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at et PCI2.0 skjermkort i et PCI2.0 hovedkort vil føre til at PCIe blir satt til 125 automatisk. Kanskje det bare var på nvidia hovedkortkort.

 

Jeg har en liten teori om at økt pcie kan hjelpe på samme måte som minnefrekvensen på skjemkortet.

 

Så kanskje AQ3 er lettere å få en effekt i.

jeg har msi nforce 570 sli.

 

så vis det du sier er riktig så har jeg pci-e 2 nå , for nå kjører jeg på 125 på frequency

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...