Gå til innhold

Varg veum filmene, hva synes du?


WhoWantWhat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Filmene er så som så, men de baserer seg bare litt på bøkene. Og det de sa når de skulle begynne og lage filmen at det var få nærmest ingen forandringer iht bøkene er jo bare piss. Er vel ingen av filmene jeg har sett så langt som er lik bøkene. De kutter ut personer som er viktige i bøkene og erstatter det med en syltynn historie. Så der synest jeg de har fobedringspotensiale. Men selvfølgelig om det skulle fulgt bøkene til punkt og prikke hadde det blitt en treig film. Men selve hoved handling o.l mener jeg de burde ha holdt lik.

Men filmene har blitt bedre og bedre iht til bøkene mener nå jeg. Har ikke fått sett siste enda, og jeg kommer ikke til og gidde å betale 86kr pr bilett for å se den på kino. Da låner jeg den heller på dvd senere. Håper de neste 6 filmene følger stigningskurven slik de andre filmene har.

Lenke til kommentar

Har bare sett siste og kvapp virkelig til. Det var en statist som snakket en halv setning på bergensk. Mysteriet burde jo vært "hvor er alle bergensere blitt av?". Det brydde meg ikke nevneverdig at Veum snakket østlandsk, selv om han virkelig hadde kledd en litt tøffere bergensdialekt da østlandsk blir litt vel veikt i forhold.

 

Hovedrollene i filmen var kledd av østlendinger, sørlendinger og til og med et par nordfra. De kunne like godt bare flyttet hele rukkelet til Oslo, for bortsett fra bildene av byen var det absolutt ingenting som minnet om at dette fant sted i Bergen. Så veldig mye av den særegne identiteten man finner i bøkene var fullstendig borte vekk fra filmen og det var jo litt av poenget, eller hva? For østlendinger så kan dere tenke dere en filmatisering av Harry Hole hvor han snakker trøndersk og alle karakterene rundt hovedsakelig snakker alt annet enn østlandsk. Noe skurrer da.

 

Men det er jo heller tynt i rekkene gode skuespillere her til lands, så det er jo litt av grunnen.

 

Selve filmen var veldig bra på thrillerelementene. Skikkelig imponerende. Litt ujevn eller, men filmen ligger i området 6-7 i karakter hos meg og jeg fikk lyst til å se flere filmer. Forhåpentligvis med litt mer portrettering av Veum, han ble litt mye på sidelinjen. Og hvem vet, kanskje vi finner en bergenser også`? :)

Lenke til kommentar

Skal snart se filmene, men har ikke lest bøkene. Allikevel synes jeg, selv om jeg ikke er bergenser, at det høres litt rart ut at han skal springe rundt i Vestlandets hovedstad og lire av seg rullende R-er. Men jeg får vel late som om det bare er en østlending (eller flere?) på ferie i Bergen mens jeg ser dem, så jeg ikke sitter og irriterer meg over det mens jeg ser på.

 

Forresten, Bytex, 9999 innlegg? Går det ikke an å få mer, eller er det en sinnssyk tilfeldighet? :)

Endret av Irgendwer
Lenke til kommentar

Dama mi nekter å se filmene ettersom hun har lest bøkene, og av prinsipper siden varm veum karakteren i filmene snakker østlandsk istedenfor bergensk. Uansett, jeg har bare sett din til døden, synes den var jæklig bra egentlig, og jeg er ikke noe stor fan av norsk film generelt. Gleder meg definitivt til å sjekke ut de andre filmene!

Lenke til kommentar

Det var jo ikke at Veum snakket østlandsk som plaget mest. Det var at nesten alle andre ikke snakket bergensk. Er helt merkelig at handlingen tar sted i Bergen, men det eneste man hører av at det er der man er kommer fra et par av statistene.

 

Det kan jo argumenteres med at det ikke finnes gode bergenske skuespillere. Men nå skal det ikke akkurat særlig mye til for å toppe hva de som ikke var hovedpersoner klarte å prestere. Lurer på hvordan det er i de andre filmene. Skal nå ta og sjekke de ut, en av dem er allerede kjøpt.

Lenke til kommentar

Jeg så nå bitre blomster, og der var det faktisk en god del folk som snakket bergensk. Og så lenge jeg lot som om Varg Veum var en innflyttet østlending så funket filmen ganske greit. Men jeg synes synd på de som har lest bøkene og dermed på en måte har "fastlåst" i hodet at han skal være bergenser, når de skal se på filmene.

 

Men alt i alt altså, helt grei film. And now, onto the next one :)

Lenke til kommentar
Jeg likte alle Varg Vikernes filmene, jeg synes det var god krim. Men helst skulle jeg sett Varg Vikernes i hovedrollen, han er jo faen meg fra Bergen!

LOL :D

 

Har forresten hatt et lite maraton på gang her nå, og sett 3 Varg Veum filmer på rappen. Viser seg at i Din Til Døden har de lagt inn at han faktisk er innflyttet fra østlandet. Så jeg må igjen få gjenta hvor bra det er at jeg ikke har lest bøkene, for Varg Veum på film er tydeligvis en helt annen enn han fra bøkene?

Lenke til kommentar

Det kan nok være en fordel å ikke ha lest bøkene i dette tilfellet. Jeg følte på meg at bøkene måtte være veldig bra, siden jeg likte filmene så godt. Det blir jo en helvetes maraton når alle filmene er ute, ca 10 filmer? Frister å skaffe den dvd-boksen...

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...