Gå til innhold

EU med strafferammer for hackere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og for blind vold + knivstikking kan man f.eks. få 1 måned i fengsel i noreg (nylig rettsak i oslo endte slik, ofret var heldig som ikke døde).

 

Hvor er logikken?

Anbefalt litteratur: kan fengsel forsvares? av Thomas Mathisen, Kriminologi / rettssosiologi, professor ved Univ. i oslo

Lenke til kommentar

Hvis den blir såpass romslig som det beskrives her:

 

" Loven gjelder for alle som på ulovlig vis kommer seg inn i en annen persons datamaskin eller på en eller annen måte går inn for å spre et virus eller en orm som er laget for å ødelegge datamaskiner."

 

så vil den jo bare ramme folk som bevisst gjør ting de vet de ikke har lov til, og det synes jeg er en bra greie - vi trenger noen konkrete regler når det gjelder ting som dette.

 

Og som vi har vært inne på i disse forumene mange ganger før: Det er ingen menneskerett å snoke rundt på andres datasystemer uten lov bare fordi du har mulighet til å gjøre det.

 

Er forøvrig enig i at strafferammene for 'tradisjonelle' forbrytelser her i landet (vold, ran osv.) er helt latterlige.

Lenke til kommentar
Hvis den blir såpass romslig som det beskrives her:  

 

" Loven gjelder for alle som på ulovlig vis kommer seg inn i en annen persons datamaskin eller på en eller annen måte går inn for å spre et virus eller en orm som er laget for å ødelegge datamaskiner."

 

så vil den jo bare ramme folk som bevisst gjør ting de vet de ikke har lov til, og det synes jeg er en bra greie - vi trenger noen konkrete regler når det gjelder ting som dette.

 

Og som vi har vært inne på i disse forumene mange ganger før: Det er ingen menneskerett å snoke rundt på andres datasystemer uten lov bare fordi du har mulighet til å gjøre det på samme måte som det ikke er lov å gå inn i et hus for moro skyld bare fordi et vindu står åpent og du lurer på hva vedkommende har i kontorskuffene sine.

 

Er forøvrig enig i at strafferammene for 'tradisjonelle' forbrytelser her i landet (vold, ran osv.) er helt latterlige.

Lenke til kommentar

Synes det høres helt greit ut jeg. Men jeg synes 5 år høes litt lite ut i _ekstreme_ tilfeller. om man snoker litt rundt på pc'n til naboen så fortjener man ikke mer enn en liten symbolsk bot. Man bør være jævlig forsiktig når man dømmer folk. Mange kan være nyskjerrig, og tester sikkerheten på systemer for å lære noe, ikke for å ødelegge. De bør få straff, men ikke mer enn en bot eller noen dager fengsel.

Lenke til kommentar
og for blind vold + knivstikking kan man f.eks. få 1 måned i fengsel i noreg (nylig rettsak i oslo endte slik, ofret var heldig som ikke døde).

Hvor er logikken?

 

Helt enig.Som regel er hacking-aktiviteter bare skøyerstreker,så det blir helt absurd å ha slike fengselsstraffer.

Lenke til kommentar
og for blind vold + knivstikking kan man f.eks. få 1 måned i fengsel i noreg (nylig rettsak i oslo endte slik, ofret var heldig som ikke døde).

Hvor er logikken?

 

Helt enig.Som regel er hacking-aktiviteter bare skøyerstreker,så det blir helt absurd å ha slike fengselsstraffer.

 

Slike "skøyerstreker" kan i noen tilfeller koste absurd mye penger. Dersom noen bryter seg inn i en bank, koster det glatt over en million norske penger bare for å sjekke at data ikke har vært tuklet med.

 

Disse strafferammene som denne loven høres jo ikke så gale ut....selv om det gjennstår å se hvordan or hvor hardt de praktiseres. Men det er vel tenkt slik at femårs-straffen er tenkt reservert for alvorlige tillfeller, ikke herping av en forside.

Lenke til kommentar
og for blind vold + knivstikking kan man f.eks. få 1 måned i fengsel i noreg (nylig rettsak i oslo endte slik, ofret var heldig som ikke døde).

 

Hvor er logikken?

Anbefalt litteratur: kan fengsel forsvares? av Thomas Mathisen, Kriminologi / rettssosiologi, professor ved Univ. i oslo

 

Er ikke sikker om Heraldo kanskje mener det samme som meg, men jeg synest at i steden for å si: "Hackere/Crackere får for hard straff sammenligna med andre forbrytelser" så kan man si: "andre forbrytelser bør få høyere strafferamme for at det skal sammstemme med straffen for hackere/crackere"... eller ja. Mitt poeng er at jeg synest ikke 5 år er for streng straff, men jeg synest, som de fleste andre antar jeg, at vi i norge kommer sykt lett unna med mye fan'skap. (Voldtekter er vel også en av de sakene som har for små strafferammer og også for høy andel av "saken nedlagt".)

 

 

om man skal være riktig ekstrem, så kunne man gjort noe lignende som i Starship troopers, med offentlig avstraffing og dødsstraffer. Problemet er at et slikt system ikke vil fungere, siden man alldrig (i prinsipp) kan være helt 100% sikker på at man dømmer rett, og man kan heller alldrig være helt 100% upartisk. Blir som med komunismen det. Ideen til Max er helt kjempefin den, problemet er bare at siden vi alle er mennesker og alle mennesker er egoistiske når alt kommer til alt, så fungerer det ikke i praksis. . .

 

skal nokk slutte å skrive nå før det sporer helt av..

Lenke til kommentar

jeg er for en avskaffelse av fengsel som en institusjon.

Dette krever selvsagt en overgangsperiode. Jeg er imot den store innesperringen som skjer i Noreg og mange andre land.

Alle som har lest litt psykologi og kriminologi vet at (fengsel)straff ikke kun kan så som noe almenpreventivt tiltak, det har i liten grad individpreventiv eller rehabiliterende effekt.

 

Alternativene er mange og har vært foreslått av kriminologer verden over i over 50 år nå. Dessverre er "folket" som sauer og når populisten Karl i hagen fyrer opp med ønske om stadig strengere straffer, spises dette rått.

 

Vil også på det sterkeste anbefalle en bok, klassiker som vil inspirere og gi stort utbytte generelt: M. Faucaults "Overvåkning og straff,

det moderne fengsels historie"

du finner boka på ditt lokale bibliotek eller f.eks. her:

http://www.gnist.no/visbok.php?varenummer=...=1169960&side=0

Lenke til kommentar
jeg er for en avskaffelse av fengsel som en institusjon.

Dette krever selvsagt en overgangsperiode. Jeg er imot den store innesperringen som skjer i Noreg og mange andre land.

Alle som har lest litt psykologi og kriminologi vet at (fengsel)straff kun kan ses som noe allmenpreventivt tiltak, det har i liten grad individpreventiv eller rehabiliterende effekt.

 

Alternativene er mange og har vært foreslått av kriminologer verden over i over 50 år nå. Dessverre er "folket" som sauer og når populisten Karl i hagen fyrer opp med ønske om stadig strengere straffer, spises dette rått.

Denne retorikken gjelder stort sett hele det politiske liv i noreg.

 

Vil også på det sterkeste anbefalle en bok, klassiker som vil inspirere og gi stort utbytte generelt: M. Faucaults "Overvåkning og straff,

det moderne fengsels historie"

du finner boka på ditt lokale bibliotek eller f.eks. her:http://www.gnist.no/visbok.php?varenummer=1169960&side=0

Lenke til kommentar

Hvis historien gjentar seg vil den Ville Vesten bli en tam Vesten.Vin,kvinner(menn) og sang blir til politiske,religøse og moralske verdier.De store har kontrollen.De store lovlige parrasittene ruler-folk flest kan trygt være på internett og bli lovlig robbet.

 

"Livet " blir å finne et annet sted.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen her, men hacker/cracker definisjonen som blir benyttet i artikkelen synes å være en smule misvisende...

 

Beskrivelsen artikkelen gir av en cracker, passer bedre på det som er kjent som en "script kiddie". Disse leker seg med exploits som andre har laget og benytter disse for å gjøre handlinger som kan sammenlignes med "hærverk" på nettet. "Script kiddies" kan være en hacker på larvestadiget, men som regel mister de interessen og "dør ut"...

 

Hackere er tradisjonelt sett de som bryter seg inn i datanettverk og har dybdekunnskap innen datasikkerhet, datakommunikasjon og oppbygningen av operativsystem. Hackere er som regel godt kjent med programmering, men trenger nøvendigvis ikke være det. Hackere er ofte selv-lærte innen programmering og skriver generellt lite strukturert og uryddig kode sett fra profesjonelle øyne. "Whitehat" hackere henter stort sett motivasjonen sin fra det å finne sikkerhets svakheter i forskjellige operativsystem slik at disse kan tettes. De jobber som regel på deres egne systemer. De kan også tjene penger på det de gjør da de ofte kan bli leid inn som sikkerhets eksperter osv, men det er da på oppdrag av de som eier systemene etc. Motivasjonsfaktorer for "Blackhat" hackere kan være økonomisk gevinst i form av å selge data tilbake til bedriften etc.

 

Crackere er dataverdenens Egon Olsen... De fokuserer stort sett på å bryte opp låser som er lagt inn i programvare. Crackerne er av og til selv-lærte innen programmering, men hovedsakelig har de studert programmering på universitets nivå. Da det er helt avgjørende for en cracker å kunne skrive om programmer han/hun ikke selv har skrevet, er dybdekunnskap innen programmering selve nøkkelen til hans/hennes suksess og spesiellt da innen assembly. Motivasjonen til en cracker er stort sett den ego boosten det gir å kunne "åpne safen" som blir benyttet for å låse dataen inne. Crackere har skjeldent økonomisk gevinst av sine handlinger (de fleste crackere misliker faktisk warez scenen, og selv i warez scenen blir de som tjener penger på å selge piratkopiert programvare sett på som uetiske). Det finnes også de som man kan se på som "Whitehat" crackere. Disse fokuserer på å bryte sperrer i såkalte crackmes. Crackmes er programmer som er laget av crackere slik at de kan konkurrere om hvem som er best etc. Et biprodukt av denne aktiviteten er at det finnes et hav av informasjon om hvordan man best kan beskytte sine egne programmer. Mange "whitehat" crackere bruker også dette som en unskyldning/rettferdiggjøring for å drive med det de driver med.

 

Til slutt må det også sies at verden ikke er helt sort/hvitt. De beste hackerne trenger tilsvarende kunnskaper som en crakcer har for å skrive sine shellcodes. Crackere vet ofte nok om sikkerhetsen i operativsystemene til at de er i stand til å hacke dersom de måtte ønske det, og de fleste hackere/crackere har i sin tid drevet mer eller mindre med script kiddie lignende aktiviteter.

 

 

-Nux

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...