Gå til innhold

Ny CPU-vifte, hva velger jeg?


Bardis

Anbefalte innlegg

Har i 3 år hatt denne vifta fra Thermaltake Silent

 

Den har vært alt annet en Silent for å si det sånn.. Kjølingen har heller ikke vært stort å skryte av..

 

Skal nå gå til innkjøp av en ny vifte, og da trenger jeg forslag.

 

Har i utgangspunktet sett på to vifter:

Asus Silent Knight II

Thermaltake Golden Orb II

 

Utseende er ikke så viktig for meg, hovedsaken er lite støy og bra kjøling..

(Har slitt med at CPU blir veldig varm og pcen slår seg av.

 

CPU'en er P4 3,2 ghz - Hovedkort Asus P5GD2 Deluxe - Scorpio Miditower fra Microplex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen av de du linket til kan måle seg med Scythe Mine hverken med tanke på støy eller kjøleevne.

Takk for svar!

Sikker på at den ikke støyer mye? Leste innlegg, og eneste minuset på den var at den støyet veldig..

 

Thermaltake står det 17 db på, og den du nevnte 22db.. Har ikke dette noe å si?

Lenke til kommentar

db er måleenheten for lyd ja, men selv har jeg Scythe Mine i hovedmaskina mi og Scythe Ninja i serveren som er kjøleren som kom før.

 

Nei, den støyer ikke dersom du kobler den til hovedkortet ditt og hovedkortet regulerer hastigheten etter behov. Denne kjøleren kan nesten kjøle prosessoren passivt. Med andre ord så kan du muligens ta av, eller koble ut, vifta på kjøleren dersom du har veldig god luftsirkulasjon i kabinettet ditt.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Har 4 andre Papst-vifter i tillegg til vifte på sidedør... Men har som sagt slitt med at pcen slår seg av ved at prosessoren har blitt for varm..

 

Men jeg likte utseendet og prisen på den du nevnet, og hvis den kjøler bra og lav støy så høres denne meget aktuell ut :)

Lenke til kommentar

Husker ikke 100%, men jeg er ganske så sikke på at det ikke er behov for plate, men det er absulutt annbefalt å skru ut hovedkortet når du skal sette den på, hvis ikke må du bryte en del og det er ikke spesielt bra. Når du først har tatt av hovedkortet så er det veeelfig enkelt å feste den. Trenger bare å dytte de 4 pinnene igjennom hullene på hovedkortet og så er du ferdig.

Lenke til kommentar
Na U12octuP eller thermalright ultra 120 extreme!

 

http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/s...?i=3268&p=5 og utover.

 

Na U12octuP - Her må det være en skrivefeil, men jeg regner med at du tenker på NH-U12P - Dette er en kjøler som har nesten identiske spesifikasjoner som Scythe Mine rev. B, NH-U12P har marginalt overtaket på Mine, men jeg synes ikke den lille forskjellen rettferdiggjør at den koster nesten det dobbelte av hva Mine gjør. TR U-120-E er en av de desidert beste kjølerne som er på markedet, men det er langt ifra hva trådstarter spør etter med tanke på at det også er en av de som bråker mest.

 

zalman reserator. kjøler bra og ca. null dB.

 

Reserator er vel neppe en kjøler for andre enn de som ikke tåler støy av medisinske grunner med tanke på at den koster mellom 2000-2300 (rev. 1/rev. 2) og tar opp en god del plass. Den har heller ikke den enorme kjøleevnen.

Lenke til kommentar

Hvordan vil denne Scythe Mine, være for en Q6600 CPU? kunne tenkt å bytte ut den gamle zalman 9500 kjølern jeg har nå.

Greit at den er stille, men kjøler den bra? har ikke overklokket min Q6600 enda, men kunne godt tenkt meg å teste det ut om Scythe Mine funker til det?

 

Edit: Og hva slags kjølepasta er det som er "inn" for tiden?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

En rimelig kjøler som kommer meget bra ut i tester er Cooler Master Hyper 212. Flere av testene konkluderer at dette er pris/ytelse vinneren.

 

Når det gjelder Noctua, skal man være klar over at omtrent alle tester har testet Noctua UH-12F og ikke UH-12P. Ny vifte på 12P medførte at den yter i paritet med TRUE, og betydelig bedre en UH-12F.

 

Og Scythe Mine Rev. B er langtfra dårlig kjøler.

 

I de fleste tilfeller snakker vi her om marginaler som primært betyr noe når man klokker mot grensene på luft.

 

Når det gjelder TRUE vil støy avhenge helt av hvilken vifte man velger. Trolig vil den sammen med en Noctua NF-P12-1300 eller SilenX 120mm iXtrema PRO IXP-74-14 være en meget stille løsning (men relativt dyr). De fleste tester av TRUE har ikke brukt vifter med optimalt forhold mellom støy og ytelse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Orochi har faktisk blitt testet til å ikke ha på langt nær like bra kjøleevne som TRUE.

Orochi er en gigantisk heatsink som ikke egentlig henvender seg til overklokkerene, men mer til lydfreakene, fordi denne rett og slett er helt stille.

 

Det jeg ikke liker med den er at den blåser NEDOVER og ikke UT av kabinettet.

Jeg hadde trodde det var en helt syk kjøleeffekt av den, men ikke i følge de testene jeg leste.. Kanskje jeg finner noen andre som sier annerledes, men vil enda anbefale TRUE.

Lenke til kommentar
Orochi har faktisk blitt testet til å ikke ha på langt nær like bra kjøleevne som TRUE.

Orochi er en gigantisk heatsink som ikke egentlig henvender seg til overklokkerene, men mer til lydfreakene, fordi denne rett og slett er helt stille.

 

Det jeg ikke liker med den er at den blåser NEDOVER og ikke UT av kabinettet.

Jeg hadde trodde det var en helt syk kjøleeffekt av den, men ikke i følge de testene jeg leste.. Kanskje jeg finner noen andre som sier annerledes, men vil enda anbefale TRUE.

 

Du har helt rett. Denne testen hos FrostyTech, viser klart at den ikke imponerer når det gjelder kjøling annet enn på standard klokk på C2D, dvs 65/85 Watt. Men den imponerer skikkelig på støy, noe som ikke er rart med en 14 cm vifte som spinner på 500 rpm. Andre av Scythe sine kjølere er faktisk bedre kjølemessig.

 

Men den veier også nesten 1,2 kg, så her er vi virkelig på grensen av hva et hovedkort tåler av vekt. I tillegg vil det være umulig å skifte minne uten å ta av kjøleren, samt at den er for stor for mange kabinett.

 

Vifta kan ellers plasseres i 3 mulige posisjoner.

 

Men testen her viser også at den rimelige Cooler Master Hyper 212 ikke ligger langt bak TRUE. Ellers så stemmer ikke resultatene her 100 % med resultatene i en del andre tester, så som vanlig bør man aldri forlite seg 100 % på en test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...