Evju Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Nå begynner jeg å bli mektig lei av at hovedkortet og prosessoren min går så dårlig sammen (P5N-E og Q6600). Selv med en av de beste kjølerne på markedet (Noctua NH-U12P) ligger Q6600 på over 60 grader på dette hovedkortet. Overklokke kan jeg selvfølgelig bare glemme. Overklokke vil jeg gjøre, derfor vil jeg ha et nytt hovedkort (P5K, samme prisklasse). Men dessverre har jeg OEM-versjon av Vista Home Premium (64-bit)! Har jeg noe som helst mulighet til å få byttet? Hvor kan jeg henvende meg?
relaps3 Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Hei. Etter det jeg selv har hørt, så kan du kontakte microsoft support, og si noe om at hovedkortet har blitt ødelagt, og derfor har du kjøpt et nytt et. Tror ikke de er så vriene på dette egentlig, du kan jo alltids prøve å ringe de om det. Dont' shoot me if i'm wrong.
Evju Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Hmm.. Sliter litt med å finne ut hvor jeg skal ringe da.. Det eneste jeg finner er en tjeneste som koster kr 489(!!!) per henvendelse. Uaktuelt...
p@ge Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 ser dårlig ut: Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de: En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows fra denne side: http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx
Fred7555 Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Men med den andre (kanskje ordentlige) versjonen kan man vel bytte kort og avinstelere og innstalere igjen? Kanskje ikke i det perfetkte stedet for spørsmålet, men den utgaven som føger med når man kjøper en ferdigbygget pc med Vista fra elkjøp, er vel den du kan flytte og innstalere på nytt?
Skagen Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 (endret) Den som følger ferdig med på PCer er som regel OEM-lisensiert, og kan verken flyttes eller reinstalleres uten at man kontakter Microsoft for å få nullstilt engangs-aktiveringen. Retail-utgaven derimot koster langt mer, men denne kan man installere så mange ganger man ønsker, og flytte til andre PC (dog maks én lisens i bruk til enhver tid). Endret 8. april 2008 av Skagen
Evju Skrevet 28. april 2008 Forfatter Skrevet 28. april 2008 Jeg tok sjansen og byttet hovedkort, fra P5N-e til P5K. Det gikk som smurt, trengte ikke engang å ringe for å aktivere, det gikk helt av seg selv elektronisk. Så nå kan jeg starte overklokkingen av Q6600!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå