Gå til innhold

Politiadvokat, utdanning og lønn?


vestlia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg lurte på hvilken utdanning man må ha for å bli politiadvokat? Er det først 3år på Politihøyskolen, også velger man videre derifra? Eller går man på juss?

Hva er ca. lønn for dem i forhold til en vanelig advokat?

 

Heisann

 

For å bli politiadvokat må du ha ex. jur. eller master i rettsvitenskap, dvs at du må ta jusstudiet. Hva en "vanlig advokat" tjener varierer fra 350.000 (konsulent i kommunen) til mange millioner (høyprofilert kjendisadvokat), så det er ikke så lett å sammenligne med det ;) Uten å vite det sikkert vil jeg anta at politiadvokater ligger på mellom lønnstrinn 55 og 70 i staten, avhengig av erfaring, kvalifikasjoner (f.eks. ekstra utdanning) og tjenestestilling (tipper at en politiadvokat på Kripos tjener litt mer enn en på Gol Lensmannskontor).

Lenke til kommentar
Vet du om noen andre grener innenfor politiet, der man tjener bra da? (vet at alt i livet ikke handler om penger, og vil gjerne starte å jobbe i politiet, men er litt nyskjerrig på lønn :thumbup: )

 

Heisann Vestlia...

 

I politiet starter stort sett alle i en ordensavdeling, selv om det i senere tid er blitt noen (og da tenker jeg i storbyer) som trer rett inn i etterforskning og forebyggende.

Lønnen i en slik avdeling er ikke allverden, og da man starter som PB1 rett ut fra skolen ligger grunnlønnen på rundt 280000 kroner. Med turnus og overtidstillegg har man rundt 320000 kroner.

 

Det foregår for tiden en lønnskamp hvor det kjempes for å få hevet grunnlønnen for nyutdannede til 300000, og dette ser ut til at man får igjennom i distrikter hvor de sliter med bemanning, men ikke ved mer populære steder.

 

Å få anstendig lønn krever at du kommer inn i spesielle avdelinger, noe som ikke er lett i politiet. Det er mange om beinet. Livvakttjenesten kan nevnes, men da jobber de også utrolig mye overtid, noe som ikke er enkelt kombinert med familieliv.

 

Hilsen

Smelx

Lenke til kommentar
Men eneste måten er altså å ta juss?

Eneste måten er å ta juridikum ja. I tillegg er det snakk om tilleggskurs / tilleggsundervisning i regi av PHS, men dette er noe man blir tar etter at man har fått stilling som politifullmektig / politiadvokat / politiinspektør, og er sånn sett ikke et formelt krav.

Lenke til kommentar

Politijurister har jo en lønnsramme og lønnstrinn, og det gjøres ikke forskjell på en som jobber på Gol lensmannskontor og en som jobber i Oslo eller på kripos.

 

Pratet med noen politijurister der jeg jobber, og lønnen deres er på rundt en halv million i året.

 

Du trenger ikke å søke politihøgskolen for å bli jurist i politiet, det du trenger er et masterstudium i juss.

Lenke til kommentar
Politijurister har jo en lønnsramme og lønnstrinn, og det gjøres ikke forskjell på en som jobber på Gol lensmannskontor og en som jobber i Oslo eller på kripos.

 

I beg to differ. Jeg finner det nærliggende å sammenligne med offiserer i Forsvaret, som også har lønnsrammer og lønnstrinn, men spennet er fra ca 45 til ca 65-70. En majorstilling er ikke nødvendigvis lik en annen majorstilling med tanke på ansvar, arbeidsmengde, kompetansekrav osv, og kan derfor avlønnes ulikt. På samme måte kan politijurister inneha ulike verv, ansvarsoppgaver, lederansvar, utdanning osv som gjør at de lønnes ulikt.

 

Se på en stillingsutlysning i det offentlige - la oss si at det lyses ut tre stillinger som rådgiver, og lønnsspennet er fra 55-70. Formelt krav til kvalifikasjoner er kanskje høyere utdanning innen et fagfelt, men i tillegg står det at man vil bli avlønnet iht kvalifikasjoner. En person som da har lang erfaring og annen (relevant) utdanning vil kunne avlønnes i et høyere lønnstrinn enn en som såvidt fyller kvalifikasjonskravet, selv om begge vil ha rådgiver som stillingsbetegnelse. Det samme gjelder for leger - to allmennpraktiserende leger på samme kontor på samme avdeling på samme sykehus kan ha ulike lønnstrinn, avhengig av erfaring, kompetanse og arbeidsoppgaver.

 

Eksemplet med Kripos vs Gol var selvsagt flåsete, og geografi alene spiller ikke nødvendigvis noen rolle, poenget mitt var at lønnstrinn kan variere mye fra stilling til stilling selv om begge har politijurist/politiadvokat som stillingsbetegnelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...