Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nye Harddisker. Disk Boot Failure! [LØST!]


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har nettopp kjøpt nye harddisker for de gamle døde for 3-4 uker siden.

De nye er Seagate en IDE på 500gb og en SATA-2 på 320gb.

De har blitt koblet til og hovedkort finner dem. Alt er ok for å sette i gang formatering og installering av OS. (XP SP2)

 

Ettersom jeg har gjort dette så kommer jeg til der OS starter, men kommer bare opp dette her :

 

nVidia boot agent 209. 0476

copyright intel og nVidia.. ++

Client Mac Addr : (12-siffret langt nummer)

Guid : ffffffff-ffff-ffff-ffff-ffffffffffff

 

Så etter en stund kommer det opp "disk boot failure" og noe med at system harddisken ikke er koblet i. Men jeg har sjekket kabler og forskjellig. --> (kabler frå psu til harddisk og hoverkort til harddisk)

 

Så jeg lurer på hva det kan vere. Søker herved hjelp her. Håper noen kan gi meg et svar eller noe som kan hjelpe meg.

 

Om det er noe dere overhodet ikke skjønner så spørr. Skrev dette i hastverk.

 

Datamaskin jeg har nå :

 

Hovedkort : DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D

Minne : OCZ 1024mb minne, 400mhz / 2-3-2-5

CPU : AMD Athlon 64 socket 939 Venice 3.0ghz

Skjermkort : Powercolor Radeon x800xl

PSU : bZerk 500w (den gamle som de selte på microplex)

Harddisker : Seagate P-ATA 500gb og SATA-2 320gb.

 

(vær vennelig å vis hensyn til mine smålige kunnskaper om akkuratt dette emnet)

 

mvh Hrrr :)

Endret av hrrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det P-ATA harddisken du prøver å bruke som systemharddisk? Sjekk jumpersettinger (master/slave/Cable Select).

Hvis det er S_ATA harddisken du prøver å b enytte må du kanskje ha egne drivere (F6 ved installasjonen). Sjekk CD som fulgte med hovedkortet.

Lenke til kommentar
Er det P-ATA harddisken du prøver å bruke som systemharddisk? Sjekk jumpersettinger (master/slave/Cable Select).

Hvis det er S_ATA harddisken du prøver å b enytte må du kanskje ha egne drivere (F6 ved installasjonen). Sjekk CD som fulgte med hovedkortet.

 

Har prøvd P-ATAen. Då kom det problemet jeg har nå.

S-ATAen må jeg ha drivere til og har ikke cden som følgte med hovedkortet.

 

Jumper setting er korrekte.

 

Derfor jeg prøver å få inn os på P-ATAen for å få S-ATA drivere direkte fra Seagate sine hjemmesider. (virker tungvindt)

 

Vurderer å lete fram en gamel floppy for å installere via den. Må bare finne en floppy først, hehe.

 

 

Naturligvis får du Disk Boot Failure på en uformatert harddisk.

 

Du må gå inn i BIOS og be maskinen boote fra CD før harddisk.

 

Du misforstår meg. Jeg har formatert og installert OS på P-ATA disken min. Disk Failure kommer som etterfølge. :)

 

Altso, etter jeg formaterte P-ATA disken og installerte OSen, så kommer bare booting agent og etter en stund når den har jobba så kommer Disk Failure.

 

Skjønner du meg?

Endret av hrrr
Lenke til kommentar

Well.

 

Eg har samme hovedkort og har hatt samme problemet :)

 

Eg fikk ikkje en miks av IDE og SATA disker til å fungere.

 

Bare IDE var ok, og bare SATA var ok, men ikkje begge deler samtidig.

 

Eg kjører i dag med CD-rom på IDE, og 4 SATA disker, det funker.

 

Dersom du har en CD med XP service pack 2 trenger du ikkje SATA-driver.

Lenke til kommentar
Well.

 

Eg har samme hovedkort og har hatt samme problemet :)

 

Eg fikk ikkje en miks av IDE og SATA disker til å fungere.

 

Bare IDE var ok, og bare SATA var ok, men ikkje begge deler samtidig.

 

Eg kjører i dag med CD-rom på IDE, og 4 SATA disker, det funker.

 

Dersom du har en CD med XP service pack 2 trenger du ikkje SATA-driver.

 

Aha, same hovudkort, fantastisk :)

Okai, du fekk altso ikkje IDE og SATA til å fungere ilag, skal prøve å kjøre en av de. Se om det fungerer slik du sier.

 

Trenger ikke SATA driver om jeg har cd med XP SP2 på? Hm, kan du forklare hvorfor? Hadde det vert annleis om jeg hadde XP cd med SP1 på? :s

 

Takker for svar :thumbup:

 

EDIT :

 

Det fungerte dårlig, hvertfall med IDE disken. Alene. (helt alene og med dvd-brenneren)

SATA disken skal jeg prøve på nå, men har ikke driver. Leter etter gamel floppy og hovedkortdriverene.

 

Noen andre tips dere har å komme med? Eller spørsmål om noe dere ikke forstår? :)

 

Jeg har finni Hovedkort cden, om det er til noen hjelp. Tror det var nemt av en lengre oppe.

 

Takker på forhånd! :wee:

Endret av hrrr
Lenke til kommentar
Har du sjekket jumper-setting på IDE? Hovedkortet takler ikkje cable select i det hele tatt, du må sette master/slave.

 

XP SP2 har drivere til SATA, du trenger ikkje legge inn drivere fra floppy slik du må med original XP / SP1.

 

Fekk drivere frå XP SP2 inn på slik at jeg fekk installert S-ATAen. Så den har jeg nå satt opp med OS. Det funka fint. Det neste blir å få opp IDE harddisken. Har prøvd både master og slave på IDE. Men får bare prøve det igjen, siden jeg har fått opp pcen. Så er det enklere å finne ut hva som feiler.

 

Regner med denne er løst senest idag. Takk for hjelpa Dragavon :)

Lenke til kommentar
Har du sjekket jumper-setting på IDE? Hovedkortet takler ikkje cable select i det hele tatt, du må sette master/slave.

Du må langt tilbake i tid før du finner hovedkort som ikke takler Cable Select. Men du passe på at den enheten som skal være master er ytterst på kabelen og at det benyttes 80-leders kabel (Cable Select vil aldri virke på 40-leders signalkabel).

 

XP SP2 har drivere til SATA, du trenger ikkje legge inn drivere fra floppy slik du må med original XP / SP1.

Dette gjelder ikke alle chipsett. Dermed er det avhengig av hovedkortet.

Lenke til kommentar
Har du sjekket jumper-setting på IDE? Hovedkortet takler ikkje cable select i det hele tatt, du må sette master/slave.

Du må langt tilbake i tid før du finner hovedkort som ikke takler Cable Select. Men du passe på at den enheten som skal være master er ytterst på kabelen og at det benyttes 80-leders kabel (Cable Select vil aldri virke på 40-leders signalkabel).

 

XP SP2 har drivere til SATA, du trenger ikkje legge inn drivere fra floppy slik du må med original XP / SP1.

Dette gjelder ikke alle chipsett. Dermed er det avhengig av hovedkortet.

 

Ah, der lærte eg noe nytt :thumbup:

 

Eg har prøvd cable select med gammel IDE kabel og ikkje fått det til å virke. Nå har eg satt på en 80-leders kabel og det ser ut til å funke fint.

 

Dette hovedkortet er støttet av XP SP2. Eg veit det, for eg har dette hovedkortet og XP CD med SP2.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Har du sjekket jumper-setting på IDE? Hovedkortet takler ikkje cable select i det hele tatt, du må sette master/slave.

Du må langt tilbake i tid før du finner hovedkort som ikke takler Cable Select. Men du passe på at den enheten som skal være master er ytterst på kabelen og at det benyttes 80-leders kabel (Cable Select vil aldri virke på 40-leders signalkabel).

 

XP SP2 har drivere til SATA, du trenger ikkje legge inn drivere fra floppy slik du må med original XP / SP1.

Dette gjelder ikke alle chipsett. Dermed er det avhengig av hovedkortet.

 

Ah, der lærte eg noe nytt :thumbup:

 

Eg har prøvd cable select med gammel IDE kabel og ikkje fått det til å virke. Nå har eg satt på en 80-leders kabel og det ser ut til å funke fint.

 

Dette hovedkortet er støttet av XP SP2. Eg veit det, for eg har dette hovedkortet og XP CD med SP2.

 

Jeg måtte bare prøve, og det funka flott. Så jeg lærte noe nytt jeg og. :)

 

Aha, jeg har satt cable select på IDE og det ser ut til å fungere, vet ikke hvorfor det fungerer nå, men det gjør hvertfall det. Etter jeg satta opp SATA disken min og innstallerte alle program å shina den opp igjen. Så prøvde jeg forskjellig med IDE disken. OG den går fint med cable select nå, kom opp på master også. Men da måtte jeg trykke "ESC" på postmeny fordi det boota ikke vanlig.

 

Fantastisk å ha alt på plass igjen :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...