Gå til innhold

CPU temperatur


Anbefalte innlegg

Lurer på om avlesning av temperatur på cpu i Asus Probe er til å stole på.

Har klokket prosessoren litt, men tempen stiger ikke særlig. Ligger stabilt på 30-35 grader idle. Selv etter en økt med SOFII stiger ikker tempen over 40 grader. Har ingen ekstra kjøling. Snakker her om en P4 2.4 @ 2.9. Noen som kan bekrefte om dette er normal temp, eller ikke?

Fred. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det forklarer jo litt. Antar tempen ville steget mer om jeg hadde satt vcore til en fast verdi, kontra auto som nå. Men auto funker helt fint, ingen problemer. VCore varierer avhengig av load. Håper bare jeg ikke sitter med temp langt høyere enn angitt.

Fred.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor Aida32 måler? Jeg er litt forvirret angående CPU tempen min: Bios viser 59, Asusprobe 43, og Aida 42. Det var noen som sa at aida skulle vise korrekt temp, men jeg ville nå stolt mest på bios.

Alle henter den samme infoen fra Winbond W83627HF, men det er på mitt hovedkort. Du kan ha en annen sensor brikke/frabikat.

Det med at du har høyere temp i bios kan være at du belaster prosessoren mere.

Lenke til kommentar

Vel Asus og temp er ikke verdt en dritt, testet med to like PE kort på min maskin og de hadde en forskjell på over 15 grader alt i maskinen var det samme i begge testene romtemp også. Det er kun en måte å få riktig temp på og det er å bruke en frittstående temp måler med en føler inntil prosessorn.

Lenke til kommentar

Snekker'n skrev:

Vel Asus og temp er ikke verdt en dritt, testet med to like PE kort på min maskin og de hadde en forskjell på over 15 grader alt i maskinen var det samme i begge testene romtemp også. Det er kun en måte å få riktig temp på og det er å bruke en frittstående temp måler med en føler inntil prosessorn.

 

Vel, tror jeg er enig med deg, men ang det å bruke egen sensor på cpu, hvordan får man lest tempen? :roll:

Fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...