Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdt å bruke de ekstra kronene på merke dekk ?


Plast

Anbefalte innlegg

Hei har en 2004 mod Honda Civic.

Som jeg har tenkt å kjøpe nye sommer dekk til (205/50 R16) men,

lurer på hvor mye forskjell det er på merke dekk som Bridgestone, Nokian, Continental osv i forhold til såkalte "billigdekk"

Har vert å forhørt meg på priser hos div forhandlere her i Trondheim og det er vel ca 1500 - 2000 kr i prisforskjell.

Er det verdt å bruke de ekstra kronene på merke dekk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det kommer litt ann på hva du ser på som billig dekk. Jeg er drosjeeier og har prøvd litt forskjellig på de ulike bilene. Styr for all del unna det aller billigste på markedet. Dette er min egen erfaring og jeg kjøper nå kun "kjente" dekk merker. Trenger ikke alltid gå på de dyreste men en mellomklasse + .

Min erfaring med de billige dekkene er: såpeglatte på våt føre, slites utrolig fort, kast i dekkene og støy.

Men, det kommer jo mye ann på bruk osv..

Lenke til kommentar
Det kommer litt ann på hva du ser på som billig dekk. Jeg er drosjeeier og har prøvd litt forskjellig på de ulike bilene. Styr for all del unna det aller billigste på markedet. Dette er min egen erfaring og jeg kjøper nå kun "kjente" dekk merker. Trenger ikke alltid gå på de dyreste men en mellomklasse + .

Min erfaring med de billige dekkene er: såpeglatte på våt føre, slites utrolig fort, kast i dekkene og støy.

Men, det kommer jo mye ann på bruk osv..

Helt klart enig med dette innlegge, dersom du er på jakt etter comfort, veigrep og kjøreegenskaper er ett seriøst og kjent merke å anbefale, men dersom du bare skal kjøre på stripa og børne gummi er jo dette bortkatet igjen

Ett billig dekk er nødvendigvis heller ikke det billigste altenativet i lengden, de har oftest en dårligere gummi og slites ofte fort ut i forhold til litt mere seriøse dekk.

 

Husk riktig dekktrykk også påvirker veigrep og slitasje

 

Dekkene på bilen din er som skoa du går med, lettere å gå på trynet på våt asvalt dersom du har tatt på deg lakkskoa :rofl:

Lenke til kommentar

Det som blir sagt litt lengre oppe om at dyre dekk holder lenger vil jeg si meg litt uenig i.

Av erfaring på noen år i dekkverksted så ser jeg at de litt bedre dekkene slites fortere, men det betyr at de er mykere, som er bra :)

Men så er det det å finne en mellomting, for blir de for myke, så slites de altfor fort..

 

Men: Uansett prisklasse, så sitter alt av sommerdekk bra på tørr og varm asfalt, men forskjellen ser du på regn, du vil også merke det på støy dekkene lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...