Gå til innhold

Amazon.com sender pakker med feil verdi, Posten banlyser tolldeklarasjons korrigeringer!


Anbefalte innlegg

(Flytt meldingen, hvis den er postet i feil kategori)

 

Etter mye meldinger fram og tilbake med Postens kundesenter utland, har jeg nå måtte presentere hvor dumt faktisk posten oppfører seg i disse dager mot Amazon.com. dessverre er det vi som sluttbrukere som sitter med svarteper!

 

Sjekk ut linken: http://lars.werner.no/?p=106 (skrevet på engelsk siden jeg har også tatt kontakt med Amazon.com angående dette)

 

Hvis du skal bestille noe med rabatt ol fra Amazon, må dere belage dere på og betale moms + gebyr selv om du betaler under 200 kr, eller ta opp "kampen" mot Posten slik jeg har gjort.

 

Mer informasjon og tilbakemeldinger fra Postens kundesenter vil bli gjengitt på oppfordring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig at Posten ikke skjønner dette med "buy one - get one free" konseptet.. En løsning er jo å bestille via Priority Express fra Amazon, og da er det ikke posten som står for fortollingen, men det frakt selskapet som Amazon bruker...

 

Synes også det er litt rart at Amazon setter verdien på begge filmene, istenden for å gjøre det dlik om dette:

 

DVD movie - $19,99

DVD movie - FREE (special offer)

 

Det hadde jo løst problemet med en gang...

Lenke til kommentar

Morsomt at trådstarter finner det for godt å slette/redigere kommentarer i bloggen sin alt etter som det passer han.

 

Det er feil å klandre Posten for dette. De opptrer som en aktør for deg ovenfor Tollvesesenet, og har ingen plikt til å korrigere feildeklareringer. Du kan klage til Tollvesenet om så er ønskelig. Men det er Amazon som gjør feilen her, og det er de som burde rette den. Siden de ikke akter gjøre noe, kan man ikke gå på Posten som kun gjør jobben sin. At Posten har korrigert feildeklareringer før, og gjør det fremdeles for andre forsendelser enn de fra Amazon, er en service de ikke er forpliktet til å yte. Du har ikke noe krav om at Posten skal måtte klage på dine vegne ovenfor Tollvesenet.

 

Helt utrolig at Posten ikke skjønner dette med "buy one - get one free" konseptet.. En løsning er jo å bestille via Priority Express fra Amazon, og da er det ikke posten som står for fortollingen, men det frakt selskapet som Amazon bruker...

 

Det løser jo ingenting, Amazon deklarerer jo fremdeles ikke korrekt, og uansett hvilken speditør som måtte motta forsendelsen i Norge, må deklarere den deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

360rooolez (eller Kurt): Jeg har ikke redigert en dritt, men kommentarene gikk til moderasjon i spamfilteret. Litt ironisk, men nok om det ;)

 

Dette er en sak som ikke alle kjenner til og dermed burde belyses. At Posten står på sitt i denne saken er helt utrolig mener nå jeg. Når Posten har tollhatten på krever dem inn gebyret sitt, men når du klager avviser de deg pga hvilken avsender det er!

 

Hvis du er Post/tollansatt skjønner jeg at du ser saken helt annerledes, men for en forbrukers ståsted er dette helt absurd!

 

Posten fjerner tollkravet fra andre butikker, bare ikke Amazon. Ren sortering av egen arbeidsmengde mener nå jeg

Lenke til kommentar

Posten er pålagt å følge deklareringene som er oppgitt om de anses som korrekt, og det ikke er mistanke om unndragelse/svindel av avgifter/moms osv. Det kan ikke anses som Posten sitt problem, selv om det setter mottaker i en håpløs situasjon. At Posten ikke vil være behjelpelig lenger, som antakelig skyldes arbeidskapasitet, endrer ikke det faktum at de har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Bare for å ta noen praktiske eksemper her;

Amazon

Du kjøper en film hos Amazon for $20 også får du vite ved checkout at du kan få med en film til gratis. De fleste av oss anser det som et meget godt tilbud og slår til!

 

Pakken deklareres av Amazon med:

MOVIE - $20

MOVIE - $20

Shipping - $15

(Dette har jeg egentlig full forståelse for, siden de forsikrer pakken til den verdien som står på pakken som er den reele utsalgsprisen dem har.)

 

Når pakken kommer til landet får du et krav fra posten om forenkelt tollbehandling og innkreving av moms.

 

Du ringer Posten og blir blankt avslått pga avsender er Amazon. Hvis du vil ha tilbake pengene må du gjøre følgende:

1. Hente pakka og betale det som Posten krever

2. Klage til Tollvesenet og kreve momsen tilbake

3. Klage til Posten å kreve forenkelt tollbehandlingsgebyr tilbake

 

Play.com (eller andre mindre butikker)

Akkurat samme scenario som tidligere og jeg går ut fra at Play.com deklarer den gratis filmen likt som Amazon.

 

Forskjellen nå er Postens kundebehandlere er villige til og hjelpe deg fjerne tollkravet med fremvist kvittering! Enkelt å greit, akkurat slik det skal være!

 

 

 

 

Denne forskjellsbehandlingen kan ikke fortsette. Enten skal alle saker håndteres konsekvent eller så må dem nekte all tollkravsfjerning fra alle butikker. Det siste alternativet vil sette sinnet i kok for mange og monopolisten Posten viser seg fra sitt rette element.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Det siste alternativet vil sette sinnet i kok for mange og monopolisten Posten viser seg fra sitt rette element.

 

Du virker ha et overdrevet behov for å henge ut Posten som den største syndebukken. Jeg tror du burde prøve sette tingene litt i perspektiv her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere henvendt meg til Gjermund Hageseter og bedt han på nytt fremme forslag om forhøyelse av 200 kr grensen. Svaret jeg fikk da var litt vagt, men uoppfordret fikk jeg en mail fra han med vedlagt dokument, han skrev:

 

<<tollfri import.doc>>

 

Takk for mail.

 

Vedlagt følger kopi av forslag som vi nettopp har fremmet om å heve grensen for tollfri import til kroner 1.000,-.

 

Om dette forslaget går gjennom eller ikke vil bli avklart om ca. 1 mnd.

 

Med vennlig hilsen

 

Gjermund Hagesæter

Stortingsrepresentant FrP

Skatte- og avgiftspolitisk talsmann

Tlf 23313086 / Mob 93420679

 

Det er virkelig bra og se en stortingsrepresentant som jobber med saker mange bryr seg om. Avsnittet om monopolismen til Posten meget bra og beskriver vel godt frustrasjonen rundt dette "filleproblemet":

 

(...)

Det har vært innvendt mot en forhøyelse av beløpet for tollfri import at dette vil favorisere utenlandske postordreleverandører fremfor norske, som må fakturere merverdiavgift. Det er for så vidt ikke merverdiavgiften som er det største problemet med den lave grensen for tollfri import, men det høye gebyret Posten som monopolbedrift tar. En konkurransevennlig løsning på dette kunne vært et smidigere system der forbrukeren betalte merverdiavgift på innførsel, men fikk varen direkte levert i postkassen, uten at Posten utførte noe administrasjonsoppdrag.

(...)

 

Stå på og be din representant om å støtte forslaget!

tollfri_import.doc

Lenke til kommentar
Du virker ha et overdrevet behov for å henge ut Posten som den største syndebukken. Jeg tror du burde prøve sette tingene litt i perspektiv her.

 

Her er det ikke snakk om å henge ut Posten. Amazon har blitt kontaktet om saken dem og. Derfor ble bloggen skrevet på engelsk. Det er lite vilje fra begge parter og jeg som kunde i mellom sitter med en regning som absolutt ikke skal betales. Denne regninga står det klart og tydelig Posten på, dermed er det Posten jeg må forholde meg til.

Lenke til kommentar
Her er det ikke snakk om å henge ut Posten. Amazon har blitt kontaktet om saken dem og. Derfor ble bloggen skrevet på engelsk. Det er lite vilje fra begge parter og jeg som kunde i mellom sitter med en regning som absolutt ikke skal betales. Denne regninga står det klart og tydelig Posten på, dermed er det Posten jeg må forholde meg til.

 

Jeg skrev henge ut som den største syndebukken. Du må gjerne henge ut Posten så mye du vil for meg. Men de er ikke det største problemet i akkurat denne saken. Som andre har nevnt, Posten har sitt på det rene her. For meg virker det som du har et problem med Posten og import/avgifter generelt, og fronter denne saken i et opprør mot dem. Det blir litt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skrev henge ut som den største syndebukken. Du må gjerne henge ut Posten så mye du vil for meg. Men de er ikke det største problemet i akkurat denne saken. Som andre har nevnt, Posten har sitt på det rene her. For meg virker det som du har et problem med Posten og import/avgifter generelt, og fronter denne saken i et opprør mot dem. Det blir litt feil.

 

Jeg mener jo tvert om at Posten har rent mel i posen. Hvilken rett har dem til å blokkere ut visse aktører for klage/behandling på KS-Utland?

Import reglene for tollfri behandling er klare og har aldri hatt noe problem å følge dem. Spesielt med denne saken er at Posten har tidligere ordnet opp, men velger nå og ikke gjøre det "fordi det skaper mye merarbeid for dem". Her snakker man ren profitt der mottakere sitter med svarteper.

Lenke til kommentar
Play.com (eller andre mindre butikker)

Akkurat samme scenario som tidligere og jeg går ut fra at Play.com deklarer den gratis filmen likt som Amazon.

Nei, det er det de ikke gjør.

Hvis du f.eks. kjøper film fra Play.com etter "Buy 2, get one free"-metoden, og hver film koster GBP15, så vil du bli fakturert GBP15, GBP14, og GBP1 for de tre filmene. (De blir pakket slik at verdien av innholdet i en pakke ikke overstiger NOK200.)

 

Det er Amazon som begår feilen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Play.com (eller andre mindre butikker)

Akkurat samme scenario som tidligere og jeg går ut fra at Play.com deklarer den gratis filmen likt som Amazon.

Nei, det er det de ikke gjør.

Hvis du f.eks. kjøper film fra Play.com etter "Buy 2, get one free"-metoden, og hver film koster GBP15, så vil du bli fakturert GBP15, GBP14, og GBP1 for de tre filmene. (De blir pakket slik at verdien av innholdet i en pakke ikke overstiger NOK200.)

 

Det er Amazon som begår feilen her.

 

Leste du siste post? "(...)jeg går ut fra at Play.com deklarer den gratis filmen likt som Amazon"

Dette ble brukt som eksempel. Har aldri handlet fra play.com selv og det er kjempe flott at dem benytter "smutthullet" til tollfri import til Norge.

Hvis en pakke fra play.com hadde blitt tolldeklarert og du ikke hjelp fra Postens KS-utland fordi du har kjøpt varen fra play.com, da hadde du også blitt ganske forbanna tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Hvis en pakke fra play.com hadde blitt tolldeklarert og du ikke hjelp fra Postens KS-utland fordi du har kjøpt varen fra play.com, da hadde du også blitt ganske forbanna tenker nå jeg.

Jeg undersøkte litt på forhånd hvordan dette ville bli håndtert, jeg. Hvis jeg ikke hadde gjort det, og fått en giro med krav om å betale moms, så hadde jeg tatt det som en lærepenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg undersøkte litt på forhånd hvordan dette ville bli håndtert, jeg. Hvis jeg ikke hadde gjort det, og fått en giro med krav om å betale moms, så hadde jeg tatt det som en lærepenge.

 

Tror nok du også hadde blitt tatt på senga. Ved å benytte seg av et tilbud der du holder deg godt innenfor tollfri-grensa og ender opp med å betale moms på rubbel og bit. Lærepenge er det blitt, og "småpengene" det er snakk om her koster posten MYE mer etter Kr.sand avdelinga har behandlet saken igjennom klageorganet dems.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...