Gå til innhold

Slutten for PC plattforma?


Anbefalte innlegg

Videre blomstrer for eksempel en sjanger som er veldig PC fokusert mer enn noensinne; nemlig RTS.

 

Dawn of war startet virkelig en ny runde RTS, fulgt opp av Company of heroes.

 

Deretter hadde vi World in Conflict, Universe at War og C&C3.

 

Kommende har vi StarCraft 2, Dawn of War 2 og Red Alert 3.

 

Ashtray, tror fortsatt du baserte tallene dine på tull og fanteri for jeg har lett og lett etter en artikkel som bruker samme tall som deg og så fremt jeg kan se så finnes ikke det. Hva med å linke?

Endret av Book
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt uenig.

 

- Å få en high end PC er billigere enn noen gang

 

- Vi har nettopp vært forbi 2007 som kanskje er det beste spillåret noensinne, selv for PC. 2008 kan kanskje være like bra

 

- Og forsatt vet jeg om flere lovende PC spill som kommer, enn konsollspill. Vi har ihvertfall minst like mange topp spill i vente

 

Uannsett pga piratkopiering tror jeg PC gaming muligens ikke kommer til å slutte med det første, men heller at de begynner å satse mer på online muligheter så folk faktisk må kjøpe spillet. Egentlig litt bra også, for online spill er fremtiden tror jeg, og de kommer til å bli mye bedre enn de er nå.(håper jeg!)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg har svart på spådommer som dette mange ganger nå i flere fora, men jeg skal lage et kort sammendrag til.

Det er ikke så dyrt som folk vil ha det til? Min PC vil holde i flere år, kan spille alle spill på maks (Crysis kunne jeg nok bare spilt på høyt da) og kostet bare hakket mer enn en PS3. De fleste konsoller har problemer med å spille av mange forrige generasjons spill, mens jeg kan spille over ti år gamle spill flott på min PC.

Og Toman85 og andre som kommer med argumenter som at ingen bra spill kommer ut på PC. Om dere ikke liker vestlige RPGer, RTSer og andre lignende spill så betyr det ikke at de ikke er bra. Og i sjangere som dette regjerer PCen. I tillegg til at mange ikke klarer å spille FPSer uten mus og tastatur.

Mass Effect er et godt unntak, men det er også et unntak som kommer til PC. For oss som ikke liker shooters, partyspill, bilspill o.l. er det utrolig lite interessant å finne i konsollhyllene. JRPGer er en av de få sjangrene jeg liker på konsoll, resten er på PC.

 

Og det er ikke alle land hvor konsoll er dominerende. Her i Polen (i hvert fall i området jeg bor i)er det større problemer å finne konsollspill. De fleste hyllene er okkupert av PC spill fint organisert inn i sjangere. Og det er ikke små butikker med lite utvalg jeg snakker om her. Det er flere spill enn omtrent alle butikker jeg har sett i Norge i hvert fall.

 

Er forresten en artikkel på forsiden hvor konsollenes fall blir spådd. Nok av små spåkoner ute og går for tiden tydeligvis.

Og husk på at det var en god del som spådde Internettets fall også, og at hjemme-PC aldri kom til å få fothold i befolkningen. Vi vet jo hvordan det gikk. :)

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Ser at dramatikken i min første post kan litt jekkast ned. Heldigvis. Men Gaute frå Funcom(intervjua av NRK) har jo sagt at det ikkje er noko å tjene på PC spel bortsett frå MMORGP, difor vil dei satse på konsollmarknaden også! Er det slik mentalitet i fleire selskap?

 

Eg trur fortsatt at sponsing av diverse dataspel er skadeleg for kompitabiliteten. Med driver-tull som følger. Og resultatet av slik frustrasjon er med på å få folk til å gå meir over til konsollen.

 

Men antall store titlar til PC har gått ned. Og mange av dei store titlane som kjem på PC har allereie vore innom konsoll. Ein stor del av stortitlane som kom ifjor fekk også ein release på konsoll. Bioshock(oppfølgeren av system shock2), The Witcher og COD4 f.eks. Synes det er dumt at dataspel også skal vere designa for fleire plattformer. Forståeleg dog, pga fortjenesten. Spel som burde ha vore først til data som Force Unleashed og Mass Effect må eg som PC brukar vente ei god stund til.

 

Heldigvis kjem eg til å kose meg med Starcraft 2 i årevis, same som eg har kost meg med Starcraft og Warcraft 3 i årevis på battle.net!

 

Har prøvd å finne salstalet for Crysis. Har dog funne ut at mange meinar(som kommentar på ulike salsartiklar på nettet) at salstala varierar. Så for all del, dei salstala eg såg kan entan vere for debut-vekene eller har vorte redigert på :) Men på trass av greit salstal betyr ikkje dette at kunden køyrer crysis uten å støte på HW-relaterte problemer! Som igjen kan føre til fleire overgangar til konsollen

Lenke til kommentar
Eg trur fortsatt at sponsing av diverse dataspel er skadeleg for kompitabiliteten. Med driver-tull som følger. Og resultatet av slik frustrasjon er med på å få folk til å gå meir over til konsollen.

 

Dette er sludder og vås dessverre , Nvidias og ATIs sponsing av spill har INGENTING med driver kompabilitet å gjøre. Dessuten er de offisielle driverne fra begge selskap blitt meget stabile med årene ( singel card ) , uansett spill. Jeg har feks Vista64 og kan ikke huske sist crash .

 

Når det gjelder Gautes filosofi , så er det selvfølgelig sant SÅ SANT man lykkes med spillet - dette er et viktig kriterium til økonomisk suksess med onlinespill , folk er kresne når det gjelder MMOs og og det er ikke lett å lykkes - så det er en sannhet med visse modifikasjoner .

Lenke til kommentar

Igjen så sprer du tull.....

 

The Witcher har aldri vært på konsoll.

 

Og hvorfor force unleashed skulle vært først til PC er jo helt uforståelig. Det er da et typisk konsollspill.

 

Videre, hvorfor tror du PC får Battlefield 3 istedenfor konsollversjonen Bad Company? Jo fordi EA vet at det er mye å tjene på PC markedet. Lett å forstå ettersom Battlefield 2 krysset 10 millioner solgte eksemplarer på pc.......

Endret av Book
Lenke til kommentar
Klart det er lett å sikte i CoD4, Halo og så videre da de først og fremst er på konsoll, og plasseringen av fiendene er bevist gjort enklere. Det er ikke vanskelig å sikte sidelengs, men hva når fiender er over og under deg samtidig? Hva om du er omringet av fiender?

 

Eller ta Aliens vs Predator 2 som et bra FPS eksempel. Hva ville du gjort på konsoll når Alien'ene angriper deg fra bokstavelig talt alle kanter samtidig? (foran, bak, til venstre, til høyre, ovenfra, selv opp gjennom gulvet...) Når de i tillegg er så utrolig raske blir det vanskelig å treffe dem selv med mus, så en gamepad ville ikke hatt sjanse. ;)

Men du er klar over at COD4 er til pc OG ps3? Spillene er identiske, og det er ingen problem om det er fiender rundt deg, du er fortsatt i like stor trøbbel som om det samme hadde skjedd på PC.

Lenke til kommentar
Videre blomstrer for eksempel en sjanger som er veldig PC fokusert mer enn noensinne; nemlig RTS.

 

Dawn of war startet virkelig en ny runde RTS, fulgt opp av Company of heroes.

 

Deretter hadde vi World in Conflict, Universe at War og C&C3.

 

Kommende har vi StarCraft 2, Dawn of War 2 og Red Alert 3.

 

Ashtray, tror fortsatt du baserte tallene dine på tull og fanteri for jeg har lett og lett etter en artikkel som bruker samme tall som deg og så fremt jeg kan se så finnes ikke det. Hva med å linke?

 

Og der har vi hovedproblemet med PC-spill. World In Conflict, Universe At War og Command & Conquer 3 er på xbox360 i tillegg til PC. Vi kan ikke gi ut spillene til både PC og konsoll og forvente at de skal selge like mye på PC som før. De selger mer sammenlagt siden de er på flere systemer, men det blir solgt færre PC kopier. Dette igjen gjør at de som sagt tjener flere penger ved å gi ut på konsoll også, så da blir det færre og færre eksklusive spill til PC, og man blir nødt til å gi ut enda flere spill til konsoll og så videre. Skal PC-en ha sjanse til å overleve som spillsystem må vi ha flere eksklusive kvalitetsspill til den. Det holder ikke å si PCen for eksempel har fem ganger så mange nye eksklusive spill som alle andre konsoller til sammen om 99% prosent av de nye spillene er obskure spill ingen gidder spille. ;)

Lenke til kommentar
Klart det er lett å sikte i CoD4, Halo og så videre da de først og fremst er på konsoll, og plasseringen av fiendene er bevist gjort enklere. Det er ikke vanskelig å sikte sidelengs, men hva når fiender er over og under deg samtidig? Hva om du er omringet av fiender?

 

Kan ikke si at det ser ut som fiendene er plassert ulikt på cod4, og så har man multiplayer.

Man har faktisk god kontroll når man har blitt vandt med kontrolleren, og man kan stille opp sensitiviteten slik at det kan måle seg med mus.

Men mus er bedre, men konsoll er langt ifra så elendig som mange av dere skal ha det til.

 

Er og uenig i at pc er så dyrt..

Kjører dere alle spill på bånn guffe med aa og af?

Gjør dere ikke det så kan en pc leve lenge, de fleste pcspill har grei grafikk selv om man ikke har alt på fult.

Lenke til kommentar
Er og uenig i at pc er så dyrt..

Kjører dere alle spill på bånn guffe med aa og af?

Gjør dere ikke det så kan en pc leve lenge, de fleste pcspill har grei grafikk selv om man ikke har alt på fult.

 

Ja hehe , folk flest har null peiling på hva de snakker om i denne saken " man trenger monsterPC til 30.000 ! bla bla bla " osv osv . Dette er folk som har hodet begravd langt nedi sanden .

Jeg husker jeg betalte 7000kr for en celeron 300 A cpu og det kom 3 pc titler i året , det var tider det .

PC har ALDRI vært så bra som nå mht spill og hardware-ytelse/pris osv og det at det blir gitt ut masse spill på konsoll også er BARE til fordel for PC og omvendt , TENK vi får enda fler spill og bredden og variasjonen er større enn noen gang.

 

Som sagt det er snart 2 år siden jeg kjøpte gtx kortet og jeg vil kunne kjøre alt på higest i alle spill en GOD stund til, det eneste jeg har å utsette på er alt navnerotet til hardware produsentene - det har blitt altfor bruker fientlig med en jungel av kort og rett å slett formange variasjoner av de samme kortseriene .

Lenke til kommentar

Klart du har god kontroll i multiplayer. Du har jo samme kontrollen som alle andre. ;)

 

Det jeg mener er at kontrollen med tastatur og mus er suverent overlegen gamepad da du bare kan bevege styrespakene en liten bit på en gamepad, og ikke helt fritt som med mus. For å ta et litt merkelig eksempel kan du jo tenke at du skal gripe for eksempel et eple i virkeligheten ved hjelp av en mus eller gamepad. Med gamepad ville du blitt nødt til å styre hånden din forover og ned for å nå eplet, men med mus trenger du bare gripe det.

 

Eller la oss si en drøss epler ramler ned foran deg, og du skal styre hånden din for å plukke opp så mange som mulig (fortsatt med mus eller gamepad). En gamepad kan stilles inn så den reagerer raskt, men da blir den unøyaktig når det kommer til slike små detaljer. Mange av eplene ville derfor treffe bakken uten at du har sjanse til å ta dem. En mus er i teorien like rask og presis som hjernen din, så du kunne nok ha klart like mange som du ville klart "på ordentlig". Det er faktisk så stor forskjell. ;) Jeg sier "i teorien" fordi du kommer ingen vei uten å trene, og hånden din beveger seg uansett noen mikrosekunder senere enn du tenker fordi signalet skal sendes fra hjernen din til hånden din.

 

Ble kanskje litt rotete, men poenget er at gamepaden er begrenset da mer fart minker presisjonen, mens en mus er (i teorien) like rask og presis som hånden din. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Virkar som det er stadig færre og færre utgivelsar til PC no til dags. Svært uheldig iogmed at PC er absolutt den beste plattforma å spele på(Med unntak av bilspel, japansk-turn-based(Final fantasy), gitarhero/singstar(doh!) og slossespel).

 

Bilspill er da definitivt best på PC.

 

De beste bilspillene finnes ikke engang til konsoll (f.eks. GTR2, rFactor, Live for speed og Race07)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...